علت خروج باد از واژن

به گزارش رکنا، اصلی ترین علت خروج باد از واژن زنان که امروزه بیشتر شایع است به علت شلی عضلات لگن است. خروج باد از واژن اغلب در زنان بیشتر در حین مقاربت و رابطه جنسی ایجاد می شود. هوا به طور معمول وادر واژن می شود. ورود هوا به قدرت عضلات لگن بستگی دارد و هرقدر این عضلات قوی تر باشد اجازه ورود هوا را نمی هد.

نشستن های طولانی، بی حرکتی و یا چاق و لاغر شدن های پیاپی و یبوست می تواند از علل زمینه ای و کمک کننده برای ایجاد باد در واژن خانم ها باشد.

 6 علت خروج باد از واژن یا نفخ واژن

خروج باد از واژن ( نفخ واژینال یا کویفینگ) زمانی رخ می‌دهد که که از واژن خود گاز دفع می‌کنید. در طول این اتفاق صدایی که می‌شنوید درواقع هوای به دام افتاده در واژن است که خارج می‌شود. نفخ واژن معمولاً بی ضرر است و در اثر رابطه جنسی، ورزش یا ضعف عضلات کف لگن ایجاد می‌شود و در مواردی بسیار نادر، می‌تواند نشانه فیستول واژن باشد. اما باد واژن چه علائمی دارد و چه زمانی خطرناک است؟ درمان خروج باد از واژن چیست؟ حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر در این باره صحبت کنیم.

خروج باد از واژن چیست؟

خروج باد واژن زمانی اتفاق می‌افتد که به طور غیر ارادی از واژن شما گازی (احتمالا همراه با صدا) خارج می‌شود که طی آن واژن هوای محبوس شده در داخل خود را آزاد می‌کند. به این رخداد کویفینگ کردن یا نفخ واژن نیز گفته می‌‎شود. هنگامی که این هوا خارج می‌شود، صدایی شبیه نفخ یا خروج باد معده از مقعد شما ایجاد می‌شود.

علائم خروج باد از واژن چیست؟

علامت اصلی خروج باد از واژن، شنیدن صدا و احساس خروج هوا از واژن است، این صدا شبیه به شنیدن صدای باد معده از راست روده است. حتی ممکن است قبل از خروج گاز در واژن خود، آن را احساس کنید که هوایی در داخل واژن شما به دام افتاده است. خارج شدن باد واژن فقط چند ثانیه طول می‌کشد. برخلاف باد معده، باد واژن بو نمی‌دهد زیرا به سیستم گوارش شما ربطی ندارد.

علت خروج باد از واژن چیست؟

علت خروج باد از واژن به گفته متخصصان زنان و زایمان شامل: آمیزش جنسی، تامپون قاعدگی، ضعف عضلات لگن، معاینه واژینال، فیستول واژن و ورزش است. در ادامه هرکدام از آنها را شرح می‌دهیم.

    فعالیت‌های جنسی: رابطه جنسی یکی از بزرگترین عوامل نفخ واژن است.

    استفاده از تامپون: مانند رابطه جنسی، فشار دادن تامپون یا فنجان قاعدگی به داخل واژن در طول قاعدگی ممکن است هوا را وارد کانال واژن کند. وقتی تامپون یا فنجان را بردارید این هوا خارج می‌شود که باعث خروج باد از واژن می‌شود.

    ضعیف شدن عضلات کف لگن: یائسگی ، زایمان طبیعی و سایر علل اختلال عملکرد کف لگن، شانس شما را برای داشتن نفخ واژن افزایش می‌دهد، زیرا عضلات کف لگن شما را ضعیف می‌کنند که منجر به خروج باد واژن می‌شود.

    معاینات واژینال: خروج گاز از واژن در طول معاینه لگن معمول است. هنگامی که پزشک زنان شما یک اسپکولوم (speculum) را وارد واژن می‌کند، باعث می‌شود تا هوا وارد واژن شما شود. استفاده از اسپکولوم به پزشک زنان در بررسی دستگاه تناسلی و دیدن داخل واژن کمک می‌کند.

    فیستول واژن: فیستول سوراخی بین کانال واژن و اندام‌های ادرار ی یا گوارشی مانند مثانه یا روده است. فیستول‌های واژن معمولاً در نتیجه تروما، جراحی یا سایر بیماری‌ها ایجاد می‌شوند. به غیر از باد واژن، علائم فیستول واژینال شامل بی اختیاری ادرار، ادرار بدبو و بی اختیاری مدفوع می‌شود.

    حرکات بدنی: یوگا ، ورزش و سایر حرکات مانند دویدن می‌توانند باعث گیر افتادن هوا در داخل واژن شوند زیرا واژن در طول این فعالیت‌ها کمی باز یا کشیده می‌شود.

اگر هوا به طور تصادفی وارد واژن شود، امری طبیعی است. اما این را به خاطر داشته باشید که شما نباید عمداً هوا را به داخل واژن خود وارد کنید زیرا می‌تواند باعث گیر افتادن هوا در رگ‌های خونی شده و منجر به آمبولی هوا شود.

آیا خروج باد از واژن خطرناک است؟

هوای به دام افتاده در داخل واژن شما معمولا باعث ایجاد درد و یا عارضه جدی نمی‌شود. با این‌حال در صورت تکرار این اتفاق به طور مداوم ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه ای مانند فیستول واژن باشد. اگر از واژن خود احساس درد می کنید یا علائم فیستول واژینال را دارید، بهتر است به یک پزشک زنان مراجعه کنید و از او بخواهید تا واژن شما را بررسی کند.

درمان باد واژن

درمان نفخ واژن در شرایطی که به علل طبیعی مانند فعالیت جنسی یا ورزش رخ دهد نیاز به انجام اقدامی ندارد اما اگر باد واژن به سایر علل مانند ضعف عضلات کف لگن رخ دهد می‌توانید با انجام تمرینات کگل نسبت به درمان نفخ واژن اقدام نمائید. تمرینات قدرتی برای کمک به تقویت و سفت کردن عضلات لگن مانند انجام تمرینات کگل ممکن است به کاهش دفعات خروج باد از واژن کمک کنند. به طور کلی بهترین راه‌ها برای تقویت عضلات کف لگن انجام تمرینات کگل یا کار با یک فیزیوتراپیست متخصص برای درمان ضعف عضلات کف لگن است.

برای انجام کگل، ماهیچه‌هایی را که برای توقف ادرار استفاده می‌کنید، منقبض کنید و به مدت 10 ثانیه و چندین بار در روز نگه دارید.

پیشگیری از باد واژن

باد واژن یک اتفاق طبیعی است و شما نمی‌توانید کار اعجاب انگیزی برای پیشگیری از آن انجام دهید. با این‌حال، فعالیت‌های خاصی مانند رابطه جنسی، ورزش یا زایمان می‌توانند باعث وقوع بیشتر این اتفاق شوند.

کدخبر: 926751 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟