ماهی سالمون را خام نخورید

ماهی سالمون فواید بسیاری برای سلامتی دارد، همین فواید او را تبدیل به یک غذای دریایی بسیار محبوب کرده است. غذاهایی که از ماهی خام تهیه می شوند مخصوص فرهنگ های خاصی هستند.

به گزارش رکنا ، محبوب ترین آن ها سوشی است که یک غذای سنتی ژاپنی می باشد. برای تهیه سوشی تکه های نازکی از این ماهی را می برند و گرولاکس که از آن به عنوان پیش غذا استفاده می کنند برای تهیه آن ماهی سالمون را به صورت خام همراه با نمک، شکر و شوید مصرف می کنند.

اگر قصد خوردن یک غذای جدید را دارید شاید نسبت به این که می توان ماهی را خام خورد یا نه دچار تردید باشید. این مقاله به بررسی نگرانی هایی در مورد خوردن ماهی سالمون به صورت خام می پردازد.

به خطر انداختن سلامتی با خوردن ماهی سالمون خام

این نوع ماهی اگر به صورت خام خورده شود، ممکن است دارای باکتری ها، انگل و بیماری زا ها باشد. برخی از این موارد در محیط اطراف ماهی ها وجود دارند اما افراد به دلیل استفاده نادرست از ماهی ها دچار این عوامل بیماری زا می گردند.

ماهی سالمون در در دمای 63 درجه بپزید تا این با کتری ها و انگل ها را نابود سازد. اما اگر ماهی را خام بخورید ریسک ابتلا به عفونت در شما افزایش خواهد یافت.

انگل های موجود در ماهی سالمون خام:

سازمان غذا و دارو ماهی سالمون را به عنوان منبع انگل می شناسند. انگل موجود زنده ای است که از دیگر موجودات زنده مانند انسان ها تغذیه می کنند.

Helminths کرم های گرد شکلی هستند که در ماهی سالمون، رایج می باشند.

با وارد شدن این انگل ها به بدن در روده کوچک رشد می کنند و به اندازه ی بیش از 12 متر خواهند رسید.

این گونه و انواع دیگر این نوع کرم در سالمون های وحشی که در آلاسکا و ژاپن وجود دارند، یافت می شود همچنین در روده افرادی که ماهی سالمون را به صورت خام مصرف می کنند، وجود دارد.

از جمله علائم عفونت Helminths می توان به کاهش وزن، شکم درد، اسهال و کم خونی اشاره کرد. برخی دیگر از افراد علائمی را تجربه نمی کنند.

عفونت های باکتریایی ویروسی ناشی از خوردن سالمون خام:

همانند تمام غذاهای دریایی، سالمون نیز حاوی باکتری ها یا ویروس هایی می باشد که می توانند با خام خوردن آن بیماری های خفیف یا جدی ایجاد کند.

برخی از انواع باکتری ها یا ویروس هایی که در ماهی سالمون وجود دارند عبارتند از:

سالمونلا

شیگلا

کلستریدیوم بوتولونیوم

استرپتوکوکوس اورئوس

لیستریا مونوسیتوژنس

اشرشیا کلی

هپاتیت A

ویروس های عصبی

ماهی سالمون خام حاوی آلودگی های محیطی است. هر دو نوع پرورشی و وحشی سالمون ممکن است که حاوی انگل و آلودگی های معدنی و فلزات سنگین باشند.

آلودگی های معدنی سم های شیمیایی هستند از جمله حشره کش ها، مواد شیمیایی کارخانه ها، آلودگی های نفتی که در زنجیره غذایی انسان ها تجمع می یابند و در بافت های چرب حیوانات و ماهی ها ذخیره می شوند.

در صورت قرار گرفتن انسان ها در معرض این نوع آلودگی های محیطی ریسک ابتلا به سرطان، زایمان زودرس، سقط جنین و بیماری های مربوط به سیستم ایمنی بدن در آنها افزایش می یابد.

محققان 10 نوع ماهی در اسپانیا را مورد بررسی قرار دادند و مشاهده کردند که سالمون حاوی مقدار زیادی از آلودگی های نفتی است. با این وجود، مقدار آن هنوز به اندازه ای که آسیب زننده باشد نیست.

پختن ماهی سالمون میزان این آلودگی های محیطی را کاهش می دهد. تحقیقی نشان داد که پختن ماهی سالمون میزان آلودگی های آن را تا 26 درصد کاهش می دهد.

چگونه می توان بیماری های ناشی از غذاها را از بین برد:

اگر انتخاب کرده اید که ماهی سالمون خام بخورید، مطمئن شوید که حتما در دمای منفی 35 درجه سانتی گراد فریز شده باشد تا تمام انگل های آن کشته شده باشند.

اما تمام گونه های بیماری زا با فریز شدن از بین نخواهند رفت. موضوع دیگر که باید به یاد داشته باشید این است که فریزر های خانگی این میزان سرما را ایجاد نمی کنند.

وقتی که ماهی سالمون خام می خرید یا سفارش می دهید باید به دقت به آن نگاه کنید.

باید کاملا فریز شده ، گوشت آن سفت و بدون تغییر رنگ یا کبودی و بو باشد.

اگر ماهی سالمون را به صورت خام به منزل می آورید مطمئن شوید که سطح، چاقو و ظروف سرو غذا به خوبی تمیز باشند و سالمون را تا قبل از خوردن در یخچال نگه دارید تا از باکتری های آلوده کننده به دور باشد.

اگر ماهی سالمون خام یا دیگر انواع ماهی را می خورید و با گذاشتن آن در دهان احساس سوزش گلو می کنید ممکن است که علت آن انگل زنده باشد، دهان خود را فورا تخلیه کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 669847 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟