سگ های ولگردی که بلای جان مردم در شهرها شدند

 همواره شهروندان با عبور از مسیر جادۀ باراجین و عبور از جاده سلامت و یا حتی دیگر مناطق شهر قزوین، به‌ویژه محله‌های انتهایی در شرق، غرب، شمال و جنوب شهر، شاهد پرسۀ سگ‌های ولگرد هستند و البته این مسئله علاوه بر اینکه موجب می‌شود تا سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهد، در سیما و منظر شهری نیز اثر دارد.

سگ‌های ولگرد، علاوه بر تأثیری که بر سیمای شهری دارد در جایی مانند جادهٔ سلامت، به‌نظر می‌رسد در نگاه اول هر شهروندی که عبور می‌کند با دیدن اسم جاده و فضای آن تناقض را احساس کند.

با توجه به اینکه بخشی از این مسیر به دانشگاه آزاد اسلامی منتهی می‌شود، لذا حضور دانشجویان از اقصی نقاط کشور نیز باعث می‌شود تا تصویر خوشایندی از فضای شهری قزوین در ذهن آن‌ها شکل بگیرد تا جایی که پیام‌های متعددی نیز توسط تعدادی از دانشجویان مبنی بر این موضوع دریافت شده است.

برخی از دانشجویان عنوان می‌کنند که عبور و مرور این سگ‌ها موجب رعب و وحشت آن‌ها شده و برخی نیز از بیماری‌های این حیوانات گلایه‌مند هستند.

سگ‌های ولگرد در محله‌های شهر مانند شهرک میرداماد، محلهٔ راه‌آهن، محلهٔ نواب، شهرک کوثر و دیگر محله‌ها نیز گاه باعث وحشت و نارضایتی شهروندان می‌شود و از همه مهم‌تر در فصل تابستان می‌تواند امنیت و سلامت کودکان را نیز با مخاطره روبرو کند.

سیده منیره قوامی سخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قزوین اظهار کرد: ما در سایت محمد آباد بحث جمع آوری سگ‌های ولگرد و عقیم‌سازی و یا مرگ با ترحم را داریم‌.

وی افزود: این سایت علاوه بر جمع‌آوری سگ‌های ولگرد قزوین سگ‌هایی را هم که از شهرهای دیگر جمع آوری شدند پذیرش می‌کند.

قوامی خاطر نشان کرد: تلاش‌ها در این حوزه صورت گرفته اما هزینهٔ عقیم‌سازی سگ‌ها برای شهرداری هزینهٔ کمی نیست اما تمام تلاش خود را می‌کند.

به هرحال سگ‌ها وجود دارند و کاری هم نمی‌توان کرد

عضو شورای اسلامی شهر قزوین اضافه کرد: زاد و ولد سگ‌ها بسیار بالاست و شاید آن ظرفیت نباشد که بخواهند تمام آن‌ها را جمع آوری کنند.

قوامی اعلام کرد: تلاش خود را می‌کنیم تا ظرفیت را بالا ببریم اما به هر حال سگ‌ها وجود دارند و کاری هم نمی‌توان کرد.

عضو شورای اسلامی شهر گفت: البته ما در حوزهٔ سگ‌های ولگرد نسبت به شهرهای دیگر بسیار خوب عمل کردیم.

به نظر می‌رسد در ادوار مختلف مدیریت شهر قزوین، مقابله با پدیدهٔ سگ‌های ولگرد به یک مشکل شبیه موش‌های تهران تبدیل شده است. همواره در هر برهه‌ای مدیریت شهری براساس تئوری برخی کارشناسان دست به اقداماتی می‌زند، اما پاسخ قطعی و کامل از این اقدامات دریافت نمی‌شود.

در موضوع مقابله با سگ‌های ولگرد نیز گرچه به صورت موردی گردش سگ‌ها در محله‌هایی مانند پونک، ملاصدرا و امثالهم دیده می‌شود، اما عمدهٔ مشکلات مربوط به پرسهٔ سگ‌های ولگرد در محلات متوسط و پایین شهر است که از نظر زیرساختی با مشکلاتی نیز مواجه هستند.

علاوه بر شهر قزوین نیز، باید مشکل سگ‌های ولگرد در گسترهٔ وسیع استان قزوین مورد بررسی و موشکافی قرار گیرد، چرا که در سال‌های گذشته اخبار ناگوار حملهٔ سگ‌های ولگرد به انسان و به ویژه کودکان بارها در شهرهایی مانند شال، بوئین زهرا، اقبالیه و غیره گزارش شده و مشکل همچنان باقی است.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد علی رغم آنکه رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای قزوین اعتقاد دارد که نسبت به دیگر شهرها در این حوزه عملکردخوبی داشته‌ایم اما وجود سگ‌های ولگرد در مناطق مختلف شهری نشان می‌دهد آن طور هم که تصور می‌شود این عملکرد مطلوب نبوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 477294 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟