خانه شهرداران ، عمارت تاریخی  نیست / پروانه ساخت عمارت گلستان 4 سال قبل از انقلاب صادر شده است

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، امروز خبری مبنی بر فروش عمارت گلستان که عنوان می شود روزی خانه شهرداران تهران بوده منتشر و اعلام شد؛ «حناچی طی نامه ای خواستار فروش این خانه تاریخی به صورت نقدی به فروش برسد تا هزینه بخشی از پروژه‌های عمرانی شهر شود. این در حالی است که مدام مدیران فعلی تاکید دارند که برای اداره شهر، شهرفروشی نمی کنند؛ به نظر می‌رسد اماکن تاریخی جزو شهر محسوب نمی‌شود.»

مزایده به منظور پرداخت بدهی پیمانکاران

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران یکی از امضا کنندگان فروش فوری و نقدی عمارت گلستان است. او در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: فوریت این فروش به دلیل آن است که زودتر بدهی برخی پیمانکاران را پرداخت کنیم. شهرداری تهران دارایی هایی دارد که متعلق به همه مردم تهران است. اگر این دارایی ها بازده (اداری، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی) درستی نداشته باشد و بلااستفاده است با مطالعه کامل به مزایده گذاشته می شود. این ساختمان عمارت نیست و ثبت میراثی هم ندارد، بنابراین تاریخی هم محسوب نمی شود. بنای این ساختمان جدید است.

اموال ساختمان گلستان باارزش است

محمد نادر محمد زاده، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا نیز گفت: عمر این ساختمان به دوره معاصر باز می گردد و ثبت تاریخی نشده است. این ساختمان ویژگی خاصی ندارد. این عمارت زمانی محل پذیرایی مهمان ها بوده، اموال منقولی مانند مبل، لوستر و... واجد ارزش است. این اموال به سایر بناهای فرهنگی متعلق به شهرداری منتقل شده چرا که جزو اموال شهرداری است. گزارش کارشناس رسمی نشان می دهد که این ساختمان تاریخی نیست.

او با اشاره به این که بررسی جدی و دقیق تری انجام دادیم، تاکید کرد: رئیس سازمان مستقلات عمارت گلستان ثبت تاریخی نشده است. پروانه ساخت این ساختمان به 3-4 سال قبل از انقلاب صادر شده و پایان کار آن متعلق به 1368 است. این ساختمان کاملا معاصر است. با کارشناس این عمارت صحبت کردم و او نیز اعلام کرد که این ساختمان واجد ارزش نیست.

مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تاکید کرد: فروش مستغلات ارتباطی به پرداخت بدهی پیمانکاران ندارد. برخی املاک شهرداری نیمه متروکه باقی مانده است. روزی از آن استفاده شده و امروزه قابل استفاده نیست. این املاک شناسایی شده و چرخه معاونت اجتماعی، ادرای و... شهرداری را طی می کند. اگر قابل بهره برداری در شهرداری یا از طریق دراختیار قرار دادن، به سرمایه نقدشونده تبدیل می شوند. در سازمان املاک و مستغلات این هدفگذاری را نداشتیم که به دلیل نزدیک شدن عید، املاک را شناسایی به فروش برسانیم تا بدهی پیمانکاران پرداخت شود. دو سه ماه قبل عمارت گلستان متعلق شناسایی شده است. این ساختمان جایگاه پذیرایی بوده است و جلسات خاص در آن برگزار می شده اما تشخیص دادند که این پذیرایی VIP ضرورتی ندارد. مناطق به طور مرتب دارایی ها را شناسایی کرده و با املاک دیگر تهاتر می کند یا فروخته می شود تا هزینه پروژه های عمرانی تامین شود.

او با اشاره به واگذاری املاک به پیمانکاران گفت: اگر برنده مزایده، طلبی از شهرداری داشته باشد، با تایید مالی به جای مطالبه خود ملکی برنده شده را دریافت کند. اما برخی املاک به جهت تامین بودجه نقدی شهرداری برای تامین بودجه پروژه های عمرانی به مزایده گذاشته می شوند، قید می شود که حواله بدهی گذشته قابل پذیرش نیست. عمارت گلستان به دلیل آن که در منطقه خوب شهر واقع شده است حتما در آن قید می شود که پول نقدی پرداخت کند.

شورای شهر تهران لیست املاک واگذاری را مصوبه نکرد

محمدزاده در پاسخ به این سوال که واگذاری املاک باید با نظارت مستقیم شورای شهر باشد، آیا این ملک با نظر شورای شهر به مزایده گذاشته شده یا خیر؟ گفت: در گذشته به استناد آیین نامه واگذاری برخی املاک به شورای شهر تهران نمی رود و بنا به تشخیص شهرداری در اختیار مجموعه های فرهنگی، مذهبی، ورزشی و... قرار می گرفت. شهرداری به استناد بند 6 ماده 55 که به صراحت اعلام کرده باید با نظارت شورای شهر تهران املاک واگذار گردد. شورای شهر تهران نیز ملکی جدیدی را واگذار نکرده است. در حال حاضر اولویت فعالیت های جاری شهرداری است و با دقت بیشتری املاک واگذار می شود. شورای شهر روش های واگذاری برخی املاک را مصوب کرده است. اما املاک شامل حال بند 6 ماده 55 باید در شورای شهر مصوبه داشته باشد. لیست و لایحه ای در مورد املاک شامل بند 6 ماده 55 تهیه کردیم ولی شورای شهر هیچ کدام از این املاک را تصویب نکرده است.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 537143 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟