تاثیر دود آتش سوزی ها بر جریان خون

به گزارش رکنا، با مواجهه با هوای دود آلود، خطرات بالقوه سلامتی ناشی از آتش سوزی های شدید جنگلی آشکار به نظر می‌ رسد، اما اکنون تیمی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد بررسی کرده اند که این تهدید چقدر خطرناک است.

 دکتر مارشال برک (Marshall Burke) استاد دانشکده پایداری دانشگاه استنفورد و محقق ارشد این مطالعات می ‌گوید: این تیم پژوهشی از یک مدل هوش مصنوعی برای بررسی گسترش یک نوع خطرناک از آلودگی دود استفاده کرده است.

محققان دریافتند: ده سال پیش، کمتر از نیم میلیون نفر در مناطقی زندگی می کردند که حداقل یک روز در سال هوای ناسالم را تجربه می کردند، اما اکنون و با گذشت تقریباً یک دهه، این تعداد به میلیون ‌ها نفر افزایش یافته است.

دکتر برک توضیح می دهد: چیزی که ما دریافتیم این بود که تعداد افرادی که در معرض روزهای بد قرار گرفته اند، به شدت افزایش یافته است. بنابراین افزایش ۲۷ برابری در تعداد افرادی که یک روز بسیار بد را تجربه کرده اند و افزایش ۱۱ هزار برابری تعداد افرادی که در معرض یک روز بسیار بد قرار خواهند گرفت را شاهد هستیم.

دکتر ماریسا چایلدز (Marissa Childs) یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعات می گوید: کار تیم تحقیقاتی استنفورد، فراتر از ثبت افزایش قرار گرفتن در معرض دود آتش ‌سوزی، می ‌تواند به کشف سرنخ ‌هایی درباره تأثیرات سلامتی در آینده کمک کند. مجدداً اندازه‌ گیری‌ های پژوهشگران بر روی نوع خاصی از آلودگی ذرات دود متمرکز بود که در اعماق ریه ‌ها قرار گرفته و بر جریان خون تأثیر می ‌گذارد.

به گفته دکتر چایلدز، امروزه می دانیم که وقتی دود بالا می رود افزایش میزان بستری شدن افراد در بیمارستان ها نیز در روزهای بعدی بالاتر می رود.

 چایلدز معتقد است که این مطالعه همراه با داده های در حال ظهور می تواند به تصمیم گیری در مورد اقدامات احتیاطی مانند ماسک زدن و فیلتر کردن دود کمک کند.

پروفسور برک، همچنین معتقد است که این مطالعه می تواند بر تصمیمات استراتژی مانند سوزاندن های عمدی تأثیر بگذارد.

کدخبر: 828342 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟