داروی تبخال ضد ایدز است؟

تبخال تا زمان بهبود با درد همراه است. تبخال ویروسی است که بیشتر دهان فرد را درگیر می کند. برای رهایی از ویروس تبخال داروی تبخال وجود دارد. برخی گمان می کنند که داروی تبخال جلوی ایدز را می گیرد اما محققان تاکید کردند: داروی تبخال در کاهش انتقال ویروس ایدز بی‌تاثیر است.

به گزارش رکنا، ‌بر اساس یک پژوهش پزشکی که طی آزمایشی 5 ساله صورت گرفته است، درمان رایج برای ویروس تبخال خطر انتقال ویروس اچ آی وی را که عامل بیماری کشنده ایدز است، کاهش نمی‌دهد.

تبخال و ایدز در یک فرد

این تحقیق نشان داد: افرادی که هم به ویروس ایدز و هم به ویروس شایع تبخال موسوم به HSV-2 آلوده هستند ‌با مصرف دوز دوبار در روز داروی اسیکلوویر قادر نخواهند بود که احتمال انتقال ویروس ایدز را کاهش دهند.

این تحقیق که در مجله پزشکی نیوانگلند به چاپ رسیده روی بیش از 3400 زوج آفریقایی انجام گرفته که یکی از آنها به ایدز مبتلا بوده و دیگری از این حیث سالم بوده است.

بررسی داروی تبخال روی ایدز

یافته‌ها نشان داد: در بین افرادی که از آسیکلوویر استفاده کرده بودند میزان ابتلا به عفونت ایدز، 41 مورد و در مورد افرادی که یک شبه دارو استفاده کرده بودند 43 مورد ابتلا گزارش شد که این تفاوت به لحاظ علمی فاقد اهمیت است. این در حالی است که در مطالعات قبلی محققان اعلام کرده بودند؛ احتمال دارد بتوان میزان اچ آی وی را در خون و اندام تناسلی با کمک داروی ویروس تبخال کاهش داد اما در آن مطالعات مشخص نشده بود که آیا منظور از این کاهش در واقع کاهش انتقال ویروس ایدز است؟ اما تحقیق جدید این ابهام را برطرف کرده است.

کدخبر: 702497 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟