۸ نوشیدنی مؤثر برای مقابله با آلودگی هوا

 

۱. لیموترش، زنجبیل و نعنای تند 

لیموترش، زنجبیل و نعنای تند

 

لیموترش از آن مرکبات پرخاصیتی است که می‌تواند با سم‌زدایی بدن نقش مهمی در حفظ سلامت داشته باشد. شما می‌توانید یک نوشیدنی ترکیبی از لیمو در همراهی با زنجبیل و نعنای فلفلی یا همان تند آماده کنید. 

این نوشیدنی می‌تواند به پاک‌سازی مجاری تنفسی و ریه‌ها کمک کند. مصرف آن در صبحگاه فکر خوبی خواهد بود. یادتان باشد که تنظیم غلظت این نوشیدنی به خودتان وابسته است و می‌توانید با میزان دلخواه آب، آن را رقیق کنید. 

۲. آب انگور 

انگور از میوه‌های پرطرفداری است که آب آن هم خواص فوق‌العاده‌ای دارد. مصرف آب این میوه می‌تواند به پاک‌سازی ریه‌ها از سموم کمک کند. پوست انگور سرشار از آنتی‌اکسیدان است. 

مصرف آب انگور برای کاهش التهابات ریه بسیار مفید است. بعضی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که با نوشیدن این آبمیوه طبیعی می‌توانید به کاهش علامت‌های ناشی از بیماری آسم یا حتی سرطان ریه کمک کنید. 

۳. چای سبز 

نوشیدن فنجانی چای سبز پیش از رفتن به رختخواب در پاک‌سازی روده‌ها از سموم نقش مهمی دارد. با مصرف این نوع از چای می‌توانید عملکرد دستگاه گوارشی را بهبود بدهید و به سلامت ریه‌ها هم کمک کنید. 

برای اینکه چای سبز خوشایندتر شود، به آن کمی زنجبیل، لیمو و عسل اضافه کنید. از نتیجه خوشتان خواهد آمد. چای سبز فقط برای مقابله با آلودگی هوا کاربرد ندارد و خواص متنوع بسیاری در آن وجود دارد. 

۴. زنجبیل و زردچوبه 

زردچوبه خواص متنوعی دارد. با مصرف آن در رژیم غذایی می‌توانید از ویژگی‌های ضدسرطانی، ضدالتهابی و مقابله‌کننده با آلودگی هوای آن بهره ببرید. ترکیبی از زنجبیل و زردچوبه را در کنار هم قرار دهید و نوشیدنی مقوی و مناسبی برای مصرف در هوای نامطبوع آماده کنید. 

یادتان باشد که زردچوبه ماده‌ای به‌نام کورکومین (curcumin) دارد که سموم را از بدن دفع می‌کند و مانع از تخریب بیشتر اندام‌های آسیب‌دیده بدن می‌شود. زنجبیل هم به شما کمک می‌کند که حالاتی مانند تهوع ناشی از دود و آلودگی را در خود کم کنید. 

۵. اسموتی سیب، هویج و چغندر 

بعضی اسموتی‌ها هم که ترکیب چند میوه و ماده مختلف هستند از گزینه‌های پاک‌کننده ریه‌ها به‌شمار می‌روند. برای سم‌زدایی بدنتان می‌توانید از ترکیب سیب، هویج و چغندر استفاده کنید. این اسموتی هم مقوی است و در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی و آسم نقش دارد و هم خوش‌طعم است. 

اگر می‌خواهید این آبمیوه و نوشیدنی خاصیت دار را امتحان کنید، باید بدانید که سرشار از ویتامین C هم هست و می‌تواند به پاک‌سازی مجاری تنفسی کمک شایانی کند. 

۶. دمنوش ریشه شیرین‌بیان 

این چای و دمنوش هم گزینه مناسبی برای کاهش اثرات آلودگی هوا است. شاید نامش را کمتر شنیده باشید اما اگر آن را تهیه و مصرف کنید، برای سلامت‌تان بسیار مفید خواهد بود. 

چای ریشه شیرین‌بیان می‌تواند سرفه، گرفتگی گلو و بینی و تب را کاهش بدهد. پاک‌سازی ریه‌ها و کم‌کردن احتمال دچارشدن به بیماری‌های قلبی هم با مصرف مرتب این دمنوش ممکن می‌شود. 

۷. آب گرم و عسل 

برای جنگیدن با ذرات آلوده‌ای که وارد ریه‌ها می‌شوند از آب گرم و عسل هم استفاده کنید. عسل خواص ضدالتهابی دارد. آب گرم هم می‌تواند برای التیام گلو گزینه مطلوبی باشد. آب و عسل را با هم ترکیب کنید و در روزهای آلوده بنوشید. با این کار بدن می‌تواند با رادیکال‌های آزاد که بسیار مخرب و بیماری‌زا هستند، به‌خوبی بجنگد. 

۸. آب هویج 

آب هویج

اگر قصد سفارش آبمیوه تازه دارید، آب هویج را در نظر داشته باشید. هویج سرشار از انواع ویتامین‌های مختلف است. در این خوراکی خوش‌رنگ هم ویتامین A وجود دارد و هم مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین‌های K، C و B. 

مصرف هویج و آب آن می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به سرطان ریه نقش مهمی داشته باشد. اگر بتوانید آب هویج یا خودش را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنید. 

در آخر 

با خرید آبمیوه یا آماده‌کردن آن در منزل و استفاده از دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های مقوی از بدنتان در مقابل هوای آلوده مراقبت کنید. در روزهایی که هوا آلوده است، باید به رژیم غذایی‌تان اهمیت زیادی بدهید. اگر اهل مصرف مواد سالم و نوشیدنی‌های پرخاصیت نیستید، کمی تجدیدنظر کنید. یادتان باشد که بعضی از این موارد، آن‌چنان خوشمزه نیستند اما برای بدن فواید زیادی به‌همراه می‌آورند؛ پس ارزش نوشیدن و استفاده از آنها را دست‌کم نگیرید.  

https://snapp.ir/juice-icecream/

 

کدخبر: 882009 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟