انواع روغن زیتون / سوالات چرب از نوع روغن زیتون!

به گزارش رکنا، روغن زیتون از میوه زیتون استخراج می شود. روغن زیتون از حکومت بر آشپزخانه‌های ما گرفته تا تسلط بر دنیای لوازم آرایشی و بهداشتی، در زمان‌های اخیر در سراسر جهان به یک ماده ی مهم تبدیل شده است.

انواع روغن زیتون های مورد استفاده عبارتند از:

روغن زیتون بکر

محبوب ترین نوع روغن زیتون، روغن زیتون بکر یک روغن پخت و پز شناخته شده با محتوای اسیدی بسیار کم است. این بهترین گزینه برای افرادی است که می خواهند بدون صرف بمب از مزایای روغن زیتون لذت ببرند.

روغن زیتون فوق بکر

ساخته شده از میوه زیتون با فشار سرد، این روغن بهترین روغن برای بدن ما است. اما توجه داشته باشید که به دلیل هزینه بالای آن، همه نمی توانند از عهده استفاده از روغن فوق بکر برآیند.

روغن زیتون خالص

این روغن در واقع ترکیبی از روغن زیتون تصفیه شده و بکر است. محتوای اسیدی بالایی دارد و از این رو برای استفاده نامناسب است.

روغن لامپانت

نوعی که فقط به عنوان سوخت استفاده می شود و برای پخت و پز مناسب نیست.

نکات لازم در خصوص انتخاب روغن زیتون

اولین کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید آیا روغن زیتون فوق بکر است یا خیر. بطری را بچرخانید و به دنبال عبارت «فرا باکره» باشید. اما پس از آن، پارامترهای دیگری نیز وجود دارد.

به دنبال تاریخ برداشت باشید.

توجه به این نکته مهم است که روغن زیتون با افزایش سن بهتر نمی شود. اگر روغن در شرایط بهینه (در یک کمد تاریک در دمای اتاق) نگهداری شود، می تواند حدود دو سال مفید باشد. اگر تاریخ برداشت را در جایی نمی بینید، بهتر است بطری را روی قفسه تعویض کنید و چیز دیگری را بررسی کنید.

یادتان باشد که آن را بو کنید و بچشید.

البته، شما نمی توانید این کار را در فروشگاه انجام دهید. اما به محض خریداری آن را بو کنید و کمی از آن را میل کنید. اگر با بوی نامطبوعی مواجه شدید مانند کره بادام زمینی کهنه، موم یا جوراب های عرق کرده روغن را به فروشگاه برگردانید و بگویید که فاسد است.

روغن داخلی را ترجیح دهید.

روغن زیتون با کیفیت بالا در سراسر جهان تولید می شود. اما طبق تحقیقات انجام شده، روغن زیتون های تولید شده در داخل کشور به طور مداوم از نظر کیفیت بالاتر از وارداتی هستند.

چه اقداماتی را می توان برای ماندگاری بیشتر روغن زیتون انجام داد؟

    یک مکان خنک و تاریک برای نگهداری روغن انتخاب کنید.

    اطمینان حاصل کنید که روغن به دور از گرما، هوا و نور است.

    روغن را در یک بطری شیشه ای تیره یا مات یا یک ظرف فولادی ضد زنگ نگهداری کنید.

    مطمئن شوید که در بطری محکم بسته شده است.

لازم به ذکر است روغن زیتون در مقایسه با روغن های پخت و پز معمولی ماندگاری طولانی تری دارد. برخی از گونه ها حتی می توانند سه سال دوام بیاورند.

کدام نوع روغن زیتون برای پخت و پز مناسب است؟

شما می توانید به طور ایده آل از روغن زیتون فوق بکر با کیفیت بالا به عنوان یک چاشنی عالی استفاده کنید روی ماهی ، سبزیجات بخارپز یا پخته شده، سس های سالاد، نان، کلوچه ها و غیره.

توجه به این نکته مهم است که روغن زیتون در مقایسه با روغن های دیگر دارای نقطه دود کمتری است (دمایی که در آن روغن شروع به تجزیه شدن می کند و خواص مفید خود را از دست می دهد). همچنین روغن زیتون فرابکر نقطه دود کمتری نسبت به روغن زیتون معمولی دارد. بنابراین، مطمئن شوید که از روغن زیتون فرابکر برای پخت و پز روی حرارت متوسط/کم (بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ درجه فارنهایت) استفاده می کنید.

سوالات متداول

آیا مصرف هر روز روغن زیتون مشکلی ندارد؟

بله، مصرف هر روز روغن زیتون اشکالی ندارد به شرطی که آن را در حد اعتدال مصرف کنید و از آن برای تهیه غذای اصلی استفاده نکنید.

آیا یک قاشق روغن زیتون در روز برای شما مفید است؟

بله، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز می تواند به شما کمک کند تا از مزایای این روغن بهره مند شوید.

آیا روغن زیتون می تواند منجر به استفراغ شود؟

در موارد نادر، روغن زیتون ممکن است باعث حالت تهوع یا استفراغ شود، زیرا برخی افراد ممکن است هضم آن را مشکل کنند یا عوارض جانبی داشته باشند.

آیا روغن زیتون فرابکر برای قلب مضر است؟

نه. برعکس، روغن زیتون فرابکر ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد. با این حال، باید آن را در حد اعتدال مصرف کنید و از پختن با آن در حرارت یا فشار زیاد خودداری کنید.

مفید ترین روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون فرابکر سالم‌ترین نوع روغن زیتون است، زیرا با حداقل فرآوری، با استفاده از روش‌های طبیعی استخراج می‌شود و با استانداردهای خلوص بالا حفظ می‌شود.

سخن آخر

روغن زیتون یک روغن طبیعی با خواص عالی برای سلامتی است. چربی های تک غیراشباع موجود در روغن زیتون فواید زیادی برای سلامتی دارند. با این حال، مصرف بیش از حد روغن زیتون ممکن است عوارض جانبی متعددی ایجاد کند. ممکن است باعث آکنه، آلرژی، بثورات پوستی، جوش های سرسیاه و بیماری های مرتبط با چربی های اشباع شده و ترانس شود. همچنین ممکن است در برخی افراد باعث اسهال و التهاب شود. بنابراین برای جلوگیری از عوارض جانبی آن را در حد اعتدال مصرف کنید. در مواقع اضطراری با پزشک خود مشورت کنید.

کدخبر: 915224 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟