علائم تب کنگو

تب کریمه کنگو تب کریمه کنگو تب کریمه کنگو تب کریمه کنگو تب کریمه کنگو

 

به گزارش رکنا، از زمان شیوع بیماری کرونا  (اواخر سال ۱۳۹۸) زمان زیادی نمی‌گذرد، ولی اطلاعات مردم به تدریج زیاد شده است، اما عین حال شباهت‌هایی بین این بیماری و دیگر بیماری‌ها نیزدیده می‌شوند. یکی از آن‌ها بیماری تب کریمه کنگو است که نشانه‌های اولیه‌ کاملا مشابهی با کووید ۱۹ دارد. اگر این بیماری ها با هم اشتباه گرفته شوند و یا تشخیص و درمان آن ها با تاخیر انجام شود، می‌تواند خطرات زیادی را در پی داشته باشد.

بنابراین ما در این مطلب قصد داریم تا ضمن معرفی نشانه‌های این ویروس‌ها، به بررسی علائم مشابه تب کریمه کنگو و کرونا بپردازیم.

تب کریمه کنگو چیست؟

تب کریمه کنگو یک تب خونریزی‌دهنده ویروسی است که توسط کنه، تماس با دام‌های ناقل بیماری و حتی تماس با لاشه آن‌ها منتقل می‌شود. این بیماری برای اولین بار در کریمه در سال ۱۹۴۴ کشف شد و آن را تب کریمه نامیدند. دانشمندان در سال ۱۹۶۹ دریافتند که عامل بیماری‌زای این تب، همان بیماری است که در سال ۱۹۵۶ در کنگو مشاهده شده بود. در نتیجه پیوند نام آن‌ها منجر به نام فعلی این ویروس شد.

تب کریمه کنگو یا با گزش کنه یا از طریق تماس با بافت دام‌ها به انسان سرایت می‌کند. عامل این بیماری، ویروسی با پوشش پروتئینی است که مقاومت کمی در برابر گرما دارد و در دمای ۵۶ درجه سلسیوس، بعد از مدت نیم ساعت نابود می‌شود. همچنین این ویروس می‌تواند در خون هم باقی بماند و تا ۱۰ روز مقاومت کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود گوشت را حتما بپزید، و شیر را هم در دمای بالا بجوشانید.

تب کریمه کنگوتب کریمه کنگو ویروسی است که توسط کنه، تماس با دام‌های ناقل بیماری و حتی تماس با لاشه آنها منتقل می‌شود.

علائم تب کریمه کنگو

طول دوره نهفتگی این بیماری به نحوه‌ مبتلا شدن به ویروس بستگی دارد. به دنبال عفونت توسط گزش کنه، دوره نهفتگی معمولا یک تا سه روز و حداکثر ۹ روز است. دوره نهفتگی به‌دنبال تماس با خون یا بافت‌های آلوده، معمولا پنج تا شش روز و حداکثر ۱۳ روز طول می‌کشد. در این دوره علائم تب کریمه کنگو به شرح زیر هستند:

    تب

    درد عضلانی و کمر درد

    سرگیجه و حالت گیجی

    درد و سفتی در گردن

    سردرد

    احساس درد در چشم

    فوتو فوبیا (حساسیت به نور)

    حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم

    گلودرد

    نوسانات خلقی

    ضربان قلب سریع

    خون ریزی زیر پوست

    هپاتیت

    نارسایی کبدی

بعد از دو تا چهار روز، ممکن است فرد بیمار دچار اسپاسم شود و دردهای شکمی در ربع فوقانی سمت راست، ظاهر شوند. در این صورت بیماری از طریق بزرگ‌تر شدن کبد قابل تشخیص است. علائم دیگر شامل ضربان قلب سریع، لنفادنوپاتی (بزرگ شدن غدد لنفاوی) و بثورات (ناشی از خونریزی در پوست) در سطوح مخاط داخلی، مانند دهان، گلو و روی پوست باشد.

راه های تشخیص تب کریمه کنگو

این عفونت را می‌توان با چندین آزمایش مختلف تشخیص داد:

    سنجش ایمنی جاذب مرتبط با آنزیم (ELISA)

    تشخیص آنتی ژن

    خنثی سازی سرم

    روش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز ترنس کریپتاز معکوس (RT-PCR)

    جداسازی ویروس توسط کشت سلولی

معمولا در بیماران مبتلا در چند روز اول بیماری، پاسخ آنتی بادیِ قابل اندازه‌گیری مشاهده نمی‌شود. بنابراین تشخیص بیماری در این افراد از طریق RNA در نمونه‌های خون یا بافت صورت می‌گیرد. در نتیجه بعد از پدیدار شدن علائم، شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش خون و بررسی‌های لازم، از وجود تب کریمه یا بیماری کرونا مطمئن شوند.

درمان تب کریمه کنگو

در حال حاضر هیچ درمان یا واکسنی برای تب کریمه کنگو وجود ندارد، و تنها راه درمان مدیریت علائم بیماری است. با این حال، داروی ضد ویروسی ریباویرین، برای درمان عفونت به کار می‌رود و فواید زیادی هم دارد. بیمار می‌تواند دارو را از طریق دهان یا تزریق وریدی دریافت کند. همچنین برای پیشگیری و کنترل عفونت، باید تماس با کنه را به حداقل برسانید و در دامداری‌ها حتما لباس‌های محافظ بپوشید.

ویروس کرونا چیست؟

کرونا ویروس جزو خانواده‌ای از ویروس‌ها است، که می‌توانند باعث بیماری تنفسی در انسان شوند. سندرم تنفسی حاد شدید (SARS)، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سرماخوردگی از نمونه‌‌های ویروس‌های کرونا هستند که باعث بیماری در انسان می‌شوند. بیماری COVID-19، اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین گزارش شد. ویروس از آن زمان در تمام دنیا گسترش پیدا کرده است و انتشار آن فعلا هم ادامه دارد.

علائم ویروس کرونا

این ویروس جزو موارد جدید است و پزشکان و دانشمندان هر روز چیزهای جدیدی در مورد این ویروس می‌آموزند. تاکنون متوجه شده ایم که کووید ۱۹ ممکن است در برخی افراد هیچ علامتی ایجاد نکند. بروز علائم ممکن است به مدت ۲ روز یا حداکثر ۲ هفته طول بکشد.

برخی از علائم اصلی ویروس کرونا عبارتند از:

    تنگی نفس

    سرفه‌های شدید

    تب

    لرز

    خستگی

علائم کمتر شایع عبارتند از:

    سردرد

    دردهای عضلانی

    از دست دادن حس چشایی یا بویایی

    گرفتگی یا آبریزش بینی

    علائم گوارشی مانند اسهال، حالت تهوع و استفراغ

با این حال افراد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است، برخی از علائم فوق را داشته باشند، یا هیچ کدام از علائم در آن‌ها دیده نشوند. به عنوان مثال، تب اغلب به عنوان رایج‌ترین علامت کووید ۱۹ شناخته می‌شود. با این حال، یک مطالعه در جولای سال ۲۰۲۰ بر روی ۲۱۳ فرد مبتلا به بیماری خفیف نشان داد که فقط ۱۱.۶ درصد آن ها تب داشته‌اند.

راه های تشخیص ویروس کرونا

در حال حاضر آزمایش های کووید ۱۹ به شما می‌گویند که آیا شما بیمار هستید، یا اینکه قبلا این ویروس را گرفته‌اید یا خیر. آزمایش خون و تست PCR دو نوع آزمایش معمول هستند، ولی تست PCR خیلی دقیق‌تر است و از راه بینی و حلق انجام می‌شود. در ابتدای شیوع این بیماری نتایج با تاخیر اعلام می‌شدند، ولی با شناخت بیشتر آن، نتایج خیلی سریع و در عرض کمتر از یک ساعت هم مشخص می‌شوند.

درمان ویروس کرونا

بیشتر افرادی که به کرونا دچار می‌شوند، فقط علائم خفیفی را تجربه می‌کنند و می‌توانند در خانه بهبود یابند. علائم ممکن است چند روز طول بکشند، و بیمار بعد از یک هفته احساس بهتری داشته باشد. هدف درمان این است که علائم را تسکین دهید، درمان خانگی شامل استراحت، مصرف مایعات و مسکن‌ها می‌شود. با این حال، افراد مسن و افراد با شرایط بیماری خاص، باید به محض شروع علائم با پزشک خود تماس بگیرند و تحت نظر باشند.

با توجه به جدید بودن این ویروس، دانشمندان در سراسر جهان در تلاش‌اند تا روش‌های درمانی کووید ۱۹ را پیدا کرده و توسعه دهند. در بیمارستان‌ها برای افرادی که تنگی نفس شدید دارند، کپسول اکسیژن تجویز می‌شود. دگزامتازون یک کورتیکواستروئید است که می‌تواند به کاهش مدت زمان استفاده از دستگاه تنفسی کمک کند و جان بیمارانی که در شرایط حاد و بحرانی هستند را نجات دهد.

سازمان جهانی بهداشت، خود درمانی با هیچ نوع دارویی را، از جمله آنتی بیوتیک به عنوان پیشگیری یا درمان برای مبتلایان توصیه نمی‌کند. به‌علاوه، این روزها بیشتر کشورهای جهان در حال واکسن زدن هستند و این واکسن‌ها نتایج خوبی را از خود نشان داده‌اند. احتمالا با ادامه یافتن واکسیناسیون شرایط بهتر می‌شود و بیماری تحت کنترل قرار می‌گیرد.

علائم مشابه تب کریمه کنگو و کرونا

با توجه به مطالبی که عنوان شد، علائم اولیه این دو بیماری کاملا شبیه به‌هم هستند و در صورت اشتباه یا به تاخیر انداختن پیگیری‌های لازم، ممکن است زمان از دست برود و نشانه‌ها خیلی خطرناک‌تر شوند. علائم مشابه کرونا و تب کریمه کنگو، مواردی مانند تب و لرز، سرگیجه، خستگی و بی‌حالی، گلو درد، اسهال و استفراغ و دردهای عضلانی را دربر می‌گیرد.

میزان آلودگی و انتشار این دو بیماری تا حد زیادی به رفتار ما بستگی دارد. با دستورالعمل‌های معمول مانند ماسک زدن، عدم حضور در مراکز شلوغ و رعایت فاصله‌گذاری، می‌توان کرونا را کاهش داد. با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان، شیوع تب کریمه بالا رفته و دام‌ها حتما باید در کشتارگاه‌های مناسب ذبح شوند. همچنین تا حد امکان باید از ذبح دام در منازل یا اماکن عمومی جلوگیری شود. همیشه می‌بایست تمام مراحل تحت نظر مراکز معتبر و به شکلی اصولی صورت بگیرند، تا تب کریمه کاهش یابد. در این‌صورت از انتشار تب کنگو و کرونا کم می‌شود و نهایتا ما نیز کمتر دچار اشتباه می‌شویم.

با توجه به نکات گفته شده با رعایت نکات بهداشتی، می‌توان از شیوع بیشتر و ابتلا به این دو بیماری جلوگیری کرد. همچنین اگر با دام و افراد دامدار ارتباط زیادی دارید، در صورت مشاهده علائم باید آن‌ها را جدی گرفته و سریعا به پزشک مراجعه کنید. اقدام به موقع از خطرات ثانویه می‌کاهد و جان شما را نجات می‌دهد. در صورت نیاز به مشاوره، با پزشکان درمانکده در ارتباط باشید و به صورت آنلاین نوبت بگیرید.

کدخبر: 796278 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟