نخجوان و آذربایجان باید به خاک ایران برگردند ! / نمایندگان مجلس خواستار شدند + سند

به‌ گزارش رکنا از نیشابور؛ ارکانی در توئیت دیگری نوشت: « در صورت تحقق درخواست مردم عزیز نخجوان برای پیوستن به سرزمین‌ مادری ایران، اختلاف جمهوری باکو با ارمنستان برای ایجاد کریدور ارتباطی با نخجوان حل خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران اجازه تردد به نخجوان در منطقه آذربایجان شمالی را خواهد داد.»

لازم به ذکر است عهدنامه ننگین ترکمانچای در روز پنجشنبه یکم اسفند ۱۲۰۶ خورشیدی در پی جنگ‌های ایران و روسیه در دوره قاجار بین این دو کشور در روستای ترکمانچای امضا شد و براساس آن سه ایالت دیگر قفقاز شامل ایروان، نخجوان و بخش‌های دیگری از تالش زیر سلطهٔ روس‌ها قرار گرفت، حاکمیت ایران بر دریای خزر محدودترشد. این معاهده پس از عهدنامه ننگین گلستان و به دنبال شکست ایران در جنگ در قفقاز جنوبی و آذربایجان امضا شد.

از آن زمان صحبتی درباره این سرزمین‌های جدا شده از ایران به میان نیامد تا اینکه در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی زمزمه‌های بازگشت بخش‌های جدا شده از ایران به گوش می‌رسید و توئیت منتشر شده از سوی احسان ارکانی نماینده مجلس نشان می‌دهد تمایلاتی هم در این خصوص در بین اقشار مختلف مردم نخجوان وجود دارد.

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: نخجوان و کلا جمهوری آذربایجان تا صدسال قبل جزو خاک ایران و متعلق به ایران بوده و طی عهدنامه ننگین گلستان و ترکمنچای از ایران گرفته شدند و در تعلق تاریخی این سرزمین‌ها به ایران هیچ جای شک و شبهه‌ای در دنیا وجود ندارد و پس از فروپاشی نظام شوروی سابق که این سرزمین‌ها از زیر یوغ رژیم ‌کمونیستی آزاد شده و استقلال پیدا کردند از همان زمان گروه‌هایی از مردم در آذربایجان و نخجوان چنان که از فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده معلوم است خواهان بازگشت به وطن اصلی‌شان ایران بوده و هستند و این‌گرایش همواره در طی این سالها وجود داشته است و در این خصوص اخیرا هم تعدادی مکاتبات از طرف برخی تشکل‌ها و اشخاص در جمهوری نخجوان داشته‌ایم و براین اساس از وزیر امور خارجه خواسته‌ایم بررسی کند که چه راهکارهای دیپلماتیک برای پیگیری این درخواست‌ها وجود دارد.

وی افزود: این نامه‌های درخواست از سوی گروه‌ها و اشخاص در نخجوان به صورت‌های مختلف و سرگشاده ارسال می‌شود که نشان می‌دهد افرادی در آنجا خواهان بازگشت به سرزمین اصلی و ایران هستند و این تقاضاها سالهاست که مطرح است و سوال ما از وزارت امور خارجه این است آیا برای پیگیری و پاسخگویی و مدیریت این تقاضاها راهکار و برنامه مشخصی دارند یا خیر؟ و طراح این سوال من بودم و هفته گذشته رسما برای وزیر خارجه ارسال شد و تاکنون ۵۰نماینده آن را امضا کردند و منتظر پاسخ هستیم تا گام‌های بعدی را پبش‌بینی کنیم.

وی یادآور شد: امروز حتی اگر بر فرض همان قرارداد نگین گلستان و ترکمنچای را هم قبول داشته باشیم باز هم‌ براساس همان قرارداد باید این سرزمین‌ها به خاک ایران‌ بازمی‌گشت.

صفارائی / نیشابور

کدخبر: 843212 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟