دلیل یبوست همیشگی چیست؟ + درمان

یبوست متناوب برای فرد درگیر آن بسیار اذیت کننده است.

به گزارش رکنا ، یکی از علائم گویای نارسایی لوزالمعده مدفوع شل و روغنی است. اما برخی از افراد مبتلا به نارسایی لوزالمعده می‌توانند یک علامت بسیار متفاوت را تجربه کنند: یبوست متناوب.

از دکتر خود بپرسید آیا لازم است آنزیم درمانی خود را تنظیم کنید؟

مصرف بیش از حد آنزیم‌های گوارشی یا مصرف نادرست آنها می‌تواند یبوست شما را تحریک کند. ممکن است پزشک پیشنهاد کند که دوز دارو را کاهش دهید. اما اگر مدفوع شل عود کند زیرا دوز دارو خیلی کم است، ممکن است لازم باشد کمی عقب بروید.

همچنین می‌توانید دوز مصرفی خود را متناسب با رژیم غذایی خود تغییر دهید. اگر در مهمانی هستید و غذاهای غنی و خامه‌ای میل کنید، باید کپسول اضافی مصرف کنید تا فشار وارد بر لوزالمعده خود را به حداقل برسانید. اگر یک وعده غذایی کم‌چربی می‌خورید، ممکن است به آنزیم‌های کمتری نیاز داشته باشید.

حداقل 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشید

دلیل عمده یبوست عدم نوشیدن کافی آب است. بیشتر بزرگسالان باید حدود 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشند. افراد کوچکتر می‌توانند با اندکی کمتر هیدراته شوند- حدود 6 تا 8 لیوان در روز. مایعات گرم همچنین می‌توانند به تحریک حرکات روده کمک کنند. قهوه، چای یا آب‌گرم با لیمو را امتحان کنید.

به تدریج مصرف فیبر خود را تقویت کنید

پس از هیدراتاسیون کافی، می‌توانید فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اما مطمئن شوید که ابتدا آب کافی می‌نوشید. افزایش مصرف فیبر بدون نوشیدن آب کافی، ممکن است یبوست را بدتر کند.

فیبرهای محلول که در میوه‌ها ، سبزیجات و جو دوسر وجود دارد، به مدفوع کمک می‌کند تا آب بیشتری در خود نگه دارد، باعث می‌شود مواد زائد شما نرمتر و راحت‌تر از روده عبور کنند.

فیبرهای نامحلول که در غلات و دانه‌های کامل یافت می‌شوند ، حجم زیادی از مواد زائد را به شما اضافه می‌کنند که به آنها کمک می‌کند تا از طریق دستگاه گوارش به راحتی حرکت کنند. زنان باید 25 گرم فیبر در روز و مردان 38 گرم فیبر بخورند.

سعی کنید از یک ملین طبیعی استفاده کنید

آلو خشک یک داروی قدیمی برای یبوست است. 100 گرم آلو خشک در روز (کمی کمتر از نصف فنجان) نسبت به پسیلیوم، در رفع یبوست موثرتر است. بذر کتان آسیاب‌شده به رژیم غذایی خود اضافه کنید، زیرا فیبر زیادی نیز دارد.

یک مکمل فیبر را در نظر بگیرید

اگر بعد از افزایش مصرف آب و فیبر خود هنوز یبوست دارید، با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد مصرف مکمل فیبر بدون نسخه صحبت کنید. و حتماً آب اضافی بنوشید تا به فیبر در حرکت روده‌ها کمک کند.

فعال باشید

بسیاری از افراد دریافتند که تحرک بدنی و وقت گذاشتن برای دفع مدفوع می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. همچنین، با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد راه‌های دیگر برای تنظیم رژیم غذایی یا سبک زندگی خود برای جلوگیری یا کنترل یبوست صحبت کنید.

اگرچه کنترل مشکلات گوارشی مانند یبوست برای همه افراد مهم است، اما هوشیاری برای افراد مبتلا به EPI از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خصوصاً به دلیل اینکه احتمال جذب مواد مغذی از مواد غذایی در آنها کمتر استآخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 683585 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟