علت درد پاشنه پا هنگام بلندشدن از خواب صبح و راهنمای درمان + فیلم
حجم ویدیو: 28.93M | مدت زمان ویدیو: 00:03:03

به گزارش رکنا، درد صبحگاهی ناشی از کشش ناگهانی ناحیه کف پاست که پس از کوتاه شدن در طول شب اتفاق می افتد.  بسیاری از افراد مبتلا به التهاب فاشیای کف پا هنگامی که نخستین قدم های خود را پس از بلند شدن از رختخواب یا نشستن طولانی مدت برمی دارند، درد کف پا را احساس می کنند. درد پاشنه پا پس از خواب اولین چیزی است که صبح هنگام بیرون آمدن از رختخواب با آن مواجه می شوید و ممکن است اولین نشانه آسیب جدی پا باشد. اگرچه علل درد پاشنه پا پس از خواب خوش خیم هستند اما اگر در طولانی مدت ادامه داشت می تواند به عوارض خطرناک و جبران ناپذیر منجر شود؛ بنابراین باید در اسرع وقت برای معاینه به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. افرادی که به درد پاشنه دچار هستند اغلب اظهار می‌کنند که این درد شبیه درد دندان، تیرکشنده است و گاهی تا قوس کف پا منتشر می‌شود. این درد ممکن است به دفعات زیاد با یک دوره استراحت تسکین پیدا کند اما پس از مدتی دوباره عود می‌کند. درواقع این درد یکی از مشکلات آزاردهنده‌ است که بدون رسیدگی هرگز به طور کامل برطرف نمی‌شود.

درد پاشنه پا در صبح نشانه چیست؟

اگر در اوایل صبح دردهای تیز و دردناک در قسمت زیر پا احساس کردید نشانه التهاب است. فاشئیت کف پا اغلب ناشی از کشش مداوم بیش از حد فاشیای (نیام) کف پاست. دویدن طولانی یا کارهای مستلزم نشستن یا ایستادن طولانی مدت می توانند فرد را مستعد این وضعیت سازند. درد پاشنه پا صرفا نشانه یک بیماری مزمن یا حاد نیست، این درد می‌تواند موقتی بوده و به دلیل خستگی اعضا و جوارح پا باشد یا بروز یک آسیب یا التهاب جزئی در آنها اما گاهی هم این درد ممکن است نشانه‌ای از یک آسیب جدی یا شروع یک بیماری مزمن باشد که مراحل اولیه خود را سپری می‌کند. دردهای سینه پا بیشتر در قسمت پاشنه پا اتفاق می‌افتند اما ممکن است این دردها در سایر نقاط سینه پا نیز احساس شوند که هرکدام نشانه‌ای از شروع یک آسیب یا اختلال بخصوص باشند.

علت درد پاشنه پا بعد از بیدارشدن از خواب

درد پاشنه پا هنگام صبح برای همه ما حتی شده برای یک بار پیش آمده است؛ به منظور شناخت ریشه و دلیل درد صبحگاهی سینه پا لازم است به پزشک متخصص مراجعه کرد. اگر جریان خون کافی دریافت نمی کنید ، طی روز قبل، استرس بیش از حد بر پاهای خود وارد کرده اید، با یک آسیب دیدگی مواجه هستید، کفش نامناسب به پا می کنید و یا به آرتریت مبتلا هستید می توانید دچار درد در پا شوید. در ادامه به مهم ترین عواملی که در ایجاد درد صبحگاهی کف پا موثر است اشاره می‌کنیم.

ورم کف پا

ورم مفاصل کف پا از مهم ترین دلایل درد پاشنه پا بعد از خواب و صبح زود است که معمولا با شروع حرکت دادن پا کاهش می یابد. ورم مفصل کف پا دراثر التهاب و کشش رباط پهن پدید می آید که از پایین پای فرد عبور می کند. بسیاری از افراد مبتلا به ورم مفاصل کف پا هنگامی که نخستین قدم های خود را بعد از بلند شدن از رختخواب یا نشستن به مدت طولانی برمی دارند درد پا را احساس می کنند. ممکن است بعد از چند قدم درد و سفتی کمتری داشته باشید اما با گذشت روز ممکن است پا یا پاهای شما درد بیشتری بگیرد. شاید هنگام بالا آمدن از پله ها یا پس از ایستادن به مدت طولانی بیشتر آسیب ببینید. ورم غدد کف پا اغلب به دلیل آسیب هایی است که در طول زمان اتفاق افتاده است. اگرچه ممکن است بهبودی کامل به زمان نیاز داشته باشد اما درمان مناسب و مراجعه به متخصص ارتوپدی می تواند به طور قابل توجهی سرعت درمان را بهبود بخشد و به شما کمک کند تا از آسیب دیدگی مجدد جلوگیری کنید.

ورم کف پا

 

التهاب مفصل آشیل

التهاب مفصل آشیل پا به علت فشارهای مکرر یا شدیدی وارد بر تاندون آشیل یعنی همان بافت نواری که عضله ساق پا را به پاشنه متصل می کند، به وجود می آید. وقتی شما راه می روید، می دوید ، می پرید یا روی انگشتان پا می ایستید این تاندون در حال کار است. ساختار بافت تاندون آشیل با افزایش سن ضعیف می شود و همین وضعیت آن را مستعد آسیب دیدگی می کند. این عارضه به ویژه در افرادی دیده می شود که فقط گاهی ورزش می کنند یا شدت برنامه دویدن خود را ناگهان افزایش می دهند؛ پس همان طور که گفتیم از عوامل بروز درد کف پا هنگام صبح کشیدگی و التهاب فاشیا پلانتر است زیرا این رباط در حالت عادی و استراحت به صورت منقبض و جمع شده قرار دارد و با راه رفتن یا حرکت دادن پا کشیده می‌شود. این انبساط و انقباض رفتار عادی این رباط است اما اگر به هر دلیل (مثل آسیب ورزشی یا فعالیت بیش از اندازه یا ضعف عضلانی یا …) فاشیا پلانتر کشیده و ملتهب شود می‌تواند خودش از دلایل و علت درد کف پا هنگام صبح باشد.

مفصل آشیل

 

اختلال عصبی

یکی دیگر از دلایل درد کف پا هنگام صبح عارضه ای به نام نورومای مورتون (درد و گزگز کف پا) است که نوعی اختلال عصبی به شمار می رود. در کف پای ما بافت‌های عصبی گسترده‌ای وجود دارد که تا انگشتان پا کشیده شده‌اند. وظیفه این بافت های عصبی کمک به حرکت درست انگشتان پا است. اگر این عصب‌ها دچار تحریک، آسیب، ضرب دیدگی یا فشار زیاد شوند نوعی التهاب خوش خیم به نام نورومای مورتون رخ داده که موجب ضخیم‌تر شدن و رشد غیرطبیعی بافت اطراف این اعصاب می‌شود. این عارضه بیشتر به صورت سوزش یا گزگز بین انگشتان پا احساس می‌شود اما می‌تواند دلیل درد صبحگاهی سینه پا و همچنین درد قسمت سینه پا هم باشد. ممکن است عصب پشت پا بگیرد که این اتفاق در قوزک پا بیشتر اتفاق می افتد و موجب ایجاد درد می شود، علاوه بر این اگر یک عصب کوچک که شاخه ای از عصب پلانتار خارجی پا است دچار فشار شود می تواند باعث ایجاد درد شود که به آن گیر افتادن عصب می گویند و معمولا به دلیل پیچ خوردگی پا، شکستگی یا ورم کردن سیاه رگ نزدیک پاشنه پا ایجاد می شود و علاوه بر درد باعث بی حسی یا سوزش در پاشنه پا هم خواهد شد.

 

درد کف پا

 

اختلال آرتروز

اگر به درد پاشنه پا بعد از خواب دچار شدید یکی از رایج ترین علل آن آرتروز پا است. تشخیص علت این درد باید توسط پزشک ارتوپدی و با انجام تست های تشخیصی شکل بگیرد. پس اگر شما بعد از بیدار شدن از خواب احساس درد پاشنه پا را دارید بهتر است برای درمان سریع تر و تشخیص علت آن تحت نظر مخصص پا باشید و هرگز به درمان و تشخیص خودسرانه اقدام نکنید.

 

اختلال آرتروز در درد پاشنه پا

 

خار پاشنه

خار پاشنه را باید از علل مهم پیدایش درد پاشنه پس از برخاستن از خواب عنوان کرد. برای رفع این مشکل پا و جلوگیری از پیشرفت درد پاشنه پا هنگام صبح و بیدار شدن باید در اسرع وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه کرد. اگر خار پاشنه داشته باشید و متوجه درد در پشت پاشنه پا شدید به احتمال زیاد به التهاب رباط آشیل مبتلا هستید. اگر درد در پایین پاشنه پا باشد به احتمال زیاد به فاشئیت کف پا مبتلا هستید.

 

خار پاشنه

شکستگی

این نوع شکستگی در استخوان پاشنه پا اتفاق می‌افتد که استخوان بزرگی است و پایه قسمت پشت پا را تشکیل می‌دهد. این استخوان اغلب با تخم‌مرغ پخته مقایسه می‌شود زیرا پوسته‌ای نازک و سخت در خارج و استخوان نرم‌تر و اسفنجی در داخل دارد. هنگامی‌که پوسته خارجی شکسته می‌شود استخوان تمایل به فروپاشی و تکه تکه شدن دارد به همین دلیل شکستگی پاشنه معمولا یک آسیب شدید و بسیار دردناک است. علاوه بر این اگر شکستگی ایجاد شده مفاصل را درگیر کند احتمال عواقب طولانی‌مدت مانند آرتروز و درد مزمن وجود دارد.

خمیدگی بیش از حد پا به داخل

چرخش مچ پا به داخل یک ناهنجاری شایع است که بسیاری از افراد به آن دچار شده و ناشی از صاف بودن کف پاست. این عارضه در حس درد پاشنه پا هنگام بلندشدن از خواب صبح بسیار تاثیر دارد. افرادی که چرخش مچ پای زیادی دارند هنگام ایستادن قوس کف پا کاملا پایین افتاده یا خیلی کم است. علت اصلی چرخش شدید مچ پا به داخل که اصطلاح علمی آن هایپرپروناسیون است ناپایداری استخوان قوزک روی استخوان پاشنه است. این عارضه اغلب مادرزادی است. یکی از دلایل درد پاشنه پا در هنگام صبح همین موضوع است.

 بورسیت

بورس به مایعی گفته می شود که در کیسه های اطراف مفصل ها وجود دارد و تاندون ها، پوست و بافت عضلاتی را که به استخوان ها می رسند احاطه می کند، این کیسه ها نقش مهمی در کاهش اصطکاک بین استخوان ها و بافت های دیگر دارند و زمانی که دچار التهاب شوند موجب درد در پا می شوند.

کمبود برخی از ویتامین ها

کمبود ویتامین‌های C ، D و ویتامین‌های گروه B می‌تواند سبب درد پاشنه پا و کمبود ویتامین شود. مواد غذایی مانند فلفل، کیوی، مرکبات، توت‌فرنگی و … از منابع سرشار از ویتامین C هستند. البته علاوه بر کمبود ویتامین‌ها عوامل دیگری چون ایستادن‌ها، راه‌رفتن‌ها و دویدن‌های طولانی‌مدت، کشیدگی و پارگی فاسیای کف پا می‌تواند از عوامل ایجاد درد پاشنه پا باشد. ویتامین E به ایجاد پوستی سالم و افزایش سیستم ایمنی آن کمک می‌کند. این ویتامین از خشکی پوست و درنتیجه از ایجاد ترک پاشنه پا جلوگیری می‌کند. ویتامین D عملکردی شبیه کلسیم دارد. کمبود ویتامین D می‌تواند سبب تشکیل خار پاشنه پا شود. مصرف مناسب ویتامین D از ایجاد خار پاشنه جلوگیری کرده، درد پا را تسکین می بخشد و سبب بهبود عملکرد عضلات پا می‌شود؛ بنابراین درد پاشنه پا و کمبود ویتامین D با هم ارتباط مستقیم دارند.

راه های درمان خانگی درد پاشنه پا هنگام صبح

برای کاهش میزان درد در پاشنه پا و درمان آن می توانید از روش های غذایی و گیاهی مختلف استفاده کنید و رژیم غذایی مناسبی را برگزینید تا زندگی سالم تری هم داشته باشید. شما می توانید گیاه مریم گلی را برای رفع دردهای مختلف پای خود استفاده کنید، این گیاه بیشتر برای دردهایی که به دلیل فشار و رگ به رگ شدن ایجاد شده اند موثر است و جراحت را درمان می کند، علاوه بر این مریم گلی در کاهش بوی بد پا نیز تاثیر بسزایی دارد، برای استفاده از مریم گلی برگ های گیاه را در قابلمه و با یک فنجان سرکه سیب پنج دقیقه بجوشانید، بعد از پنج دقیقه یک پارچه نرم و پنبه ای را در ترکیب خود فرو کنید و بعد آن را روی پاشنه پا یا قسمتی که درد می کند بگذارید، بعد از چند بار تکرار آن می توانید پایتان را بشویید.

مارچوبه نیز در کاهش و درمان درد پاشنه پا موثر است. کافی است مارچوبه را به مدت چند دقیقه دم کرده و بنوشید، این کار علاوه بر خاصیت دیورتیک و ادرارآورش در دفع عفونت های بدن موثر است و التهاب را کاهش می دهد، کافیست مارچوبه را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا دردهای مربوط به التهاب و ورم تان را از بین ببرد و پاشنه پا را تسکین دهد.

سرکه سیب ازجمله نوشیدنی های بسیار موثر در طب سنتی است که برای درمان بسیاری از بیماری های مختلف کاربرد دارد، برای استفاده از این نوشیدنی برای هر میزان از سرکه اندازه دو برابر آب نیاز دارید، پس از ترکیب کردن این دو ماده آن را در ماهیتابه ریخته و روی حرارت بگذارید و بعد پارچه ای تمیز روی آن بیندازید، بعد از جذب شدن تمام مایع پارچه را روی محل دردناک پا بگذارید و بعد روی آن حوله خشک و تمیزی قرار دهید تا باعث گرم شدن پا شود، بعد از یک ربع تا بیست دقیقه می توانید پایتان را بشویید، توجه کنید که این روش دو تا سه بار در روز باید تکرار شود.

استفاده از دانه خردل برای درمان درد پاشنه بسیار موثر است. کافی است دانه های خردل را بکوبید و با نصف سطل آب گرم مخلوط کرده پاهای خود را تا یک ربع در آن نگه دارید، این کار علاوه بر گرفتن سموم بدن می تواند گردش خون را تنظیم کند و التهاب را کاهش دهد، دانه خردل خاصیتی تسکین دهنده نیز دارد که به طور طبیعی دردهای پا را از بین می برد، البته در صورت شدید بودن درد باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

برخی ادویه ها هم در کاهش علائم درد در پاشنه پا موثرند. ادویه ها از جمله مهم ترین داروهای گیاهی در طب سنتی به حساب می آیند که برای رفع بسیاری از مشکلات سلامتی می توان سراغ آن ها رفت، چه استفاده موضعی و چه استفاده خوراکی از ادویه ها موثر خواهد بود، در ادامه به بررسی چند مورد از ادویه های کمک کننده به کاهش درد پاشنه پا می پردازیم و روش استفاده از آن ها را بررسی می کنیم.

زردچوبه از جمله ادویه هایی است که در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و از آن برای درمان اکثر مشکلات بخصوص مشکلات عفونی و التهابی می توان استفاده کرد، یک قاشق از این ماده زرد رنگ را با یک لیوان شیر ترکیب کرده و در ظرفی مناسب روی حرارت بگذارید، بعد از پنج دقیقه مقداری عسل به آن اضافه کنید و هم بزنید، معجون ضد درد شما آماده است و می توانید روزانه تا سه لیوان از آن را بنوشید، زردچوبه خاصیتی ضد درد و ضد التهاب دارد که می تواند مشکلات مختلف بدن را کاهش دهد، علاوه بر نوشیدن این ترکیب اگر از این روش خوشتان نمی آید می توانید از مکمل های زردچوبه هم استفاده کنید، مکمل 400 تا 600 میلی گرمی این ادویه در بازار وجود دارد و روزانه سه بار می توان آن را میل کرد، البته اگر بیماری خاصی دارید و یا داروی خاصی مصرف می کنید قبل از مصرف این مکمل حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

فلفل قرمز از جمله ادویه های موثری است که سرشار از کپسای سین است و به همین منظور ضد دردی قوی شناخته می شود، علاوه بر رفع دردهای عضلانی، ورم مفاصل، فشارهای عضلانی مختلف و کمر درد می توانید از آن برای کاهش درد پا و پاشنه پا هم استفاده کنید، برای این منظور کافیست نصف قاشق چای خوری از پودر فلفل را با نصف سطل آب گرم ترکیب کرده و پاهایتان را چند دقیقه در آن نگه دارید،می توانید برای پاهایی که زیاد سرد می شوند و درد می کنند از جورابی که مقدار کمی فلفل در آن ریخته شده استفاده کنید، این کار در گرم ماندن پا هم موثر است اما قبل از استفاده باید از عدم حساسیت خود نیز مطمئن شوید.

زنجبیل از جمله ادویه های اثر بخش در کاهش درد است که می توانید چای آن را روزانه سه بار میل کنید و شاهد تاثیر فوق العاده آن باشید، برای این منظور یک تا یک دوم از لیوان آب را بجوشانید و پنج تا شش عدد از تکه های نازک زنجبیل را در آن بریزید، بعد از ده دقیقه جوشیدن می توانید آن را همراه با عسل و آبلیمو میل کنید، بهترین میزان برای مصرف زنجبیل پانصد میلی گرم در سه یا چهار بار است که به صورت روزانه مصرف می شود.

فلفل هندی از جمله ادویه های دیگری است که به کاهش درد پاشنه پا کمک می کند، برای این منظور می توانید یک قاشق از فلفل را با یک چهارم لیوان روغن زیتون مخلوط کنید و روی قسمتی که درد می کند قرار دهید، بعد از گذشتن یک ربع قسمت مورد نظر را با آب گرم بشویید و این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید، بعد از استفاده از این روش می توانید از کرم های مختلف هم استفاده کنید تا به حفظ رطوبت و سلامت پوست کمک کنید.

روغن های گیاهی هم می توانند در درمان درد پاشنه پا به کار روند.

برای استفاده از روش های مختلف کاهش درد بهتر است به این نکته کلی توجه کنید که هر یک از روغن ها را باید مقداری گرم کرده و سپس روی قسمت دردناک بمالید، برای این کار دو انگشت خود را به آرامی روی پاشنه و پا فشار داده و چند دقیقه آن را ماساژ دهید، بعد از ده دقیقه احتمالا درد شما کمتر می شود، این کار را در طول روز مدام تکرار کنید تا تاثیر بگذارد.

روغن زیتون از جمله موثرترین روغن ها در طب سنتی است که می تواند دردهای مختلف بدن را از بین ببرد، این روغن سرشار از آنتی اکسیدان است و خاصیتی ضد درد دارد و با اولئوکانتال موجود در خود جلوی تحریک آنزیم های مسئول التهاب را گرفته و باعث کاهش درد می شود، به همین منظور برای کاهش درد پاشنه پا نیز می توانید این روغن را شب هنگام روی پاها ماساژ دهید و صبح روز بعد پایتان را بشویید.

چهار قطره از روغن رزماری را همراه با چهار قطره روغن اکالیپتوس ترکیب کرده و دو قطره از روغن نعناع را به آن اضافه کنید و در سطلی از آب داغ بریزید، پاهایتان را ده دقیقه در این آب نگه دارید تا تاثیر کند و درد پاشنه و کل پاها را رفع کند.

روغن نارگیل که از جمله روغن های بسیار مفید برای استخوان ها و مفاصل به حساب می آید می تواند اسپاسم های عضلانی را کاهش دهد و عفونت های مختلف را هم از بین ببرد، این روغن که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند معمولا به منظور کاهش درد در قسمت های مختلف بدن ماساژ داده می شود که می توانید از آن برای ماساژ دادن و تسکین پاشنه پا نیز استفاده کنید.

روغن میخک از جمله روغن های موثر در کاهش درد است که می توانید از آن برای درمان درد پاشنه استفاده کنید، به این منظور روغن را به آرامی روی پاشنه ماساژ بدهید تا علاوه بر افزایش جریان خون به شل شدن عضلات هم کمک کند و باعث از بین رفتن درد مفاصل و قارچ ها و بیماری های مختلف پا شود، این روغن که در درمان سردرد نیز کاربرد دارد معمولا با روغنی حامل مانند روغن زیتون ترکیب شده و استفاده می شود اما اگر پوست حساسی ندارید می توانید از آن به تنهایی نیز استفاده کنید.

علاوه بر استفاده از گیاهان مختلف برای کاهش درد پاشنه پای خود می توانید از روش های خانگی که ارزان قیمت و بدون دردسر خاصی هستند نیز برای کاهش دردهای بدنی استفاده کنید، درد پاشنه پا نیز از دردهایی است که به سادگی می توانید آن را در خانه رفع کنید، توجه کنید که اگر مشکل شما جدی باشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

یخ از جمله سریع ترین و ساده ترین روش ها برای درمان دردهای مختلف است، این ماده علاوه بر تاثیری که در کنترل درد دارد ورم را هم کاهش می دهد و می تواند وضعیت کلی پا را بهبود بخشد، برای این منظور باید از کمپرس یخ استفاده کنید، کمپرس را با کیسه ای پلاستیکی و یا حوله ای نرم و پنبه ای و نازک می سازند، کافیست داخل این پارچه یا کیسه یخ بریزید و روی محلی که درد می کند قرار دهید، بعد از یک ربع شاهد کاهش درد خواهید بود، تکرار این کار چند بار در روز می تواند موثر باشد، می توانید از بطری آب یخ زده هم برای کمپرس استفاده کنید اما به هیچ عنوان یخ را به طور مستقیم روی پوست خود نگذارید.

آب گرم و آب سرد را آماده کنید و هر یک را در سطل جداگانه نگه دارید، البته دمای آن ها باید قابل تحمل باشد، بعد از آماده شدن پا را سه دقیقه در آب داغ و ده ثانیه در آب سرد بگذارید، این کار را سه بار تکرار کنید و بعد از اتمام پاهایتان را با آب سرد بشویید، آب گرم جریان خون رسانی را افزایش می دهد و آب سرد التهاب را کاهش می دهد که در درمان درد موثر است، می توانید از پدهای گرم و سرد نیز استفاده کنید و هر کدام را ده دقیقه روی پا نگه دارید.

برای این منظور نمک را در آب گرم خیس کنید و پاهایتان را تا بیست دقیقه در آن نگه دارید، بعد از این مدت پاها را خشک کرده و از نرم کننده های پوست روی آن بمالید، توجه کنید که بعد از انجام این کار ماساژ دادن پا به مدت حداقل پنج دقیقه می تواند تاثیر را افزایش دهد، نمک کریستال های منیزیم سولفاتی در خود دارد که به کم شدن درد کمک می کند و تورم و التهاب را از بین می برد، با این کار می توانید به تسکین دردهای پا کمک کنید.

توجه: بیش از سه بار در هفته از نمک برای کاهش درد پای خود استفاده نکنید.

بهتر است در دوران درمان خود تا حد امکان پاها را بپوشانید و بدون کفش یا هر چیز مشابهی در خانه راه نروید تا پاشنه پا به طور کامل بهبود بیابد، می توانید با استراحت مناسب مدت زمان لازم برای درمان را کوتاه تر کنید، سعی کنید از کفش های مناسب استفاده کنید که فشاری وارد نکنند و باعث آزار پاهایتان نشوند.

اگر دچار مشکل پاشنه پا شده اید و از درد رنج می برید بهتر است حرکات خود را کم کنید و از ورزش های سنگین یا فعالیت های بیش از حد خودداری کنید تا علاوه بر امکان بیشتر استراحت برای پا امکان بیشتری برای بهبودی هم در اختیار آن قرار دهید.

راه دیگری که به سادگی در اختیار دارید و در خانه می توانید انجام دهید ماساژ است، البته در بلند مدت این کار تاثیر ندارد اما در تسکین سریع درد موثر است، برای این منظور باید ماهیچه های پا را به آرامی ماساژ دهید، این کار نه تنها جریان خون را بهبود می بخشد بلکه در کاهش فشار نیز موثر است و می توان آن را به دلخواه در زمان های مختلف تکرار کرد، بهترین زمان برای ماساژ پاشنه پا قبل از خواب، قبل از ورزش و یا دویدن است، این کار را می توانید با روغن های مختلف که معرفی کردیم انجام دهید.

چاقی تاثیر مستقیمی بر تمام اعضای بدن دارد و می تواند زندگی را مختل کند، برای کاهش عوارض چاقی تنها راه لاغر شدن است، سعی کنید با کاهش وزن و سبک زندگی صحیح سلامتی خود را افزایش دهید، در این صورت فشار وارد شده بر پاشنه پا هم کاهش پیدا می کند و پاها مجبور نیستند وزنی بیشتر از حد توان خود را این طرف و آن طرف ببرند، برای کاهش وزن بهتر است خواب خود را تنظیم کنید، به موقع به رخت خواب بروید و صبح زود بیدار شوید، سبزیجات، مایعات و غذاهای کم کالری را در رژیم غذایی خود قرار دهید و اشتهای کاذب را از بین ببرید، علاوه بر این ورزش های هوازی را در زندگی خود در اولویت قرار دهید.

پیشگیری از درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب چیست؟

شما با حفظ یک وزن سالم، گرم کردن پیش از شرکت در فعالیت‌های ورزشی و پوشیدن کفش‌هایی که از قوس کف پا حمایت کرده و ضربه‌های وارده به پاشنه را می‌گیرند می‌توانید از بروز درد پاشنه پای چپ و راست جلوگیری کنید. اگر مستعد ابتلا به فاسئیت پلانتار هستید، انجام تمریناتی که تاندون آشیل (طناب پاشنه) و غلاف کف پا را تحت کشش قرار می‌دهند به جلوگیری از آسیب‌دیدگی مجدد این ناحیه کمک خواهد کرد. همچنین می‌توانید پس از انجام موفقیت آمیز فعالیت‌های ورزشی کف پایتان را با یخ ماساژ دهید. گاهی اوقات، تنها اقدامات مورد نیاز عبارت است از یک دوره کوتاه استراحت و تعویض کفش‌های مخصوص پیاده‌روی یا دویدن.

ممکن نیست همیشه بتوان ار درد پاشنه جلوگیری کرد ، اما گام های آسانی برای جلوگیری از آسیب به پاشنه و جلوگیری از درد وجود دارد که مهم ترین آن عبارت است از: کفش مناسب برای فعالیت بدنی بپوشید. قبل از ورزش عضلات خود را بکشید. در طول فعالیت بدنی آهسته قدم بردارید. یک رژیم غذایى سالم انتخاب کنید. زمانى که احساس خستگی می کنید یا وقتی عضلات شما درد می کنند ، استراحت کنید. وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.

علت بی حسی کف پا پس از بیدار شدن چیست؟

سوزن سوزن شدن در پا یکی از نگرانی های معمول است. بعضی از افراد در برخی مواقع گزگز پا رو حس می کنند. همچنین ممکن است پاها علاوه بر بی حسی احساس درد داشته باشند. بسیاری از افراد همراه با بی حسی در پاها ، علائم اضافه ای رو همزمان یا به طور متناوب تجربه می کنند مثل: مور مور شدن کف پا، احساس قلقلک یا خارش، احساس سوزش، مشکل در راه رفتن، حساسیت به لمس پا، احساس خزیدن چیزی در زیر پوست، احساس داغی در پا، ورم و قرمز شدن پا و همچنین کبودی از عمده علل بی حسی کف پا پس از بیداری است.

آیا درد کف پا و خار پاشنه پا یکی هستند؟

علائم خار پاشنه شامل این موارد است: نقطه حساسیت در قسمت پایین پاشنه پا که راه رفتن با پای برهنه را دشوار می کند، یک درد مبهم در پاشنه پا در طول روز، التهاب و تورم در جلوی پاشنه پا، درد پاشنه تیز هنگام ایستادن  در صبح یا پس از استراحت.

خار پاشنه و ورم کف پا دلایل و عوامل مختلفی دارد که علائم را تحریک می کنند؛ ورم غدد کف پا معمولا به دلیل استفاده بیش از حد یا آسیب به رباط ، منجر به التهاب و سفتی می شود، خار پاشنه معمولا در اثر کبودی یا آسیب دیدن استخوان پاشنه ایجاد می شود و موجب تشکیل رسوب کلسیم از لبه استخوان می شود.به ندرت اتفاق می افتد که خار پاشنه باعث ایجاد درد فاسییت کف پا شود. بنابراین درد کف پا و خار پاشنه پا یکی نیست.

آیا درد در کف پاها هنگام صبح نشانه دیابت است؟

بسیاری از بیماران دیابتی از دردهای سوزشی به ویژه در ناحیه کف پا و روی پا شکایت دارند، اغلب علائم دوطرفه است و بیمار احساس می کند روی قلوه های سنگی با دمپایی ابری راه می رود. گاهی سوزش پاها به قدری شدید است که کیفیت زندگی فرد را به شدت کاهش می دهد و فرد احساس می کند مثلا روی زغال داغ گام بر می دارد، در این موارد ممکن است فقط با کنترل قند، مشکل بیمار حل نشود و نیاز باشد پزشک داروهای خاصی برای درمان دردهای نوروپاتی تجویز کند.

چه زمانی برای درد پاشنه پا باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر راهکارهای مراقبت از خانه درد شما را کاهش ندهد باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و از شما در مورد علائم و زمان شروع درد می پرسد. همچنین می تواند برای تعیین علت درد پاشنه درخواست یک عکس اشعه ایکس از پاشنه کند . پزشک با تشخیص صحیح مى تواند بهترین درمان را انتخاب کند. در بسیاری موارد پزشک ممکن است فیزیوتراپی را توصیه کند. این کار می تواند به تقویت عضلات و تاندون های پا کمک کند که به جلوگیری از آسیب بیشتر کمک می کند. اگر درد شما شدید باشد پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی را به شما ارائه دهد. این داروها را می توان به پا تزریق کرد یا به صورت خوراکى مصرف کرد. البته در موارد بسیار نادر، پزشک ممکن است عمل جراحی را برای اصلاح مشکل پای شما توصیه کند اما جراحی پاشنه اغلب نیاز به زمان بهبودی طولانی مدت دارد و همیشه ممکن است درد پای شما را تسکین ندهد.

کدخبر: 863391 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟