روغن زیتون ضرر دارد؟

به گزارش رکنا، هر سکه دو روی دارد. این ضرب المثل معروف حاکی از آن است که هر عنصری هم جنبه خوب و هم بد دارد. روغن زیتون نیز از این قاعده مستثنی نیست. این روغن که به عنوان یکی از بهترین ها در دنیای مواد غذایی و مراقبت از پوست شناخته می شود، فواید سلامت و زیبایی بی شماری دارد اما روغن زیتون دارای معایب خاصی است که می تواند آسیب قابل توجهی به سلامت شما وارد کند. قبل از شروع مصرف، عوارض مصرف روغن زیتون را بررسی کنید.

عوارض مصرف زیاد روغن زیتون

باعث آکنه می شود.

استفاده بیش از حد از روغن می تواند به پوست شما آسیب برساند و احتمال آکنه را افزایش دهد. روغن زیتون سنگین است. به سرعت جذب پوست شما نمی شود و یک لایه ضخیم روی پوست ایجاد می کند و منافذ را مسدود می کند. بنابراین اگر مرتباً آن را روی پوست خود بمالید، به یک سطح چسبنده تبدیل می شود و تمام کثیفی، گرد و غبار و سبوم را در آن به دام می اندازد. این فرآیند راه را برای ظهور آکنه و جوش های ناخواسته هموار می کند. بنابراین، ما به شما توصیه می کنیم در استفاده از روغن زیتون روی پوست خود زیاده روی نکنید. دو بار در هفته برای داشتن پوستی صاف و مرطوب کافی است.

توجه: اگر پوست چرب دارید، بهتر است از مصرف روغن زیتون به دلیل خاصیت چسبناک و چرب بودن آن به طور کلی اجتناب کنید.

می تواند باعث آلرژی شود.

چندین نفر واکنش های آلرژیک حاد به روغن زیتون نشان می دهند. و اگر شما یکی از آنها هستید، پیشنهاد می کنم از آن دوری کنید. این روغن فقط وضعیت شما را تشدید می کند. روغن زیتون می تواند باعث آلرژی های شدید مانند درماتیت تماسی، اگزما، آلرژی های تنفسی و غیره شود. این عمدتا در طول یا بعد از استفاده موضعی روغن تجربه می شود. کسانی که مستعد آلرژی هستند نیز می توانند پس از مصرف چیزی که روغن زیتون یکی از مواد غذایی آنهاست، با این مشکل مواجه شوند. همیشه بهتر است قبل از مصرف منظم روغن زیتون از فواید و عوارض جانبی آن مطلع شوید.

توجه: در صورت مشاهده علائم ذکر شده فورا با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید، پیشگیری بهتر از درمان است و شما نمی خواهید که وضعیت شما تشدید شود.

ایجاد بثورات پوستی

همانطور که قبلا توضیح داده شد، افرادی که پوست چرب دارند باید از مصرف روغن زیتون به طور کلی اجتناب کنند. پوست چرب نتیجه ترشح کنترل نشده سبوم است. هنگامی که روغن زیتون با پوست چرب طبیعی شما ترکیب می شود، می تواند باعث تحریک شدید، بثورات و قرمزی پوست شما شود.

برای پوست نوزاد ایمن نیست.

نوزادان حساس ترین پوست را دارند و استفاده از روغن زیتون روی آنها می تواند کمی خطرناک باشد. می تواند باعث ایجاد بثورات، قرمزی و تحریک روی پوست شود.

این به این دلیل است که به خصوص در مورد نوزادان، ما هنوز نمی دانیم که آیا کودک به این روغن حساسیت دارد یا خیر. با این حال، اگر مشتاق استفاده از روغن زیتون هستید، همیشه از یک روغن زیتون فوق بکر با کیفیت خوب برای پوست کودک خود استفاده کنید.

برای پوست خشک مناسب نیست.

روغن زیتون برای افرادی که پوست بسیار خشکی دارند نیز گزینه خوبی نیست. بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که اسید اولئیک موجود در روغن زیتون مسئول شکستن توانایی های مرطوب کننده طبیعی پوست در صورت خشکی پوست است.

می تواند باعث ایجاد جوش های سر سیاه شود.

روغن زیتون با ماهیت بسیار چسبناک و روغنی خود می تواند راه را برای رشد جوش های سر سیاه روی صورت شما هموار کند. همانطور که قبلا توضیح داده شد، روغن زیتون چرب لایه ای را روی پوست شما تشکیل می دهد که کثیفی و پوست مرده را در آن به دام می اندازد. این به نوبه خود راه را برای تشکیل جوش های سر سیاه باز می کند.

بیماری های مرتبط با چربی های اشباع شده

روغن زیتون منبع غنی چربی های تک غیراشباع است. هر قاشق غذاخوری از این روغن حاوی حدود ۱۴ درصد چربی اشباع شده و ۱۲۰ کالری است. این مقدار بسیار زیاد است. مصرف منظم روغن زیتون فرآوری نشده می تواند خطر ابتلا به بیماری های کشنده مانند تصلب شرایین، چاقی، حمله قلبی، سکته مغزی ، سرطان سینه و سرطان روده را افزایش دهد.

خطر بیماری های مرتبط با چربی ترانس

روغن زیتون اغلب تحت حرارت و فشار بالا تصفیه می شود یا تا حدی هیدروژنه می شود. این فرآیند ساختار مولکولی آن را تغییر می دهد و اسید چرب امگا ۳ سالم موجود در زیتون را می سوزاند. همچنین با کاهش “کلسترول خوب” و افزایش “بد” بر سطح کلسترول در جریان خون ما تأثیر می گذارد. این، در دراز مدت، خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

قند خون را کاهش می دهد.

این روغن می تواند قند خون شما را کمتر از حد طبیعی کاهش دهد. روغن زیتون راه را برای افزایش مقاومت به انسولین ایجاد می کند. که دلیل اصلی فعالیت آن در برابر سطح قند خون است. مصرف بیش از حد می تواند شما را مستعد ابتلا به چندین عارضه سلامتی مانند افت قند خون، تعریق، لرزش، ضعف و غیره کند.

فشار خون را کاهش می دهد.

روغن زیتون برای حفظ سلامت قلب ما شناخته شده است. اما، مطالعات نشان داده اند که مصرف بیش از حد روغن زیتون می تواند باعث کاهش شدید فشار خون شود. این برای سلامت کلی ما مضر است زیرا در برابر بسیاری از مشکلات مانند سرگیجه، سبکی سر، سکته مغزی و نارسایی کلیه آسیب پذیر می شویم.

باعث التهاب می شود.

روغن زیتون سرشار از چربی، احتمال ایجاد التهاب در بدن ما را افزایش می دهد. حاوی مقدار زیادی اسید اولئیک (حدود 78٪) است که نقش حیاتی در آزادسازی لیپوپلی ساکاریدها (LPS) دارد که به ذرات بزرگ لیپوپروتئین غنی از چربی به نام شیلومیکرون ها از روده وارد جریان خون می شود. هر چه LPS در خون بیشتر باشد، میزان التهاب ناشی از سلول های ایمنی بیشتر می شود. علاوه بر این، روغن زیتون همچنین سطوح بالاتری از نشانگرها، مانند سایتوکین های التهابی را که با التهاب مزمن مرتبط هستند، افزایش می دهد.

سنگ کیسه صفرا یا انسداد

شما باید از مصرف بیش از حد روغن زیتون خودداری کنید زیرا ممکن است کیسه صفرا را مسدود کند یا باعث سنگ کیسه صفرا دردناک شود. کبد ما صفرا را تولید می کند که در داخل کیسه صفرا انباشته می شود. اما زمانی که بدن ما چربی اضافی را در خود نگه می دارد و روغن زیتون را در رژیم غذایی روزانه خود قرار می دهیم، این صفرای ذخیره شده شروع به ترشح و امولسیون کردن چربی ها می کند. در نهایت منجر به ایجاد سنگ یا انسداد می شود.

می تواند باعث اسهال شود.

محتوای چربی بالای روغن زیتون ممکن است باعث اختلالات گوارشی و ایجاد مشکلات گوارشی مانند اسهال شود. همه ما از خواص ملین قوی روغن زیتون می دانیم. بنابراین هنگامی که ما آن را در مقادیر زیاد مصرف می کنیم، سیستم ما قادر به هضم کامل آن نیست. در نتیجه، ما دچار اسهال جزئی تا متوسط ​​می شویم.

پر کالری

افزایش وزن غیر ضروری یکی از عوارض جانبی عمده مصرف بیش از حد روغن زیتون است. روغن زیتون، درست مانند سایر روغن ها و چربی ها، منبع اصلی کالری است. تعجب خواهید کرد اگر بدانید که هر ۱۶ اونس روغن زیتون حاوی کالری است که برابر با کالری مورد نیاز دو روزه شما (۴۰۰۰ در هر پوند) است. بسیار بیشتر از حتی شکر تصفیه شده (۱۷۲۵ کالری در هر پوند). به همین دلیل است که هرگز نباید کل وعده غذایی خود را در روغن زیتون بپزید. البته ریختن نم نم روی وعده های غذایی خود گزینه ایمن تری است.

کدخبر: 915218 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟