درمان زردی بچه

به گزارش رکنا، علت زردی خوردن زیاد غذاهای گرم و خشک توسط مادر در هنگام بارداری است.

برای درمان زردی کودک لاله هر دو گوش بچه را حجامت می کنیم. 5 تا 7 قطره خون بیاید کافی است. البته این کار باید توسط متخصص انجام شود. همزمان خوردن سردی های لطیف مثل عرق کاسنی، آب زرشک توسط مادر و خواباندن نوزاد روی برگ بید هم انجام شود.

درمان زردی نوزاد با طب سنتی چگونه است؟

طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف از گیاهان دارویی استفاده می‌کند. یکی از بیماری‌هایی که طب سنتی برای درمان آن راه حل‌هایی را پیشنهاد می‌کند زردی نوزادان است. کسانی که از روش‌های طب سنتی برای درمان نوزادان استفاده می‌کنند تمایلی ندارند کودک را در بیمارستان بستری کنند، به همین دلیل به متخصص طب سنتی مراجعه می کنند.

تشخیص زردی نوزادان در طب سنتی چگونه است؟

متخصصان طب سنتی عقیده دارند بالا رفتن صفرا در بدن موجب ایجاد زردی می‌شود. آن‌ها عقیده دارند صفرا یکی از خلط‌های چهارگانه در بدن است که مانند آتش است و همانطور که آتش میل به صعود دارد، زردی هم از سر و صورت شروع می‌شود و در صورت درمان نشدن به سایر قسمت‌های بدن هم می‌رسد.

داروهای گیاهی مفید برای درمان زردی نوزادان شامل چه مواردی است؟

در روش‌های سنتی از گیاهان دارویی برای درمان زردی استفاده می‌شد. اگر چه امروزه این شیوه‌ها بین عموم مردم استفاده نمی‌شود و بیشتر افراد به دنبال درمان‌ دارویی شیمیایی هستند اما نمی‌توان تاثیر آن‌ها را در درمان انکار کرد.

شیر خشت داروی گیاهی موثر زردی نوزادان

یکی از گیاهان دارویی موثر برای از بین بردن زردی نوزادان گیاهان شیر خشت است. مادربزرگ‌های قدیم با تولد نوزادانی که رنگ پوست یا سفیدی چشم آن‌ها زرد بود کمی شیر خشت به او می‌دادند. شیر خشت قندی به نام مانیتول دارد که به لحاظ علمی تاثیر آن بر زردی اثبات شده است.

طرز استفاده از شیر خشت برای درمان زردی نوزاد

شیر خشت گیاهی مفید برای زردی است که باید به اندازه‌ی یک نخود از آن را داخل کمی آب جوش حل کنید. آن را داخل یک توری ریز بریزید و عصاره آن را دو یا سه نوبت در روز به کودک بدهید. در هر بار فقط یک قاشق مربا خوری از عصاره‌ی شیر خشت را باید داخل دهان نوزاد بریزید.

ترنجبین داروی گیاهی موثر زردی نوزاد

  ترنجبین نسخه‌ی گیاهی موثر برای درمان زردی است. مدت استفاده از ترنجبین بازه‌ی زمانی ۶ تا ۱۰ روز است و اگر در این مدت به طرز صحیح استفاده شود درمان بی خطر و موثری است. استفاده از ترنجبین حتی عارضه‌ای هم به جا نمی‌گذارد.

طرز استفاده از ترنجبین برای درمان زردی نوزاد

ترنجبین را هم مانند شیر خشت باید در کمی آب جوش شود و داخل توری یا صافی ریخته شود. عصاره‌ی ترنجیبن را دو ساعت یک بار به اندازه‌یک قاشق چایخوری به نوزاد بدهید و اگر چند روز این کار را ادامه دهید اثر زردی از بین می‌رود.   در طول مدتی که از عصاره‌ی ترنجبین استفاده می‌کنید می‌توانید رنگ ادرار یا مدفوع نوزاد را بررسی کنید. اگر رنگ آن به زرد طلایی تغییر کرد و رنگ زردی چهره‌ی نوزاد هم کمتر شد می‌توانید مطمئن شوید که زردی در حال درمان است.

برای درمان زردی نوزاد در طب اسلامی تبریزیان یک شیوه‌ی دیگر برای استفاده از ترنجبین وجود دارد. این شیوه به این صورت است که دستمال تمیز و نازکی را داخل محلول آب و ترنجبین خیس کنید و آن راپشت گوش یا پیشانی نوزاد بگذارید. با این روش ترنجبین از طریق پوست جذب می‌شود و موجب بهبود زردی می‌شود.

آیا مصرف خودسرانه‌ ترنجبین و شیر خشت عارضه‌ای دارد؟

کودکانی که زردی دارند علائمی مانند زردی پوست صورت، زردی سفیدی چشم، بی‌خوابی و بی‌قراری دارند.  شیر خشت و ترنجبین به عنوان موثرترین نسخه‌ی گیاهی برای زردی نوزادان توصیه می‌شود. اما این به معنای این نیست که مجاز هستید با مشاهئه‌ی رنگ زرد چهره‌ی کودک از آن استفاده کنید. شما حتماً باید از این گیاهان با نسخه‌ی پزشک طب سنتی استفاده کنید.

زیرا ممکن است با مصرف خودسرانه کودک دچار اسهال یا دل پیچه شود. اما پزشک طب سنتی میزان مصرف صحیح را به خانواده آموزش می‌دهد و رعایت این نکات از بروز مشکل جلوگیری می‌کند.

شستشوی دست و پای نوزاد با عرقیجات

یکی دیگر از راه‌های کنترل زردی نوزاد این است که دست و پای نوزاد را چند مرتبه در روز با عرقیجات گیاهی  نظیر کاسنی، شاه‌تره شستشو دهید. البته برای این‌که دمای بدن نوزاد افت نکند، بهتر است قبل از استفاده عرقیجات را کمی حرار ت دهید.

برای درمان زردی نوزاد در خانه برخی از افراد هم توصیه می‌کنند یک یا دو لیوان عرق کاسنی را داخل یک لگن آب بریزید و نوزاد را در آن لگن حدود ده دقیقه ماساژ دهید تا اثرات زردی از بین برود. به این شیوه سلول‌های کبد ترمیم می‌شود و زردی از بین می‌رود.

حمام درمانی با عصاره‌ گیاهان

یکی دیگر از شیوه‌های کنترل زردی در نوزادان این است که از عصاره‌ی گل ختمی یا گل بنفشه برای حمام درمانی استفاده شود. این شیوه را در مواردی که زردی خفیف است به تنهایی می‌توان استفاده کرد. در موارد شدید هم حمام درمانی با گل ختمی و گل بنفشه را باید در کنار سایر روش‌ها استفاده کرد.

آرد جو برای درمان زردی نوزاد

نوزادانی که میزان بیلی‌روبین خون آن‌ها بالا است و دچار زردی می‌شوند را می‌توان با آرد جو درمان کرد. برای این‌کار باید کمی آرد جو را دور ناف و روی صورت نوزاد بپاشید تا زردی را از بین ببرد. این روش در کنار استفاده از فلورسنت یک شیوه‌ی موثر درمانی در طب سنتی است.

درمان زردی نوزاد با حجامت

یکی دیگر از شیوه‌هایی که در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود حجامت است. حجامت برای درمان هر بیماری در قسمت خاصی از بدن انجام می‌شود. برای نوزادان هم برش‌ها باید پشت گوش نوزاد انجام شود. البته باید حتماً توجه شود که حجامت در شرایط کاملاً بهداشتی انجام شود.

نور فلورسنت برای درمان زردی نوزاد

یک از درمان‌های متداول برای زردی نوزاد استفاده از فلورسنت است. این روش مناسب، کم خطر و ایمن است و تا حد زیادی زردی نوزاد را از بین می‌برد. لامپ‌های فلورسنت در دستگاه‌های فتوتراپی جاسازی شده است و هیچ خطری برای نوزاد ندارد.

طول موج لامپ فلورسنت ۴۸۰متر است و با لامپ‌های معمولی تفاوت دارد. هر نوع لامپ دیگری غیر از لامپ‌های فلورسنت برای درمان زردی موجب سوختگی و حساسیت پوست نوزادان می‌شود.

 بنابراین حتماً باید با تشخیص پزشک از لامپ فلورسنت استفاده شود. زیرا میزان زردی و تشخیص پزشک مدت زمانی را که کودک باید زیر نور فلورسنت باشد تعیین می‌کند.

قرار دادن کودک در برابر نور خورشید

یکی از شیوه‌های خانگی برای  از بین بردن زردی نوزاد استفاده از نور خورشید است. اگر چند دقیقه در روز نوزاد برهنه را در مقابل نور خورشید قرار دهید، نور خورشید سبب حل شدن بیلی روبین در پوست و دفع آن از طریق ادرار و مدفوع می‌شود.

پس به مدت چند روز نوزاد را در معرض نور آفتاب قرار دهید. البته قبل از انجام این کار بهتر است با پزشک معالج حتماً مشورت کنید.

کدخبر: 913718 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟