حضور رئیس جمهوری در مجلس نمایش مردمسالاری در ایران بود

به عنوان یک عضو دولت، می‌خواهیم بدانیم ارزیابی شما از جلسه دیروز مجلس چه بود و مجلس چه پیامی به دولت یا ملت داد؟

به باور من جلسه سؤال از رئیس جمهوری در مجلس خوب و شفاف بود. نخست اینکه به نظر می‌رسد این بخشی از مردمسالاری کشور که تاکنون استفاده نشده بود، اما در این دولت استفاده شد. آقای رئیس جمهوری هم بر این نکته تأکید کردند و آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس هم بر آن صحه گذاشت. سؤال پرسیدن از مسئولان و پاسخ دادن آنان، جزو افتخارات دموکراسی کشور است و اصلاً تابو نیست. نکته دوم، نتیجه این جلسه بود. درهر صورت دغدغه‌ها به صورت شفاف مطرح شد و رئیس جمهوری هم تلاش کرد با ملاحظه نکاتی که وجود داشت، با رویکرد مبتنی بر وحدت ملی به سؤالات پاسخ‌ها بدهند. دیدیم که مجلس هم به رویکرد سیاسی دولت رأی مثبت داد.

منظور شما رأی آوردن پاسخ رئیس جمهوری درباره برجام است؟

همین طور است، اما درباره سایر موضوعات به نظر می‌رسد انتظار مجلس از دولت درباره موضوعات اقتصادی این بود که دولت تلاش بیشتری بکند. به نظر من پیام روشنی است و همه اعضای دولت در قبال سؤالاتی که از آقای رئیس جمهوری مطرح شده است، مسئولیت دارند- زیرا هر یک از این سؤالات در حوزه مسئولیت یک وزیر است- از این رو من و دیگر وزرا برای حل این مسائل نقشی برعهده داریم. از این رو اعضای دولت این پیام را دریافت کردند که برای حل موضوعات اقتصادی باید تلاش بیشتری بکنند. این هم انتظار مردم، هم انتظار مجلس و هم مورد تأیید رئیس جمهوری است. ان‌شاءالله باید توان‌های خود را روی هم بگذاریم و با چارچوب‌های راهبردی که رئیس جمهوری داشتند و مجلس هم امروز آن را تأیید کرد، تلاش کنیم تا اهداف مورد نظر نظام را با همدلی میان دستگاه‌های مختلف عملی کنیم.

با شکل گرفتن استیضاح‌های مختلف در مجلس، آیا همچنان می‌توان گفت که مجلس و دولت روی ریل همکاری حرکت می‌کنند؟

قانون اختیاری به مجلس داده است و مجلس هم می‌تواند از ظرفیت خود به عنوان وظیفه نظارتی استفاده کند تا برخی از موضوعات را مورد سؤال قرار دهد و پاسخ و عملکرد وزرا را به رأی بگذارد. این امر الزاماً به معنای تقابل نیست. به هر حال از دید قانون، وظیفه مجلس نظارت و وظیفه دولت هم اجرا است. اگر سؤال و بحثی وجود دارد، طبیعتاً وزرا توضیح می‌دهند و اگر جو عمومی مجلس به مسأله رضایت داد و از آن پاسخ قانع شد، طبیعتاً وزیر، بازگشته و به کار خود ادامه می‌دهد اما اگر مجلس نپذیرفت، این حق قانونی مجلس است که از ظرفیت خود استفاده کند اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که ما در شرایط فعلی دچار تکانه‌هایی از بیرون کشور هستیم. به این معنی که از خارج از کشور بر اقتصاد ما هجمه‌ای وارد می‌شود. در این شرایط طبیعتاً اعتراضاتی به عملکردها هست، اما اینکه هر وزیری که مسئولیت بخشی را برعهده دارد، ولو انتقاداتی هم نسبت به عملکرد او وجود دارد، اگر بشود که با تذکرات و همدلی این مسائل حل شود، بسیار بهتر از این است که در این شرایط، وزیری که سر کار است، کنار برود و فرد جدیدی جایگزین او شود. زیرا رفتن یک وزیر و آمدن و استقرار یک وزیر جدید نیازمند زمان است تا او بتواند مستقر شده و تیم خود را بچیند. این درحالی است که شرایط امروز ما به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند. از این رو معتقدیم اگر بشود که میان مجلس و وزرا، چارچوبی به وجود بیاید که انتقادات موجود در مفاهمات و اصلاح رویه‌ها مرتفع شود، بهتر از این است که فردی برود و وزیری بیاید. این امر می‌تواند به عنوان یک راه حل نهایی و برای زمانی مطرح شود که فکر می‌کنیم دیگر علاجی وجود ندارد، می‌توان از این استیضاح استفاده کرد که البته حق مجلس است.

کدخبر: 411590 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟