درمان دردهای عضلانی با حجامت

بادکش درمانی به عنوان یک درمان جایگزین از کشور چین آغاز شده است که شامل قرار دادن فنجان روی پوست برای ایجاد مکش است که این کار باعث بهبود جریان خون می شود.

به گزارش رکنا ، طرفداران این روش درمانی ادعا می کنند مکش به تسهیل جریان “چی” در بدن کمک می کند. چی واژه ای چینی به معنی نیروی زندگی است یک کیمیاگر تائوئیست و گیاه شناس معروف به نام “Ge Hong” نخست بادکش درمانی را انجام داده طول زندگی وی از سال 281 تا 341 خورشیدی بوده است.

بسیاری از تائوئیست ها معتقدند بادکش درمانی و حجامت به تعادل یین و یانگ یا مثبت و منفی در بدن کمک می کند. تصور می شود برقراری تعادل بین این دو حالت افراطی به مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری زا و توانایی آن در افزایش جریان خون و کاهش درد کمک می کند. بادکش گردش خون را در محلی که لیوان ها قرار داده شده افزایش می دهد. به گزارش هلث لاین، این امر ضمن کاهش تنش عضلانی جریان خون را بهبود می بخشد و باعث ترمیم سلول می شود، همچنین به تشکیل بافت های پیوندی جدید و ایجاد رگ های خونی جدید در بافت کمک می کند.

انواع مختلف بادکش درمانی چیست؟

بادکش در اصل با استفاده از شاخ حیوانات انجام می شد سپس فنجان هایی از بامبو یا سرامیک ساخته شد. مکش در درجه نخست با گرما ایجاد شده است. نخست این فنجان ها با آتش گرم می شدند سپس روی پوست قرار می گرفتند. همانطور که سرد می شدند فنجان ها پوست داخل را می کشیدند. بادکش مدرن اغلب با استفاده از فنجان های شیشه ای انجام می شود، امروز دو گروه اصلی حجامت انجام می شود:

حجامت خشک یا بادکش درمانی روش مکشی

حجامت یا بادکش درمانی مرطوب شامل مکش و خونریزی دارویی کنترل شده

وضعیت سلامتی و ترجیح فرد در روش انتخابی تاثیرگذار است.

حجامت چه بیماری هایی را درمان می کند؟

از حجامت برای درمان انواع مختلفی از بیماری ها استفاده شده است. این روش به ویژه در کاهش شرایطی که باعث ایجاد درد به ویژه دردهای عضلانی می شوند موثر است. علاوه بر این، در درمان مشکلات گوارشی، پوستی و سایر بیماری هایی که تحت طب فشاری درمان می شوند نیز موثر است. یک بررسی در سال 2012 نشان می دهد قدرت بهبودی درمان حجامت یا بادکش چیزی بیش از یک اثر دارونما است. محققان دریافتند این روش درمانی به درمان موارد زیر کمک می کند:

زونا

فلج صورت

سرفه و تنگی نفس

آکنه

فتق دیسک کمر

اسپوندیلوز گردن

با این حال، محققان اذعان می کنند بیشتر 135 مطالعه ای که بررسی کردند حاوی سطح بالایی از سوگیری علیه این روش درمانی است، بنابراین برای ارزیابی اثربخشی واقعی حجامت یا بادکش درمانی به مطالعات بیشتری نیاز است.

اثرات جانبی

عوارض جانبی زیادی با حجامت همراه نیست وعوارض جانبی که احتمال می رود تجربه کنید به طور معمول در طول درمان یا بلافاصله پس از آن رخ می دهد. در طول دوره درمان شاید احساس سبکی سر یا گیجی داشته باشید، همچنین احتمال می رود تعریق یا حالت تهوع را تجربه کنید. پس از درمان پوست اطراف لبه فنجان تحریک شده و به صورت دایره ای مشخص شود. علاوه بر این، کمی بعد از جلسه شاید درد در محل های بادکش یا احساس سبکی سر یا گیجی را تجربه کنید. عفونت پس از انجام حجامت درمانی همیشه خطرناک است. البته احتمال بروز این خطر کم است و اگر پزشک روش های صحیح تمیز کردن پوست و کنترل عفونت را قبل و بعد از جلسه دنبال کند از بروز آن جلوگیری می شود. سایر خطرات عبارتند از:

زخم شدن پوست

هماتوم (کبودی)

پزشک باید از پیش بند، دستکش یکبار مصرف و عینک یا سایر محافظ های چشم استفاده کند، همچنین باید از تجهیزات تمیز و واکسن های منظم برای اطمینان از محافظت در برابر بیماری های خاص مانند هپاتیت استفاده کنند.

مواردی که باید به خاطر داشته باشید

حجامت یا بادکش درمانی برای همه توصیه نمی شود. در مورد گروه های زیر احتیاط بیشتری لازم است:

کودکان.کودکان زیر 4 سال نباید تحت درمان حجامت یا بادکش قرار بگیرند. کودکان بزرگ تر نیز باید برای دوره های بسیار کوتاه از این درمان استفاده کنند.

سالمندان. پوست سالمندان با افزایش سن شکننده تر می شود، بنابراین هر دارو یا روش درمانی می تواند آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

افراد باردار از حجامت یا بادکش روی ناحیه شکم و کمر خودداری کنند.

افرادی که در حال حاضر قاعدگی دارند.

در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون از حجامت استفاده نکنید، همچنین در صورت داشتن:

آفتاب سوختگی

زخم

زخم پوستی

تجریه ضربه ای اخیر

اختلال اندام داخلی

آماده شدن برای جلسه درمان

حجامت یک درمان طولانی مدت است که به کاهش علائم بیماری های موقتی و مزمن کمک می کند مانند بسیاری از روش های درمانی جایگزین به خاطر داشته باشید مطالعات گسترده ای بدون تعصب برای ارزیابی کامل اثربخشی واقعی آن انجام نشده است.

اگر تصمیم دارید حجامت را امتحان کنید استفاده از آن را به عنوان یک مکمل درکنار روند درمانی در نظر داشته باشید نه یک روش جایگزین.

در اینجا مواردی وجود دارد که باید قبل از شروع درمان با حجامت در نظر بگیرید:

پزشک حجامت در معالجه چه شرایطی دارد؟

پزشک از چه روشی برای حجامت استفاده می کند؟

آیا امکانات تمیز است؟ آیا پزشک اقدامات ایمنی را انجام می دهد؟

آیا پزشک مجوز دارد؟

آیا شرایطی دارید که از حجامت بهره مند شود؟

قبل از شروع هر روش درمانی جایگزین به یاد داشته باشید به پزشک خود اطلاع دهید که قصد دارید آن را در برنامه درمانی خود بگنجانید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 676457 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟