جراحی پیوند کبد در ایران در کدام بیمارستان ها انجام می شود؟

دکتر جعفریان رئیس بخش هپاتوبیلیاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی از انجام هزارمین پیوند کبد در دهمین روز پاییز ۱۳۹۸ در مجتمع بیمارستانی امام خمینی خبر داد.

به گزارش رکنا ، دکتر علی جعفریان در گفتگو با روابط عمومی این مرکز با اعلام این خبر گفت: این هزارمین پیوند کبد انجام شده در بیمارستان امام خمینی است که انجام میشود.

پیوند کبد

وی با اشاره به لزوم انجام این جراحی بصورت اورژانسی برای برخی از بیماران گفت: سه گروه از بیماران برای درمان به پیوند کبد نیاز دارند؛ گروه اول بیماران مبتلا به سیروز مزمن کبدی، گروه دوم بیماران مبتلا به سیروز مزمن که دچار شرایط حاد می شوند و در اورژانس بستری میشوند و این یکی از مراجعات سخت و پرمساله اورژانس بیمارستان امام خمینی است که اغلب نیاز به ICU پیدا می کنند و اگر شرایط بیمار کنترل شود به پیوند می رسند و گروه سوم بیمارانی که بدون هیچ زمینه ای دچار نارسایی کبد می شوند که متاسفانه تعداد زیادی از مواردی که اخیرا با آنها مواجه می شویم افرادی هستند که داروهای گیاهی غیر استاندارد را بصورت بی رویه مصرف می کنند و با نارسایی حاد مراجعه می کنند و متاسفانه بیش از پنجاه درصدشان هم پیش از انجام پیوند از دنیا می روند.

در این شرایط، درصورتی که در بستگان درجه یک بیمار دهنده آماده وجود داشته باشد پیوند در اسرع وقت برای بیمار انجام میشود و در غیر این صورت باید منتظر دهنده مرگ مغزی باشیم.

هزارمین پیوند کبد در بیمارستان امام خمینی

رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان تاریخچه این عمل جراحی در کشور گفت: بعد از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیمارستان امام خمینی بعنوان دومین مرکز دانشگاهی وارد این عرصه شده و خوشبختانه در سال ۱۳۹۸ به هزارمین پیوند کبد در بیمارستان امام خمینی رسیدیم .

رئیس بخش هپاتوبیلیاری و پیوند کبد مجتمع بیمارستانی امام خمینی عضویت بیش از بیست و پنج نفر از اعضای هیئت علمی این دانشگاه در تیم پیوند کبد را از نقاط قوت آن دانست و خاطر نشان کرد: سه گروه محوری جراحی، گوارش و بیهوشی شاکله اصلی این تیم را تشکیل می دهند و علاوه بر آن از رشته های عفونی، قلب، رادیولوژی، پاتولوژی، انکولوژی، مراقبت های ویژه، روانپزشکی و مراقبت های دارویی نیز در این تیم حضور دارند و در کنار این تیم پزشکی حدود هشتاد نفر هم بعنوان پرستار، پیراپزشک و هماهنگ کننده، در انجام این فرآیند درمانی نقش دارند.

رقابت ایران با دنیا در پیوند کبد

دکتر جعفریان با اشاره به درصد بالای موفقیت پیوند های انجام شده در این مرکز در مقایسه با سایر مراکز گفت: میزان بقای یکساله در معتبر ترین مراکز دنیا ۸۵ تا ۹۰ درصد است و این شاخص در مرکز پیوند کبد مجتمع بیمارستانی امام خمینی نیز به همین میزان است و خوشبختانه از این نظر با دنیا رقابت داریم و میزان بقای پنج ساله در دنیا حدود ۷۵ درصد و در مرکز ما ۷۷ درصد است. از طرفی مرکز پیوند کبد بیمارستان امام خمینی از معدود مراکز با آمار بیش از یکصد پیوند درسال در منطقه به شمار می رود.

سرپرست تیم پیوند کبد بیمارستان امام خمینی با برشمردن ظرفیت های این مرکز در زمینه گردشگری سلامت، توسعه فعالیت در این زمینه و همکاری با مراکز فعال در دنیا را بعنوان یکی از برنامه های آتی این مرکز قلمداد کرد و گفت: مجوز انجام پیوند برای بیماران خارجی از دهنده زنده که جز‌ء بستگان درجه یک بیمار باشد از سوی وزارتخانه به این مرکز داده شده و در آینده این ظرفیت فعال تر خواهد شد.

ایشان در پایان انجام هزارمین عمل جراحی پیوند کبد، بیمارستان امام خمینی را یک ظرفیت امیدوار کننده و آن را نتیجه آمادگی بیمارستان و تیم پیوند کبد دانست و ابراز امیدواری کرد کمبودهای دارو و تجهیزات و پرسنلی مانع ادامه این روند نشود.

گفتنی است هزارمین پیوند کبد در مجتمع بیمارستانی امام خمینی در سال ۹۸ در زمان ۴ساعت و با موفقیت به پایان رسید و بیمار در ساعت ۲۱:۴۰ شب به بخش مراقبت های ویژه پیوند منتقل شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 652187 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟