خواص بادمجان برای دیابت

به گزارش رکنا، بادمجان یکی از منابع غنی پتاسیم است، اظهار داشت: پتاسیم موجود در بادمجان برای بدن مفید بوده و نقش حیاتی در تنظیم فشار خون بدن دارد. بادمجان دارای ماده ای به نام ناسونین است، این ماده موجود در بادمجان مانع از آزاد شدن رادیکال‌ های آزاد می‌ شود.

بادمجان یکی از مهمترین مواد خوراکی است که خاصیت درمانی و یا حتی پیشگیرانه در برابر ابتلا به سرطان دارد، افزایش رادیکال‌ های آزاد عامل بیماری‌ های قلبی و سرطان در افراد است، لذا می توان با مصرف آن مانع از بروز این اتفاق شد.

این ماده غذایی دارای فیبر بالایی است، فیبر در کاهش کلسترول و جلوگیری از نوسانات قند خون بسیار مفید است. بادمجان دارای کالری پایینی است، این ماده غذایی سرشار از آب است و به دلیل کم بودن میزان کربوهیدرات در کاهش گلوکز به خصوص در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مفید است.

بسیاری از افراد به این ماده غذایی آلرژی دارند، مصرف بادمجان برای کسانی که مبتلا به مشکلات کلیوی و صفرا می باشند و به آن حساسیت دارند، توصیه نمی شود.

بادمجان برای درمان سرماخوردگی و زکام مفید است

بادمجان سرشار از مواد مغذی است

این ماده غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی گوناگون است. یک فنجان از این ماده غذایی حاوی خواص تغذیه ای مثل ٢٠ کالری انرژی، ۵ گرم کربوهیدرات، ٣ گرم فیبر، پروتئین، منگنز، فسفات، فولات، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین K است.

 بادمجان سرشار از آنتی اکسیدان‌ ها است

آنتی اکسیدان‌ ها موادی هستند که بر ضد رادیکال های آزاد در بدن فعالیت می‌ کنند و بدن را در مقابل مواد سرطان زا و همینطور التهابی حفاظت می‌ کنند. بادمجان سرشار از آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین است که رنگ بنفش بادمجان هم به علت وجود این ترکیب است. نتایج تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده که این ترکیب دارای خواص ضد سرطانی بسیار قوی است.

 بادمجان خطر سکته قلبی را کم می کند

به خاطر ترکیبات آنتی اکسیدانی که دارد برخی از مطالعات بادمجان را کاهنده مشکلات و حمله قلبی می‌ دانند. همینطور نشان داده شده که بادمجان سبب بهبود شاخصه های لیپیدی خون می‌ شود مثل بالا بردن کلسترول اچ دی ال.

مصرف بادمجان در تنظیم قند خون موثر است

اضافه کردن بادمجان به رژیم غذایی می‌ تواند سطح قند خون شما را در مرز سلامت نگاه دارد. به خاطر میزان فیبر بالا در بادمجان این غذا می‌ تواند روی کنترل قند خون اثر مثبت داشته باشد. فیبر بالا با کم کردن سرعت جدب غذا از ورود ناگهانی میزان بالای گلوکز به خون پیشگیری می‌کند. نتایج آزمایشگاهی نیز این موضوع را ثابت کرده است.

دیابت و مواردی که بیمار دیابتی باید از آن ها پرهیز کند

دیابت یک اختلال در سوخت ‌و ساز (متابولیسم) بدن است که در آن یا انسولین به میزان کافی در بدن وجود ندارد، و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظیفۀ خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه به عِلّتِ وجود مقاومت در برابر آن، قند خون بالا می رود.

مواردی که توسط بیمار دیابتی باید پرهیز شود

اسانس‌های شیمیایی (آبمیوه‌های شیمیایی، نوشابه‌‌های گازدار، بستنی‌ های صنعتی و …)

مواد قندی شیمیایی (قند، شکر، شیرینی‌ جات قنادی ها و…).

نان سفید، کیک و بیسکویت سفید، نان ساندویچی، برنج سفید، نخورید (لذا نان باید تنوری و برشته و به همراه سبوسش باشد؛ برنج و ماکارانی و کوکو سیب زمینی را نیز باید با شلتوک پودر شده بخورید).

خُرما (اگر کسی قند خونش از ۲۰۰ بالاتر نیست، می تواند در ۲۴ ساعت ۲ تا ۳ عدد خرما بخورد).

به ‌پلاستیک دست ‌زدن ‌و در ظروف ‌پلاستیکی غذا‌ و آشامیدنی خوردن

میوۀ موز (از میان میوه‌ ها، موز قند و چربی اش بسیار بالا است).

خوردن چربی‌ های با ترانس‌ بالا (روغن ‌جامد، موز، غذاهای پُر چرب، کیک‌ خامه‌ای، خامه، سرشیر، کلّه پاچه، جگر سیاه، سرخ‌ کردنی، تف دادنی، بو دادنی، ته دیگ).

پرخوری و کم تحرکی

آب بسیار سرد (به اصطلاح عرفی آب تَگَری)

شام دیر وقت خوردن

خواب بین‌ الطّلوعین (لذا بین‌ الطلوعین نخوابید‌ و نیم‌ساعت راه بروید)

پیشگیری و درمان کلی برای هر دو نوع دیابت

استفاده از گیاه زوله که ساقه دار و تیغ دار است به شکل ادویه

نمک قبل و بعد غذا

خوب جویدن غذا

استفاده از سرکه در غذاها

سرکنگبین

طریقه استفاده از کلاهک بادمجان برای کاهش قند خون

کلاهک بادمجان را جوشانده و آب آن را بخورند با این روش قند ۶۰۰ به زیر ۱۰۰ خواهد رسید.

دیابتی ها

سایر خواص بادمجان در درمان بیماری ها

بادمجان حاوی فیبر بالایی است و برای درمان یبوست و کاهش کلسترول مفید است و به دلیل داشتن پتاسیم بالا و سدیم پایین، برای کاهش فشار خون بسیار سودمند است.

بادمجان باز کننده عروق خونی و تقویت‌ کننده معده و ادرارآور است. خوردن بادمجان بوی عرق را در بدن از بین می‌ برد و خاکستر بادمجان نیز به صورت مخلوط با سرکه برای معالجه زخم‌ های جلدی موثر است.

مهمترین خاصیت آن کم‌کالری بودن آن است، به همین علت غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می‌خواهند وزن کم کنند؛ زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز است.

بادمجان را حتما باید به حالت کاملا رسیده مصرف کرد؛ زیرا خام آن طعم تلخ دارد و در کسانی که آسم و برونشیت دارند، باعث تحریک این بیماری‌ ها می‌شود.

بادمجان اثر نرم‌ کننده، برطرف‌کننده یبوست، ادارآور دارد و به علت دارا بودن آهن در رفع کم‌ خونی بسیار مفید است. همچنین ریشه بادمجان، شاخه‌ های خشک شده و برگ‌ های آن اثر بند آورنده خون دارد.

بادمجان پادزهر خوبی برای مسمومیت‌های حاصل از خوردن قارچ سمی است. مصرف بادمجان، گرفتگی رگ‌ها را باز می‌کند و افراد را از خطر سکته قلبی حفظ می‌کند.

برگ‌ ها و پوست سیاه بادمجان را اگر بجوشانند، این جوشانده درمان اسهال خونی است. جوشانده ریشه بادمجان برای درمان بیماری آسم مفید است.

آب زرد رنگی که در موقع نمک زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج می‌ شود نیز برای خشک کردن عرق دست و پا، بهترین دارو است و اشخاصی که دست و پایشان مرتب عرق می‌کند و باید دست و پای خود را با آن چند بار در روز بشویند، مفید است.

افرادی که بواسیر و درد چشم دارند، نباید از بادمجان استفاده کنند؛ زیرا بیماری آن ها را تشدید می‌کند. این گونه اشخاص اگر می‌ خواهند بادمجان بخورند، بهتر است آن را با گوشت و روغن یا سرکه بپزند و بخورند.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 659920 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟