در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران چه گذشت ؟

به گزارش گروه سیاسی رکنا، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نشست بحث انگیز شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایران برگزار شد.

پیش از آغاز جلسه علنی، به درخواست روسیه مذاکراتی پشت درهای بسته برگزار شد. برخی گمانه‌ زنی‌ ها حاکی از آن بود که روسیه می‌ خواست با توسل به مقررات، جلوی برگزاری جلسه علنی در خصوص ناآرامی ها در ایران را بگیرد. اما اعضای شورای امنیت می‌ توانند برای ورود به این موضوع رای‌ گیری کنند که در این صورت برای برگزاری این نشست، به 9 رای از 15 عضو شورای امنیت نیاز بود و به نظر می‌ رسد آراء لازم برای برگزاری جلسه علنی به دست آمد.

روسیه می‌ گوید آمریکا مسائل حقوق بشری را به دستاویزی برای برگزاری این نشست تبدیل کرده است.

پیش از این جلسه، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود که مسکو از آمریکا می‌ خواهد در امور داخلی ایران دخالت نکند.

از زمان آغاز ناآرامی ها در ایران، روسیه چندین بار از آمریکا خواسته بود تا در مسائل داخلی ایران دخالت نکند.

«غلامعلی خوشرو» نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز با ارسال نامه‌ ای به دبیرکل و مقام‌ های سازمان ملل متحد از آنچه دخالت فاحش واشنگتن در امور داخلی ایران نامیده، شکایت کرده‌ و در این نامه نوشت که «دونالد ترامپ» و معاون او، «مایک پنس» شخصا در حال ایجاد آشوب در ایران هستند.

این نشست که به ریاست قزاقستان آغاز شد، به درخواست آمریکا برگزار شده است.

رئیس شورای امنیت رسما از نماینده ایران خواست تا در جلسه امشب شرکت کند.

در آغاز جلسه فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل، نماینده قزاقستان در سازمان ملل که رئیس دوره ای شورای امنیت است گفت دستور کار جلسه اوضاع خاورمیانه است. این 8152مین نشست شورای امنیت است.

حمایت مجدد آمریکا از ناآرامی ها

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد با هدف بررسی اوضاع ایران مدعی شد: تظاهرات در ایران خودجوش و بدون مداخله خارجی است.

نماینده آمریکا مدعی شد: با کسانی که در ایران در پی آزادی Freedom هستند همراه خواهیم بود.

وی مدعی شد آمریکا بر خلاف اعتراضات 2009 این بار در کنار مردم ایران می ایستد.

نیکی هیلی در جای دیگری ادعا کرد: حکومت ایران شش میلیارد دلار به «بشار اسد» و دولت سوریه کمک کرده؛ در حالی که در قبال مردم خودش کوتاهی می کند.

وی در پایان مدعی شد: اگر به شعارهای اولیه سازمان ملل باور داریم، باید الان از مردم ایران حمایت کنیم.

DSzvRpRX4AIoQj1

تاکید نماینده فرانسه در سازمان ملل بر تعهد این کشور به برجام

نماینده فرانسه در جلسه شورای امنیت با موضوع خاورمیانه گفت: ما متعهد به اجرای کامل تعهدات برجام هستیم. این رویکرد در جلسه قبلی شورای امنیت مورد توافق همه قرار گرفت.

وی افزود: توافقنامه هسته ای یکی از زیربناهای ثبات در کل خاورمیانه است. از دست دادن این توافقنامه نه تنها مانعی برای منطقه بلکه برای کل جهان و رژیم عدم اشاعه است.

وی گفت: از مقامات ایران می خواهیم که از خود خویشتنداری نشان دهند و حق تظاهرات آزاد را حفظ کنند. مردم ایران باید آزادانه صدای خود را بیان کنند. رئیس جمهور ماکرون در تماس با همتای ایرانی خود این موضوع را بیان کرد.

نماینده فرانسه تاکید کرد هر تغییری در ایران باید از طرف خود مردم ایران و از داخل ایران رخ بدهد.

نماینده فرانسه در شورای امنیت به بخشی از سخنان نیکی هیلی واکنش نشان داده و گفت رخدادهای ایران را نمی‌ شود «خطری برای صلح و امنیت جهانی» دانست. «فرانسوا دولاتره» گفت: «هر قدر هم وقایع اخیر ایران نگران کننده باشد، در حدی نیست که آن را خطری برای امنیت و صلح جهانی تعریف کنیم.»

نماینده فرانسه گفت: باید برای اجرای گفتگو با ایران درباره توقف برنامه موشکی و دخالت هایش در منطقه گفتگو کنیم.

تاکید کویت بر حق حاکمیت و ثبات ایران

نماینده کویت در سازمان ملل گفت، که دولت کویت وقایع ایران را دنبال می‌ کند و از کشته شدن شهروندان و همین طور نیروهای نظامی متاسف است.

کویت بر نقش دیپلماسی و راه حل دیپلماتیک برای این بحران تاکید دارد و همچنین حق حاکمیت و ثبات ایران را مهم دانست.

بولیوی: تظاهرات در ایران مسئله ای داخلی است

نماینده بولیوی درباره این مسئله که موضوع ناآرامی ها در ایران در جلسه شورای امنیت قرار گرفت، اظهار ناراحتی کرد.

نماینده بولیوی گفت: موضوع تظاهرات در ایران موضوعی نیست که به مسائل جهانی و خاورمیانه مربوط باشد.

رئیس جمهور بولیوی معتقد است که اقدامات یکجانبه و مداخله سیاسی پیامدهای منفی سیاسی دارد.

اظهارات مداخله جویانه نماینده انگلیس

نماینده انگلیس در جلسه شورای امنیت هم در سخنانی مداخله جویانه، خواهان توجه به خواسته‌ های معترضان و همچنین حق اعتراض مسالمت‌ آمیز شد و از کشته شدن معترضان اظهار تاسف کرد و از ایران خواست تا به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل اجازه سفر به ایران را بدهد.

وی از ایران خواست تا به خواسته‌ های تظاهرات‌ کنندگان گوش دهد و به آنها حق تجمع دهد.

او گفت در عین حال ایران نگرانی‌ های امنیتی مشروعی دارد و یک کشور مهم و تاریخی است، اما ایران نگرانی‌ های امنیتی خود را از طریق راه‌ هایی پیگیری می‌ کند که به تنش منطقه‌ ای منجر می‌ شود.

سوئد، هلند، لهستان و گینه هم دخالت کردند

در ادامه نماینده سوئد در این جلسه با اشاره به اعتراضات ایران از دولت این کشور خواست به مطالبات معترضان گوش فرا دهد و به تمامی تعهدات خود در برابر شهروندانش در قالب قوانین بین‌ المللی وفادار بماند.

نماینده سوئد تاکید کرد که روابط این کشور با ایران همواره مسائل حقوق بشر را در کانون توجه خود داشته است.

پس از سوئد، نماینده هلند سخن گفت و در سخنانی مشابه ضمن تاکید بر اهمیت رعایت حقوق‌ بشر از سوی ایران، با اشاره به کشته شدن شماری در جریان این اعتراضات، از ایران خواست که با ناقضان حقوق بشر مقابله کند و همچنین دسترسی مردم این کشور به شبکه‌ های اجتماعی و اینترنت را مهیا کند.

نماینده لهستان هم همچون دو نماینده دیگر اروپا، بر احترام به آزادی بیان و رعایت حقوق بشر تاکید کرد و تقاضا کرد میان معترضان و حکومت ایران گفتگو شکل گیرد.

نماینده گینه در شورای امنیت هم ایران را دعوت به رعایت قوانین جهانی حقوق بشر در برخورد با معترضان کرد.

انتقاد اتیوپی از آمریکا

نماینده اتیوپی در شورای امنیت با موضعی متفاوت سخنان خود را آغاز کرد و همزمان با اشاره به اعتراضات در ایران جایگاه شورای امنیت برای بررسی این موضع را مورد سوال قرار داد.

چین: شورای امنیت نباید وارد مسائل داخلی ایران شود

سفیر چین در این جلسه شورای امنیت پس از اتیوپی سخن گفت و در ابتدا به مساله تروریسم در خاورمیانه و بر اهمیت مبارزه با این پدیده تاکید کرد.

نماینده چین به مساله فلسطین به عنوان اصلی ترین بحران خاورمیانه اشاره کرد و گفت شورای امنیت باید به مساله فلسطین و راه حل مبتنی بر تشکیل دو کشور مستقل تمرکز کند.

سفیر چین همچنین به مساله سوریه هم اشاره کرد و سپس با اشاره به موضوع ایران گفت شورای امنیت نباید وارد مسائل داخلی ایران شود و ورود شورای امنیت به این حوزه مناسب نیست.

بدین ترتیب سفیر چین ضمن برجسته کردن دیگر مسائل خاورمیانه، اعتراضات در ایران را مساله داخلی این کشور را دانست و شورای امنیت را فاقد صلاحیت برای رسیدگی به این موضوع دانست.

روسیه: بررسی مشکلات داخلی ایران ورای صلاحیت شورای امنیت است

پس از چین، نماینده روسیه هم در موضع‌ گیری مشابه آمریکا را هدف انتقاد قرار داد و با اشاره به آیین‌ نامه‌ های شورای امنیت بررسی مشکلات داخلی ایران را ورای صلاحیت شورای امنیت دانست.

نماینده روسیه با اشاره به اعتراضات داخلی آمریکا نظیر جنبش اعتراضی اشغال وال استریت و اعتراضات شهر «فرگوسن» گفت آن هم مسائل داخلی آمریکا بود و جای رسیدگی به آن در شورای امنیت نبود.

نماینده روسیه ضمن ابراز تاسف از کشته شدن معترضان در اعتراضاتی که به گفته او خیلی هم صلح‌ آمیز نبود، از آمریکا به علت پیش کشیدن این موضوع انتقاد کرد و خواستار آن شد که با چنین اقداماتی ثبات در ایران بر هم نخورد.

سفیر روسیه همچنین گفت: هدف این جلسه که آمریکا آن را درخواست کرده، مسائل حقوق بشر در ایران نیست بلکه تلاش دیگری از سوی واشنگتن برای ضربه زدن به برجام است.

قزاقستان هم با آمریکا همصدا نشد

پس از نماینده روسیه، نماینده قزاقستان در شورای امنیت که از امروز ریاست این شورا را برعهده گرفته بود، گفت از نظر کشورش اعتراضات ایران یک مساله داخلی این کشور است.

او همچنین بر لزوم پایبندی به برجام تاکید کرد و از ایران خواست که به خواسته های گروه‌های سیاسی در داخل این کشور توجه کند.

انتقاد ایران از دخالت آمریکا

نماینده ایران به عنوان سخنران بعدی با اعتراض به آمریکا و متهم کردن واشنگتن به «قلدری و سوء استفاده از شورای امنیت» اظهارات خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به مسائل فلسطینیان و یمن به دولت جدید آمریکا اشاره کرد و کاخ سفید را متهم به عدول از قوانین بین‌ المللی کرد و با اشاره به کودتای 28 مرداد از دخالت واشنگتن در فرآیند شکل‌ گیری دموکراسی در کشورش انتقاد کرد.

خوشرو سپس به حمایت آمریکا از عراق و سرنگونی هواپیمای مسافربری این کشور در خلیج‌ فارس اشاره کرد.

او همچنین با اشاره به برخورد پلیس Police و نیروهای امنیتی آمریکا با معترضان در این کشور در چند دهه گذشته، به اعتراضات پاریس در دوران «نیکلا سارکوزی» هم اشاره کرد و گفت در هیچ کدام از این موارد موضوع به شورای امنیت ارجاع داده نشده بود.

او همچنین به تشریح ناآرامی ها در ایران پرداخت و نمونه ای از اغتشاشات را که به کشته شدن شماری از مردم منتهی شده بود، ذکر کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع: جماران

کدخبر: 344296 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟