صادقی: گزینه نهایی اصلاح طلبان در دقیقه 90 رو می شود

انتخابات 1400 در 28 خرداد سال جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش رکنا به نقل از آرمان ملی، به نظر می‌رسد فضای انتخاباتی با تمام نوسان‌هایی که دارد و زمان اندکی که تا برگزاری آن مانده‌، جای خود را در میان مردم باز کرده، اما سوال این است که در این میان دو جریان اصلی سیاسی یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در این کارزار چگونه با هم مواجه خواهند شد، آیا تحریف یا تخریب‌ها از سوی اصولگرایان می‌تواند جریان اصلاح‌طلبی را از صحنه خارج کند؟ تحولات انتخاباتی در روزها و هفته‌های پیش‌رو می‌تواند بهتر پاسخ این پرسش را بدهد. برای بررسی شرایط انتخابات‌، رویکرد اصلاح‌طلبان و کاندیداهای موجود «آرمان ملی» با محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه‌ها و عضو جبهه اصلاح‌طلبان ایران به گفت‌و‌گو پرداخته است که می‌خوانید.

باتوجه به اینکه بسیاری از بزرگان نظام همه را به رعایت اخلاق سیاسی مخصوصا در زمان انتخابات فرا خوانده‌اند، رویکرد‌های برخی رسانه‌ها همچون صدا‌و‌سیما در راستای تخریب برخی کاندیداها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تجربه نشان داده اینگونه تخریب‌ها اثری روی آرای مردم ندارد. مردم تجربه به دست آورده‌اند و سعی می‌کنند بر مبنای شناخت خود انتخاب کنند. مشابه این بی‌اخلاقی‌ها هر ساله در نزدیکی انتخابات بوده است و قاعدتا صدا‌و‌سیما، که رسانه‌ای ملی و اصلی کشور است، باید رعایت اخلاق را در سرلوحه کار خود قرار دهد؛ زیرا این مساله برای دیگران نیز به نوعی الگو‌سازی می‌شود و رقبا نیز به همین ترتیب از آن استفاده می‌کنند. اما پیداست که برخی از رقبای اصلاح‌طلبان با ماموریت تخریب حریف وارد عرصه و میدان می‌شوند و متاسفانه این موضوع به یک امر رایج در انتخابات ما تبدیل شده است. در هر حال ما جز توصیه مردم به هوشیاری نمی‌توانیم با رسانه‌هایی مانند صدا‌و‌سیما که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، سخن دیگری داشته باشیم، البته به نظر من مردم از هوشیاری لازم برخوردارند و بساری از این تخریب‌ها اثر عکس می‌دهد. معمولا وقتی در رسانه‌های رسمی تخریبی علیه کسی صورت می‌گیرد اتفاقا مردم برعکس عمل می‌کنند و به لحاظ رای بیشتر جذب آن شخص می‌شود.

با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان بارها از حضور قطعی با کاندیدای اصلاح‌طلب در انتخابات سخن گفته‌اند، اما رسانه‌های جریان رقیب در حال القای این مفهوم هستند که اصلاح‌طلبان در نهایت به نفع علی لاریجانی کناره‌گیری خواهند کرد؛ اساسا این رویکردها از چه رو است؟

بارها گفته شده است که اصلاح‌طلبان کاندیدای اصلاح‌طلب معرفی می‌کنند و این‌گونه کارها شگرد رقیب است. آنها به صورت متعددی این سخنان را می‌گویند و به نظر می‌رسد که نباید خودمان را درگیر پاسخگویی به این‌گونه شایعات کنیم.

با توجه به آنچه در عرصه کاندیداتوری افراد در حال رقم خوردن است و همچنین رویکرد شورای نگهبان، فکر می‌کنید صحنه انتخابات برای اصلاح‌طلبان به چه شکلی آراسته خواهد شد؟

من نمی‌توانم پیشگویی کنم ولی اگر بنا بر ضابطه‌های قانونی باشد نباید گرایش سیاسی افراد در تایید یا رد‌صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان دخالتی داشته باشد. ما هم امیدواریم همانگونه که بارها سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرده تنها ضوابط قانونی را اعمال کنند، اگر چنین شود باید انتظار داشت که فضای رقابتی ایجاد شود و همه طیف‌ها بتوانند در این عرصه حاضر باشند.

در روزهای اخیر ما شاهد اظهار‌نظرهای مختلفی از سوی برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر کاندیدای اصلی نهاد اجماع‌ساز بوده‌ایم. اساسا نظر کلی جبهه اصلاحات پس از اعلام صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان اعلام خواهد شد یا حین مناظرات؟

اینکه بـــرخی از افراد و اعضــای جبهه اصلاحات از کاندیدای مورد‌نظر خودشان به عنوان فرد اصلی یاد کنند یا نام ببرند بر‌خلاف آیین‌نامه یا روال معمول است. فرآیند تعریف شده این است که کاندیداها پس از برگزاری مناظره‌ها با یک نظر‌سنجی ملی از مقبولیت و محبوبیت بالایی برخوردار باشند و همچنین بتوانند دو‌سوم رای اعضای مجمع را به دست بیاورند تا به عنوان کاندیدای نهایی معرفی شوند، بنابر‌این اینکه افراد بنا به سلیقه خود از کسی نام ببرند کار درستی نیست.

تفرق و تشتت پیش آمده در جبهه اصولگرایی می‌تواند امر مبارکی برای اصلاح‌طلبان به حساب بیاید و سبب شود اصلاح‌طلبان روی یک نفر به اجماع برسند و انتخابات را با پیروزی پشت سر بگذارند؟

البته وجود طیف‌های مختلف در جبهه اصولگرایی غیر‌قابل‌انکار است ولی من نمی‌دانم آیا این تفرق و تشتت در جبهه اصولگرایان از اساس وجود دارد یا نه. یک احتمال هم این است که ممکن است برخی از این افراد کاندیدای پوششی باشند. باید منتظر مناظرات بود و امروز نمی‌توان ارزیابی چندان دقیقی از این مقوله داشت که آیا این یک از‌هم‌گسیختگی به حساب می‌آید یا برنامه‌ای برای پوشش یکدیگر است. اما نکته این است که اصلاح‌طلبان نباید پیروزی خود را در تفرق و تشتت جبهه رقیب جست‌وجو کنند؛ بلکه پیروزی خود را باید در جلب اعتماد مردم بیابند.

آیا این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان در روند مناظرات انتخاباتی و با برگزاری نظرسنجی‌ها، کاندیدای اصلی خود را تغییر دهنــد و ابتدا یک کاندیدا و در ادامــه نظر‌سنجی‌ها، کاندیدای دیگری را به عنوان فرد اصلی مطرح کنند؟

صرف‌نظر از مصداق‌ها و نام بردن از شخص خاصی باید بگویم بله، این امکان وجود دارد که اگر معیار را افکار عمومی در نظر بگیریم و اگر تغییری در جهت افکار عمومی مردم نسبت به کاندیدا‌ها صورت بگیرد قاعدتا بر اساس فرآیند اتفاقات دیگری بیفتد. این نوسان‌ها می‌توانند تا لحظه آخر اثر‌گذار باشند و در نتیجه اصلاح‌طلبان، فرد دیگری را به عنوان کاندیدای اصلی خود معرفی کنند. اما چیزی که مشخص است این است که کاندیدای اصلی اصلاح طلبان تنها در لحظه آخر مشخص خواهد شد.

محمد رحمانی

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 690350 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟