این زن نوازنده خیابان های تهران را به هم ریخت ! / با دلی سوزناک می نوازد + فیلم گفتگویی که دلتان را می لرزاند !
حجم ویدیو: 110.58M | مدت زمان ویدیو: 00:06:56

به گزارش رکنا، زمان ، پاییز 1401، مکان ،شمال شهر تهران، کمی پایین تر از خیابان میرداماد، در ابتدای غروب ، صدای موسیقی شاد در فضا پخش می شود. زنی همراه آواز مردی که صوتش از ضبطی کوچکی که روی دوشش است پخش می شود، می نوازد.

ماه آخر پاییز است و همزمان با تاریک شدن آسمان در نهمین روز آذر . خیابان ها مملو از ماشین‌هایی که باید در این شهر آلوده تهران، ساعت ها پشت ترافیک بمانند و اکثر عابران خسته از یک روز کاری با هزار و یک فکر و خیال بدون اینکه به اطراف خود توجه کنند به سمت نزدیک ترین مترو یا خودروهای خطی حمل و نقل حرکت می‌کنند.

اما در این میان یک زن ساز می‌زند. سازی که مشخص است هیچ وقت کوک نبوده و حالا به صدا درآمده تا شاید کسی از این جمعیت، کمی دلش شاد شود و پولی در دستش بگذارد. به سمت او می‌روم اما نه برای پول دادن بلکه برای شنیدن قصه‌ای که به اندازه آهنگی که پخش می‌شود، شاد نیست.  

شوهر افغانستانی این زن ایرانی دو سال قبل او را همراه با چهار فرزند زیر ۱۰ ساله اش،‌ بدون اینکه حتی خبری دهد، ترک می‌کند. او که دیگر پدر و مادرش نیز زنده نیستند تا ببینند، چه مردی را به عقد دخترشان درآورده اند، حالا مجبور شده در باغ آذری سکونت داشته باشد.

محله‌ای که نسبش باغ است، شهرتش گود است و فوج فوج معتادان و آسیب دیدگان اجتماعی را در خود جای داده است. خانه این زن در خیابانی قرار دارد که ۶ متر بیشتر عرض ندارد و برای اینکه عرض کم کوچه آن ملموس شود، دانستن عرض خیابان اصلی کفایت می‌کند. خانه قدیمی ساز بوده و صاحبخانه پیر زنی است که از این زن ماهی دو میلیون و پانصد هزار تومان برای دوازده متر اتاقی که آشپزخانه، حمام و دستشویی مشترک دارد، اجاره می گیرد. 

طبق گفته زن، پیرزن صاحب خانه اجازه نمی دهد که این بچه ها در حیاط بازی کنند و باید تمام روز خود را در همان اتاق 12 متری بمانند. کوچه نیز برای بازی آنها مناسب نیست.

تایید سخنان این زن را زمانی متوجه می شود که فقط یک بار به محله باغ آذری در شوش رفته باشید. البته یک سالی است که شهرداری تهران در حال جمع آوری معتادان و فرستان آنها به یاور شهر است همین مسئله نیز باعث شده تا بجای اینکه معتادان مثل گذشته یا در پارک شوش یا در قسمی از گود یا در سایر پاتوق ها باشند، در هرکوچه و خیابان اطراف به مصرف مواد مخدر مشغول باشند و این مسئله خود دردی شده بر دردهای این مادر تا نگرانی برای فرزندانش دو چندان شود. 

پیرزن صاحبخانه هم این موضوع سو استفاده کرده و جدای از کرایه خانه، روزی 20 هزارتومان و به عبارتی ماهی 600 هزار تومان از این زن می گیرد تا ساعاتی که این زن در خیابان می نوازد ، مراقب کودکانش باشد و اجازه ندهد که فرزندان این زن به خارج از خانه بروند.

این زن جوان خسته تر و شکسته تر از آن است که بخواهیم آن را با کلمات توصیف کنیم. او سخت ترین کار را انتخاب کرده و در سرما و گرما، همراه آهنگ های شاد به ساز و دهل مشغول است تا فرزندانش زندگی خوبی داشته باشند.

انتظار به بن بست رسیده برای ثبت شناسنامه

او در کنار همه این مشکلات، منتظر نیز هست. منتظر روزی که فرزندانش بتوانند، شناسنه دار شوند. دوره قبل در مجلس بعد از کش و قوس های فراوان و تلاش های شبانه روزی فعالین مدنی و سیاسی، قانونی در مجلس مبنی بر  فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی به تصویب رسید و باعث شد تا این زن نام فرزندان خود را برای گرفتن شناسنامه ثبت کند اما تا کنون خبری از آن نشده و او هنوز منتظر است.

وقتی به او گفتم که دو هفته قبل مجلس شورای اسلامی در اقدامی طرح تغییر قانون اعطای تابعیت به فرزندانی که مادر ایرانی و پدری غیر ایرانی دارند را رای گیری کرده است و قرار شده تا برای این موضوع کار دیگری کنند. بهت زده شد.

البته که حق هم دارد. ساعت ها در سرما و گرما راه بروی تا شاید بتوانی حداقل های زندگی را برای فرزندانت محیا کنی تا بعد از مدتی بتوانند درس بخوانند و شاید از بین آنها تحصیل کرده ای رشد کند، بعد یک دفعه به تو بگویند همه این کارها بی فایده است و فرزندان تو شناسنامه دار نخواهند شد.

5 استان دارای بیشتر آمار افراد فاقد شناسنامه

بدون شک این زن یکی از هزاران زنی است که با مرد خارجی ازدواج کرده و حالا چند بچه دارد.رئیس سازمان ثبت احوال کشور شهریور امسال اعلام کرد:" ۵ استان، سیستان و بلوچستان، خراسان، گلستان، کرمان و آذربایجان غربی بیشترین آمار افراد بی شناسنامه را در سطح کشور دارند.هم اکنون ۸ هزار پرونده در باب افراد بی شناسنامه در سطح کشور در سازمان ثبت احوال تشکیل شده است.با صدور کارت شناسایی بخش قابل توجهی از مشکلات افراد فاقد شناسنامه حل خواهد شد و این فرایند در نهایت به صدور شناسنامه برای افرادی که تابعیت ایرانی دارند، خواهد انجامید."

اما مشکلاتی که رئیس سازمان ثبت احوال کشور امیدوار بود با شناسنامه دار شدن این افراد حل شود گویا حل نشدنی باقی خواهند ماند زیرا درست دو ماه بعد از سخنان رئیس سازمان ثبت احوال کشور یعنی در تاریخ 22 آبان ماه 1401 خبر لغو قانون تابعیت فرزرندان مادران ایران از سوی مجلس اعلام شد. یعنی کلیات قانون سازمان ملی مهاجرت در روز یکشنبه 22 آبان 1401 به تصویب نمایندگان مجلس رسید. جزئیات آن هنوز نهایی نشده است . طبق این قانون، مصوب سال 1398 که اقدامی برای ایرانی‌شدن فرزندان مادر ایرانی بود، با قانون سازمان ملی مهاجرت حذف شده است و کودکان این زن و تقریبا یک میلیون بی شناسنامه ساکن ایران همچنان غرق در مشکلات و معضلات نداشتن شناسنامه باقی مانده اند.

کدخبر: 849202 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟