اژدر حوت؛ قاتل متجاوزان به مرزهای دریایی ایران +فیلم و تصاویر
حجم ویدیو: 4.03M | مدت زمان ویدیو: 00:01:14

به گزارش رکنا، نیروی دریایی در تمام دنیا به عنوان بازوی محوری هر کشور برای حفظ منافع در آب‌های سرزمینی و فرا سرزمینی محسوب می‌شود و از این رو همواره نیرویی تجهیزات محور است که به سلاح‌های به‌روز نیاز دارد.

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از حساس‌ترین نیرو‌های مسلح کشور است. این نیرو در زمان آغاز دفاع مقدس و تنها پس از گذشت ۶۷ روز پس از شروع جنگ، سه عملیات بزرگ دریایی انجام داد و توانست نیروی دریایی عراق را منهدم و دو سکوی نفتی البکر و الامیه را نابود کند. عملیات مروارید که در ۷ آذر سال ۵۹ صورت گرفت نقطه عطفی در تاریخ عملیات‌های دریایی بود که این نیرو تنها با در اختیار داشتن ۱۲ فروند از موشک‌های هارپون توانست کمر نیروی دریای عراق را با انهدام پنج فروند ناوشکن و یک فروند هواپیمای میگ ۲۳به طور کامل بشکند.

در سال‌های اخیر، نیروی دریایی ماموریت‌های بسیار مهمی را علاوه بر آب‌های دریایی کشورمان در آب‌های آزاد و بین المللی به انجام رسانیده که یکی از این ماموریت‌ها مبارزه با دزدان دریایی در آب‌های بین المللی است. وظیفه حفاظت از آب‌های بین المللی به ناوگروه ۴۴ نیروی دریایی واگذار شده که این ناوگروه متشکل از ناوشکن الوند و ناو پشتیبانی رزمی بوشهر بوده که از اواسط مهرماه ۹۵ به منظور برقراری امنیت خطوط مواصلاتی و به اهتزاز درآمدن پرچم کشورمان ماموریت خود را در آب‌های آزاد و بین المللی آغاز کرد.

نیروی دریایی ارتش برای تحقق این ماموریت‌ها و تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز نیاز به تجهیزات و تسلیحات بومی دارد که در هنگام نیاز به صورت خودکفا و بومی از آن‌ها استفاده کند. البته نیروی دریایی سپاه نیز یکی از پیشگامان خودکفایی در امر بومی سازی دستاوردهای دفاعی در کشور به شمار می‌رود.

ازدر حوت؛ قاتل متجاوزان به مرزهای دریایی ایران + تصاویر

به همین دلیل باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد طی مجموعه گزارش‌هایی، دستاورد‌های بومی ایران در عرصه دریا را بررسی و معرفی کند.

در قسمت اول این مجموعه گزارش‌ها ناوشکن جماران، در دومین گزارش ناوشکن دماوند و سومین گزارش به ناوشکن سهند و در چهارمین گزارش زیردریایی فاتح و زیردریایی غدیر موضوع بررسی گزارش پنجم از این مجموعه بود.

گزارش ششم از این مجموعه به سراغ بررسی یکی از اژدرهای دریایی بومی و ساخت داخل به نام حوت رفته که حاصل آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

اژدر حوت

اژدر حوت، یکی از مهم‌ترین موشک‌های ساخت ایران است. توان رزمی این موشک برابر با موشک VA-۱۱۱ Shkval ساخت روسیه است و تنها دو کشور ایران و روسیه فناوری لازم را برای ساخت چنین موشک‌های به دست آورده اند. سرعت متوسط این موشک چهار  برابر اژدر معمولی زیر آبی است.

فراحفره سازی؛ قابلیت منحصر به فرد و بسیار استراتژیک در اختیار ایران

قابلیت فراحفره سازی، از قابلیت‌های راهبردی و مهم این موشک است که اصلی ترین عامل افزایش سرعت آن است. فراحفره سازی قابلیتی در کلاهک این گونه اژدر است که در آن با تولید حباب‌های بخار که از نوک دماغه و پوسته خود خارج می‌کند لایه‌ای از گاز در اطراف خود شکل می‌دهد و بدین ترتیب خود را از تماس مستقیم با آب و پسای قابل ملاحظه ناشی از آن دور می‌کند که پس از شلیک با ایجاد حباب در اطراف کلاهک موجب افزایش سرعت تا چهار  برابر سایر موشک‌ها می‌شود.

رونمایی از حوت

اژدر حوت سال ۸۵ و در جریان برگزاری رزمایش پیامبر اعظم سپاه یک اژدر از ناوگان‌های زیرسطحی شلیک می‌شود که برای کمتر کسی در دنیا باورپذیر است که ایران چنین فناوری ار در اختیار داشته باشد.
 
ازدر حوت
 
این موشک با نام " اژدر حوت " به دنیا معرفی شد که بعدها  ماهی نهنگ‌خوار لقب گرفت. باید توجه داشت که طبق گفته دریادار پاسدار علی فدوی فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه اژدر حوت سریع‌ترین اژدر دنیا در آن زمان و حتی در حال حاضر است.

مشخصات فنی

این اژدر قابلیت پرتاب از روی شناور و یا زیردریایی در عمق ۱۰۰ متری را دارد. با سرعت حدود ۵۰ نات (۹۳ کیلومتر بر ساعت) کپسول پرتاب خود را ترک می‌کند. با فرو رفتن در آب و رسیدن به عمق مناسب، موتور خود را روشن کرده و به سمت هدف راهی می‌شود.
 
ازدر حوت
 
واقعیت این است که حوت در مناطقی مثل تنگه هرمز هم می‌تواند موثر واقع شود. ایران هم بیشتر این اژدر را به منظور استفاده در تنگه هرمز ساخته است. همچنین حوت علاوه بر پرسرعت و ترسناک بودن توانسته این ویژگی را داشته باشد که با بهینه سازی مناسب که به همت سپاه پاسداران صورت گرفته است دقیق‌تر از موشک مشابه خود هدف مورد نظر را ارزیابی کند. ضمنا موشک انداز‌های این موشک کاملا رادار گریز بوده و از دید رادار‌های دشمن مخفی می‌مانند.
 
ازدر حوت
 
شواهد به وضوح نشان می‌دهد که شناور‌های متوسط و بزرگ‌تر از متوسط هیچ شانسی برای فرار از اژدر حوت ندارند؛ بنابراین با شلیک دو اژدر حوت و باصرف هزینه دو میلیون دلار می‌توان به آمریکا، چهار میلیارد و پانصد میلیون دلار ضرر زد، یعنی ۹۰۰ برابر. البته هر ناو هواپیمابر در اطراف خود همیشه چندین کشتی جهت پشتیبانی تدارکاتی، نظامی و دفاعی دارد. با غرق شدن یک ناو هواپیما بر تمام ناوگان پشتیبانی آن آسیب پذیر می‌شوند و این دقیقا یعنی همان بلایی که نیروی دریایی ما در جنگ هشت ساله بر سر نیروی دریایی عراق آورد.

اژدر حوت در رسانه‌های خارجی

نشریه نیوزویک هم در گزارشی به بررسی این موشک پرداخته است. نویسنده در این گزارش با بررسی مشخصات فنی این موشک و مقایسه با سایر موشک‌ها برد این موشک را در محدوده ۶ تا ۲۵۰ مایل ارزیابی کرده و آن را در زمره قوی‌ترین اژدر‌های ساخت ایران قرارداده است.

پایگاه خبری USA TODAY هم در گزارش خود از آزمایش و رونمایی خبر داد و ویژگی‌های این اژدر را بررسی و تحلیل کرد.

روزنامه نیویورک تایمز هم در یکی از گزارش‌های خود به توان ایران در ساخت انواع موشک و اژدرهای گوناگون پرداخته که در آن به این اژدر هم اشاره شده است.

ایران در اوج قله بازدارندگی و اقتدار 

ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که بر اساس مولفه‌های قدرت، در حال حاضر توان موشکی کشور‌ها به عنوان یکی از مهمترین عوامل بازدارنده تهاجم نظامی است و بر همین اساس ایران طی سال‌های اخیر توانسته است طیف متنوعی از موشک‌ها با ویژگی‌های متفاوت برای مقابله با انواع تهدیدات را طراحی و تولید کند و به همین دلیل هم اکنون به عنوان یکی از قدرت‌های موشکی جهان و منطقه غرب آسیا شناخته می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 511024 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟