چای بخور لاغر شو!

به گزارش رکنا، چای تازه دم فایده های بی نظیری دارد که ازجمله آنها می شود به بهبود سلامت قلب، لاغری، کاهش ریسک سرطان تخمدان و ... اشاره کرد اما مصرف چای مانده در بدن سم تولید می کند و در درازمدت باعث سردرد، تپش قلب، کیست و حتی زخم معده می شود. چای را همیشه تازه دم کنید و کمرنگ بنوشید.

چای یکی از نوشیدنی های مطلوب نزد مردم بسیاری از کشورهاست به طوری که گفته می شود مصرف رقیق آن و تنها 30 دقیقه پس از دم کشیدن نه تنها ضرری برای بدن ندارد بلکه می تواند به رفع عطش و خستگی منجر شود.

انواع چای ازجمله چای سیاه، چای سبز و سفید در سطح بازار عرضه می‌شود که چای سیاه به صورت معمول بیشترین مصرف کننده را دارد.

بعد از صرف گوشت که منابع آهن جانوری به شمار می روند مصرف چای بلامانع است و تنها بعد از مصرف حبوبات و اسفناج و یا دیگر منابع  گیاهی است که توصیه می‌شود افراد چای مصرف نکنند.

متخصصان چای تازه‌دم را عنوان یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌ها می دانند:

چای نوشیدنی سالمی است که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد اما اگر این نوشیدنی به شکل صحیح مصرف نشود می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

چای از برگ های بوته ای با نام عملی THEA SINENSIS یا CAMELIA به دست می آید.

برگ چای منبع طبیعی از کافئین، تئوفیلین، تیانین، آنتی اکسیدان ها و بدون چربی، کربوهیدرات‌ها و پروتئین و دارای طعم کمی تلخ و گس است.

گیاه چای در نقاطی از جهان ازجمله ایران، هند، چین، سریلانکا و ژاپن پرورش می ‌یابد.

در کشور ما چای به شکل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد اما مدت زمان مفید برای مصرف چای پس از دم کشیدن، ویژگی های چای خوب، مصرف یا عدم مصرف چای های کیسه ای ازجمله سوالاتی است که شاید ما بارها آن را از خود پرسیده و جوابی در ذهنمان برای آن پیدا نکرده ایم.

مدت زمان مناسب برای دم کردن چای

چای دم کرده 15 تا 30 دقیقه پس از دم کشیدن عطر و رنگ دلنشین خود را حفظ می کند. بنابراین بهترین زمان برای صرف چای حداکثر نیم ساعت پس از دم کشیدن آن است.

وی افزود: چای ترکیبات شیمیایی مختلفی همچون ماده ای به نام ‘کانن’ دارد. در صورتی که چای بیش از نیم ساعت پس از دم کردن، بماند میزان کانن موجود در آن افزایش می یابد. و این ماده میزان جذب آهن در بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

آیا چای کهنه دم بد و مضر است؟

بله . اگر این چای را درون یک محفظه بسته نگه ندارید و یا آن را در محل خنک نگذارید یا بیش از 48 ساعت آن را نگه دارید یا به آن اسانس اضافه کنید ، در واقع آن را با ضرر همراه کرده اید .

قانونی در این مورد وجود دارد که می گوید نباید بیش از 8 ساعت چای دم کرده را نگه داشت.

یعنی شما بعد از دم کشیدن چای که باید به مدت 10 دقیقه باشد میتوانید چای را در محیطی خنک نگه داشته. و سپس گرم کنید اما بعد از گذشت این زمان دیگر نمیتوان مجدد از چای استفاده کرد . فراموش نکنید این زمان 8 ساعت فقط برای چایی است که مواد افزودنی بیش از اندازه نداشته و یک چای کاملا ارگانیک است. هر نوع چایی را نمی توان این مدت نگهداری کرد

مضرات نوشیدن چای کهنه دم

افراد باید از مصرف چای کهنه و نیز چای پررنگ که حاوی مقدار زیادی اسید تانیک و اگزالات است خودداری کنند.

همچنین برای جذب بهتر آهن توصیه می‌شود، افراد از مصرف چای بلافاصله بعد از وعده غذایی خودداری کنند.

مصرف زیاد چای کهنه باعث ایجاد ریفلاکس می‌شود. بنابراین زیاده روی در مصرف چای داغ و کهنه دم می تواند اثرات مخربی بر دریچه معده و مری داشته باشد.

چای پررنگ یا کهنه می تواند موجب کم خونی های شدید شده و مشکلات دستگاه گوارش ایجاد کند. که توصیه می شود اکیدا از مصرف آن خودداری شود.

طبق نتایج مطالعات و نظرات متخصصان طب سنتی چای کهنه دم ترشح اسید معده را تحریک کرده. و به دلیل ماهیت اسیدی در بروز زخم معده نقش دارد. اما از مضرات چای کیسه ای کهنه دم ریفلاکس معده و مشکلات گوارشی مهم ترین آنهاست.

کدخبر: 898248 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟