مالیدن چشم چه بلایی سر شما می آورد؟

به گزارش رکنا، یکی از مهم ترین عللی که باعث آسیب به چشم و بروز بیماری مرتبط با این عضو حساس می شود، مالیدن مداوم چشم است. مالش چشم در کنار بسیاری از عوامل دیگر زمینه ساز بیماری های جبران ناپذیری در چشم هستند که ممکن است به آسانی درمان نشوند. متاسفانه اغلب افراد به صورت مداوم چشمان خود را مالش می دهند و از عوارض و مشکلاتی که در اثر مالش چشم ایجاد می شود، آگاه نیستند.

طبق گفته پزشکان؛ مالش چشم از عادت های خطرناکی است که موجب می شود فشار زیادی به بخش های داخلی چشم وارد شده و عواقب جبران ناپذیری گریبان فرد شود. به همین علت ما در این مطلب به بررسی برخی از عوارض و مشکلات ناشی از مالش چشم می پردازیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

پاره شدن رگ های خونی چشم

اغلب افراد بلافاصله بعد از بیدار شدن یا در هنگام خستگی با مالیدن چشم ها از بسته شدن آن ها جلوگیری می کنند. متاسفانه این عادت خطرناک در وهله اول باعث آسیب دیدگی رگ های خونی کوچک چشم می شود. درون چشم رگ های خونی نازک و بسیار کوچکی وجود دارد که ممکن است به سادگی دیده نشوند. در اثر فشاری که هنگام مالیدن به چشم وارد می شود، رگ های خونی دچار پارگی می شوند و چشم دچار خونریزی می شود. به همین دلیل است که در برخی مواقع چشمان تا حدی زیادی قرمز می شوند و با خونریزی کمی همراه هستند.

ملتهب شدن پلک چشم و بروز بیماری بلفاریت

دومین مشکلی که در اثر مالیدن چشم ایجاد می شود، بروز بیماری بلفاریت است که علت اصلی آن ملتهب شدن پلک چشم انسان در اثر عوامل متعددی چون مسدود شدن غدد روغنی مژه است. بلفاریت نوعی بیماری مرتبط با پلک است که باعث بروز مشکلاتی چون خارش چشم، قرمزی، تورم، کاهش دید، حساسیت شدید به نور و…می شود. در واقع عادت مالیدن چشم باعث مسدود شدن غدد مژه و مشکلات ناشی از آن می شود.

آسیب دیدن عدسی چشم

یکی از بزرگ ترین مشکلات و عوارض مالش چشم این است که در مواقعی موجب آسیب شدید عدسی چشم می شود. در واقع فشار ناگهانی به چشم موجب آسیب های جدی در عدسی و بروز مشکلاتی چون اختلال در بینایی، ضعف، سردرد و… شود. مالیدن چشم علاوه بر عدسی ممکن است باعث آسیب دیدگی لایه های دیگر چشم مانند قرنیه، شبکیه و…شود.

آسیب به ساختار قرنیه چشم

شاید یکی از مهم ترین و خطرناک ترین مشکلاتی که ممکن است در اثر مالیدن چشم ایجاد شود این است که ساختار قرنیه دچار آسیب شود. قرنیه یکی از لایه ها چشم است که در کنار صلبیه نقش حمایت و محافظت از چشم را در برابر عوامل مختلف بر عهده دارد. این دو لایه از کلاژن تشکیل شده می شوند و اگر فشاری به آن ها وارد شود دچار فرورفتگی می شوند. البته که بعد از هر فرو رفتگی کلاژن مجدداً بر آمده می شود اما در اثر تکرار مداوم این فرو رفتگی ها آسیب های بسیار جدی به قرنیه وارد می شود. مالیدن چشم باعث می شود تا قرنیه در ساختار یا شکل اولیه خود دچار تغییر شود که این تغییرات باعث بروز مشکلاتی چون قوز قرنیه و آستیگماتیسم نیز می شود.

بروز بیماری ورم ملتحمه

ورم ملتحمه یکی از بیماری های خطرناک مرتبط با چشم است که علت اصلی آن بروز عفونت در ملتحمه یا لایه شفاف چشم است. در طول روز به طور مداوم از دست ها برای انجام امور مختلف استفاده می شود. بنابراین دست ها محلی برای تجمع میکروب هستند که در اثر مالیده شدن به چشم باعث بروز عفونت در چشم و ورم ملتحمه چشم می شوند.

آیا راه حلی برای جلوگیری از مالش چشم وجود دارد؟

متاسفانه در اغلب اوقات مالش چشم به دلیل خستگی شدید چشم، استفاده طولانی مدت از دستگاه های دیجیتال، خشکی چشم، آلرژی چشم و…اتفاق می افتد. بنابراین می توان با رفع هر یک از علت ها برای جلوگیری از مالیدن چشم اقدام کرد. برخی از راه های جلوگیری از مالیدن چشم عبارت هستند از:

1. معاینه چشم توسط پزشک متخصص:

قطعاً بهترین راه برای جلوگیری از مالیدن چشم، معاینه چشم توسط پزشک متخصص است. عواملی چون خشکی چشم، عفونت، آلرژی و…باعث مالیدن چشم می شوند. با معاینه چشم توسط پزشک متخصص علت مالیدن چشم تشخیص داده می شود و پزشک چشم با توجه به علت این موضوع برای رفع آن اقدام می کند. برای مثال چنان چه علت مالیدن مداوم چشم خشک شدن چشم باشد، با تجویز قطره و اشک مصنوعی برای حل این مسئله اقدام می کند.

2. استفاده کمتر از دستگاه های دیجیتال:

از دیگر راه هایی که برای جلوگیری از مالیدن چشم می توان انجام داد، استفاده کمتر از دستگاه های دیجیتالی مانند تلفن همراه و لپ تاپ است. در واقع خیره شدن به این دستگاه به دلیل نور آبی رنگی که از خود ساطع می کنند موجب خستگی شدید چشم می شود. به همین دلیل فرد تمایل پیدا می کند بعد از خستگی چشم برای جلوگیری از بسته شدن آن ها، مالش چشم را انجام دهد. همچنین استفاده از دستگاه های دیجیتال موجب خشکی چشم می شود که خود نیز از علل اصلی مالیدن چشم است.

مراجعه به پزشک

در مطلب فوق به بررسی عوارض و مشکلاتی که در اثر مالش چشم ایجاد می شوند، پرداختیم. متاسفانه مالیدن چشم باعث آسیب هایی چون ورم ملتحمه، آستیگماتیسم، بلفاریت و…می شود که همه آن ها برای چشم خطرناک است و ممکن است صدمات جبران ناپذیری را ایجاد کند. در صورتی که چشم های تان به هر علتی دچار صدمه و آسیب شده است باید هر چه سریع تر برای درمان به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

کدخبر: 855292 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟