فیلم محل کشف جسد عروس 17 ساله اهوازی !
حجم ویدیو: 2.21M | مدت زمان ویدیو: 00:00:18

قتل ناموسی در اهواز رخ داد. در قتل ناموسی در اهواز یک دختر 17 ساله قربانی شد. رسیدگی به پرونده قتل ناموسی در اهواز در دستور کار تیم پلیس قرار گرفت. عاملان قتل ناموسی در اهواز  دستگیر شدند. قتل ناموسی در اهواز باعث وحشت مردم شد. قتل ناموسی در اهواز بخاطر فرار یک دختر 17 ساله به ترکیه رخ داد.

به گزارش اختصاصی خبرنگار رکنا، شنبه 16 بهمن ماه، رسیدگی قضایی به پرونده قتل ناموسی دختر 17 ساله پس از دستگیری عاملان جنایت توسط علی حسن لو بازپرس ویژه قتل در اهواز آغاز شد.

اخبار اختصاصی رکنا - کپی رایت

تحقیقات اولیه مشخص کرد، دختر 17 ساله بخاطر فرار به ترکیه توسط همسر و برادر شوهرش که پسرعموهای او بودند، کشته شد. این درحالی بود قاتل اقدام به یک نمایش وحشیانه جلوی چشمان مردم در خیابان کسایی دست زده اما جسد مقتول به مکان نامعلومی رها شده بود.

بدین ترتیب تجسس ها برای کشف جسد دختر جوان توسط کارآگاهان پلیس آگاهی آغاز شد.

تحقیقات  جنایی ادامه داشت تا اینکه پتوی خونین قهوه ای رنگی در خیابان ناصر خسرو توجه کارآگاهان پلیس آگاهی را جلب کرد و جسد دختر 17 ساله کشف شد.

بنابراین گزارش، با دستور علی حسن لو بازپرس ویژه قتل شهر اهواز جسد مقتول برای بررسی های بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شد و تحقیقات در خصوص این حادثه ادامه دارد. 

این نکته ای است که دکتر غفور شیخی، جامعه شناس در گفت و گو با رکنا در میان گذاشت و اظهار داشت: جامعه ما سال هاست که در حالت گذار از سنتی به شبه مدرن قرار دارد و این مساله عوارض متعددی را برای جامعه به همراه داشته است که از جمله آنها می توان به ایجاد فاصله اعتقادی میان افراد و بروز خشونت های شدید بخصوص خشونت های خانگی اشاره کرد.

وی افزود: برای این که گذار از حالت سنتی به شبه مدرن در هر جامعه ای با کمترین عوارض ممکن رخ دهد، نیاز به اقدامات مناسبی از سوی نهادهای اجتماعی و فرهنگی کشور وجود دارد که فرهنگ و تفکرات عمومی را برای این گذار آماده کند. این در حالی است که متاسفانه نهادهای اجتماعی و آموزشی کشور در سال های اخیر به شدت ضعیف عمل کرده اند و به همین دلیل، فرهنگ و رفتارهای بسیاری از مردم ما برای تغییر از حالت سنتی به مدرن آماده نشده است.

نهادهای اجتماعی و فرهنگی نتوانسته اند جامعه را برای دوره گذار آماده کنند

شیخی با تاکید بر این که نهادهای اجتماعی و فرهنگی کشور نتوانسته اند جامعه را برای گذار از حالت سنتی به شبه مدرن آماده کنند، گفت: متاسفانه تمام نهادهای آموزشی، فرهنگی، رسانه ای، قضایی و انتظامی کشور در چند دهه گذشته کم کاری های زیادی در خصوص فرهنگ سازی برای آماده کردن جامعه جهت گذار از حالت سنتی به شبه مدرن داشته اند و اگر این فرهنگ سازی ها به درستی صورت می گرفت، امروز شاهد تداوم قتل های فجیع ناموسی در استان هایی از جمله خوزستان نبودیم.

این جامعه شناس ادامه داد: متاسفانه نهادهای متولی آموزش و فرهنگ سازی در کشور ما عملا جامعه ایران را در شرایط حساس اجتماعی موجود را رها کرده اند و همین مساله باعث شده است که افراد مختلف هر کدام براساس تشخیص و معیارهای خود دست به انجام رفتارهایی بزنند که نمونه آن را در سال های اخیر در پرونده های مربوط به قتل های ناموسی در گوشه و کنار کشور مشاهده کرده ایم.

وی در ادامه تاکید کرد: بروز خشونت های خانگی و بخصوص وقوع قتل های فجیع ناموسی در گوشه و کنار کشور نشانه ای از دردی است که جامعه ایران به آن دچار شده است؛ دردی که ریشه آن را باید در دشواری های معیشتی و رهاشدگی فرهنگی جست و جو کرد و رفتارهایی از این دست نشان از وجود شکاف عمیق هویتی در جامعه ایران دارد که یکی از عوارض آن همسرآزاری و قتل های خانوادگی است.

قتل های ناموسی را به عنوان نشانه رهاشدگی جامعه دریابیم

شیخی با بیان این که نهادهای متولی به وظایف خود برای آموزش و فرهنگ سازی جامعه توجه نکرده اند، اظهار داشت: متاسفانه در شرایطی که افکار عمومی برای گذار از جامعه سنتی به شبه مدرن آمادگی کافی را ندارند، شاهد آن هستیم که حتی در هنگام وقوع پدیده هایی مانند همسرآزاری یا قتل های فجیع ناموسی، مردم اقدام خشونت آمیز افرادی را که دست به این کارها زده اند، تایید می کنند و این مساله نشان می دهد که جامعه ایران هنوز نتوانسته است پوست اندازی لازم برای گذار از حالت سنتی به شبه مدرن را انجام دهد.

این جامعه شناس ادامه داد: مهمترین راهکاری که می تواند جامعه ایران را از عوارض شدید ناشی از گذار از حالت سنتی به شبه مدرن نجات دهد، فرهنگ سازی مناسب توسط نهادهای متولی است و البته ما باید در زمینه فرهنگسازی، از افرادی استفاده کنیم که به شرایط فرهنگی هر منطقه مسلط باشند تا بتوانند روی افکار و باورهای عمومی اهالی آن منطقه تاثیر مناسبی بگذارند و با مردم هماهنگی لازم را داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: بهترین راهکار برای جلوگیری از تکرار فجایعی مانند قتل ناموسی در اهواز این است که ما این وقایع را به عنوان نشانه هایی برای رهاشدگی جامعه دریابیم و توجه داشته باشیم که باید هر چه زودتر با اقدامات فرهنگی مناسب، ضمن تلاش برای کاهش خشونت های خانگی، هویت فرهنگی ایرانیان را به آنها برگردانیم.

کدخبر: 770395 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟