واکسن آسترازنکا و جزئیات لزوم تزریق دوز سوم

یک مطالعه دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد تزریق دوز سوم واکسن آسترازنکا شش ماه پس از تزریق دوز دوم می تواند باعث افزایش محافظت در برابر ویروس کوید ۱۹ (کرونا) شود.

پژوهشگران دریافته‌اند که تزریق دوز سوم این واکسن منجر به افزایش قابل توجه آنتی بادی در بدن شده و باعث افزایش قدرت پاسخ ایمنی در برابر گونه‌های مختلف و جدید ویروس می‌شود.

به گرارش رکنا، محققان دریافته‌اند که دوز سوم واکسن آسترازنکا منجر به افزایش قابل توجه آنتی‌بادی‌ها شده و باعث تقویت پاسخ ایمنی در برابر انواع مختلف ویروس می شود.

با این حال به گفته پروفسور اندرو پولارد ، سرپرست آزمایش واکسن آکسفورد هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر نیاز به افزایش دوزهای واکسن وجود ندارد زیرا هنوز مشخص نیست که مصونیت بدن در برابر ویروس کرونا با گذشت زمان از بین می‌رود یا نه، اما اگر ایمنی با گذشت زمان از بین برود امکان تقویت مجدد سیستم ایمنی بدن فراهم است.

 به گفته پروفسور پولارد تزریق دو دوز واکسن بیش از ۹۰ درصد از بستری شدن بیماران در بیمارستان جلوگیری می کند ، اما اکنون دشوار است که بگوییم دوز سوم می تواند چه مقدار به این درصد اضافه کند‌.

هنوز مشخص نیست که آیا انگلیس یا سایر کشورها نیاز به تجویز دوز سوم دارند یا خیر اما این مطالعه نشان می دهد که واکسن آسترازنکا بدون تغییر می تواند به عنوان یک تقویت کننده ایمنی بدن در مقابل ویروس عمل کند.

هفته گذشته ، مت هنکوک ، وزیر بهداشت سابق انگلیس گفت برنامه هایی برای تزریق دوز تقویت کننده  واکسن کووید۱۹ در انگلستان در چند هفته آینده ارائه می شود.

همچنین دوز سوم واکسن می تواند در ایالات متحده هم مورد نیاز باشد ، زیرا شرکتهای تولید کننده واکسن‌های فایزر و مدرنا در حال تولید و توسعه دوز تقویت کننده این واکسن‌ها هستند.

به گفته آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر، مردم احتمالاً ظرف ۱۲ ماه پس از واکسیناسیون کامل به یک دوز تقویت کننده نیاز خواهند داشت.

نیاز شهروندان آمریکایی به دوز تقویت کننده واکسن به اطلاعاتی بستگی دارد که نشان می‌دهد زمان مصونیت بدن در مقابل ویروس چه مدت خواهد بود. در این زمینه دکتر آنتونی فائوچی ، مشاور پزشکی رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته اعلام کرد: ما دقیقاً نمی‌دانیم چه زمانی نیاز به دوز تقویتی واکسن داریم.

مطالعه دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که دوز سوم واکسن موجود،  آنتی بادی ها را افزایش داده و پاسخ سلولهای T و پاسخ ایمنی را در برابر انواع مختلف ویروس از جمله ویروس کرونای نوع دلتا که برای اولین بار در هند شناسایی شده افزایش می‌دهد.

محققان همچنین دریافتند که دوز دوم واکسن آسترازنکا حتی اگر ۱۰ ماه پس از اولین دوز تزریق شود در بدن مصونیت ایجاد می کند. به گفته پروفسور پولارد سرپرست آزمایش واکسن آکسفورد، این موضوع برای کشورهای دارای عرضه کمتر واکسن ، که ممکن است نگران تأخیر در تزریق دوز دوم به جمعیت خود باشند، خبری اطمینان بخش است.

منبع: مارکت واچ - ۶ مرداد ۱۴۰۰

 

کدخبر: 710289 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟