خواص بنفشه وحشی

بنفشه وحشی را در این مطلب به شما معرفی می کنیم.

به گزارش رکنا ، بنفشه وحشی با نام انگلیسی Wild Pansy وجود دارد.

نام دیگر آن :Heartsease, Heart’s-ease, Johnny Jumpup, Johnny-jump-up

خانواده: بنفش خانواده – Violaceae

فرم در حال رشد: گیاه یک ساله یا دوساله.

ارتفاع : ۸-۲۵ سانتی متر. ساقه صعودی راست، معمولا شاخه ای، بدون کرک.

گل: کرولا دارای تقارن، معمولا رنگارنگ (بنفش، زرد و سفید )، ۱-۲٫۵ سانتی متر (۰٫۴-۱ درعرض.) گسترده. ۵ گلبرگ، کاسبرگ طولانی تر. کاسبرگ ۵٫ پرچم ۵٫ گل انفرادی.

برگ: کاملا کوتاه ،روشن. تیغه نیزه ای، با دندان گرد (دندانه دندانه)، گاهی اوقات آبدار، عمیقا لوبی، لوب نوک بزرگ، تمام حاشیه دندانه دار.

میوه: کپسولی به طول ۸-۱۲ میلی متر،دانه های قهوه ای تخم مرغی شکل.

زیستگاه: علفزار رخنمون سنگی، مراتع خشک و شیب دار، باغ ها، اراضی موات، زمینه های شن و ماسه، سواحل ساحلی.

زمان گلدهی: خرداد تا شهریورماه.

بنفشه وحشی رنگ در سواحل و جزایر به عنوان یک علف هرز رشد می کند. این گیاه در ایران برای مصارف زینتی کشت می شود.

خواص درمانی بنفشه وحشی :

این گیاه برای درمان بیماری های قلبی ، معرق ، مدر ، ملین ،خلط آور ،شل کننده ، آرام بخش ، بیماریهای پوستی و مشکلات ادراری مورد استفاده قرار می گیرد.

گونه های دیگر از همان جنس

باتلاق بنفش، مشترک سگ بنفش، بنفش کوتوله مارش، در اوایل سگ بنفش، درست بنفشه، بزرگ، موجب بنفش، بوته سگ بنفش، مارش بنفش، شیرین بنفش، بنفش TEESDALE، واندر بنفش، زرد چوب بنفش.

گیاهی است از تیره بنفشه علفی و کوچک قد و در غالب نواحی ایران و بیشتر در نواحی کوهستانی و مرطوب و کم آفتاب می روید. گل ها و برگهای این گیاه دارای آلکالوئیدی به نام ویولین همراه با مقداری اسید سالیسیک و مقداری اسانس و مواد داروئی دیگر است. 

این گیاه در نواحی غربی ایران در اولین روزهای بهار گل می دهد و گل آن آبی مایل به بنفش است. گل ها و برگهای آن مصرف داروئی دارد.

فواید و خواص بنفشه طبی (بنفشه وحشی یا معطر)

مزاج آن سرد و تر بوده و گیاهی است ملین، مسهل صفرا، خلط آور، تب بر و ضد کم خوابی. چنانچه از پودر خشک کرده گلهای آن مقدار یک مثقال خورده شود اثر مسهلی دارد اما مقدار دم کرده آن دو مثقال است که معمولاً با داروهای دیگر و یا به تنهایی خورده می شود.

در ناراحتی هایی نظیر سرماخوردگی، سینه پهلو، آنفلوآنزا و تبهای گرم مزاج دیگری مانند تب گلودرد، ذات الجنب، ذات الریه، زکام های گرم مزاج و خشونت شش ها می توان گل بنفشه را با تخم کاهو و تخم خشخاش و بارهنگ از هرکدام دو مثقال گرفته و دم کرده و آب صاف کرده آنرا میل نمود.

برای دفع صفرا بنفشه را با آلوی زرد جوشانده و می خورند. برای مداوای اسهال های صفراوی یک مثقال شیر خشت و سه مثقال از پودر گل بنفشه را مخلوط کرده و در مدت دو روز و روزی دوبار می خورند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 654548 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟