نقش مردان در باروری زنان

با این‌که مسئله واقعا این نیست، این موضوع می‌تواند سلامت اسپرم را به موضوعی دشوار برای مطرح کردن تبدیل کند.

اما فعال بودن و توجه به سلامت اسپرم بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ روی نزدیک به ۴۳هزار مرد انجام شد، نشان داد که تعداد اسپرم‌های سراسر جهان از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۱ به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است.

به گزارش رکنا ، آمیزش جنسی، باروری و بارداری یک فرایند حساس است که به عوامل بسیاری بستگی دارد. ارزیابی اسپرم سالم فقط گامی کوچک اما مثبت به سمت رشد خانواده شماست.

ناباروری فقط یک مشکل زنانه نیست. در یک‌سوم موارد عامل مردانه به‌عنوان علت ناباروری شناخته می‌شود.

واضح است که داشتن اسپرم سالم مهم است اما اهمیت سلامت اسپرم فراتر از تصور است. کیفیت اسپرم نقش مهمی در سلامت بارداری و احتمالا نوزاد دارد.

در مطالعاتی که روی موش‌ها انجام گرفته، استرس و چاقی در موش‌های نر، ژن‌هایی را تغییر می‌دهد که در اسپرم خود حمل می‌کنند و باعث می‌شود احتمال اضافه ‌وزن و استرس در نوزادان موش بیشتر شود. با این حال هنوز به تحقیقات بیشتر درباره بررسی ارتباطات ممکن در این زمینه نیاز است.

اهمیت رژیم غذایی

افرادی که رژیم غذایی حاوی گوشت‌ فراوری‌شده، غلات، لبنیات، شیرینی، پیتزا و تنقلات دارند، به‌خصوص وقتی بحث تحرک اسپرم مطرح است، بیشتر از کسانی که رژیم غذایی‌شان شامل مرغ، ماهی، سبزیجات، میوه و غلات کامل است، تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند.

مواد فراوری‌شده کمتر مصرف کنید و بیشتر گوشت بدون چربی و غذاهای سالم بخورید. بعضی از این غذاها و ویتامین‌ها را برای افزایش اسپرم امتحان کنید:

ویتامین ب۱۲: این ویتامین قوی در گوشت، ماهی و لبنیات یافت می‌شود و انواع اثر مثبت را در سراسر بدن به جا می‌گذارد. در این بین، ویتامین ب۱۲ از اسپرم شما در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد مضر در بدن محافظت می‌کند.

ویتامین سی: خوردن پرتقال، انواع توت، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی و اسفناج می‌تواند به افزایش تعداد اسپرم‌تان کمک کند. در بعضی موارد تعداد اسپرم می‌تواند بعد از چند ماه حتی دو برابر شود.

آجیل: آجیل مدت‌هاست که با مفید بودن برای سلامت جنسی عجین شده و شواهد در راستای تایید این موضوع همچنان ادامه دارد. نتایج یک تحقیق که در سال ۲۰۱۸ روی ۱۱۹ مرد انجام شد، نشان داد که رژیم غذایی سرشار از بادام، گردو و فندق طی یک دوره ۱۴ هفته‌ای تعداد اسپرم مردان را ۱۶ درصد افزایش داده است.

لیکوپن: لیکوپن همان ماده‌ای است که به غذاهایی نظیر گوجه‌فرنگی و هندوانه رنگ قرمز می‌بخشد. این ماده می‌تواند گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) را در بدن کاهش دهد. ROS می‌تواند به دی‌ان‌ای و اسپرم آسیب برساند. مطابق تحقیقات مشخص شده که مصرف چهار تا هشت میلی‌گرم لیکوپن در روز تعداد و جنبش اسپرم‌ را بهبود می‌‌بخشد.

منظم ورزش کنید اما زیاده‌روی نکنید

حتی ورزش سبک هم می‌تواند مقدار، جنبش و شکل اسپرم را بهبود ببخشد. نتایج تحقیقی در سال ۲۰۰۵ نشان داد که ترکیب فعالیت کم و شاخص توده بدنی بالا به‌طور مستقیم باکیفیت پایین اسپرم در ارتباط است. اضافه ‌وزن یا چاقی می‌تواند بر سطح تستوسترون نیز تاثیر بگذارد که می‌تواند به کاهش میل جنسی منجر شود.

ورزش و کاهش وزن می‌تواند ظرف مدت کوتاهی تعداد و کیفیت اسپرم را بالا ببرد. سعی کنید به یک پیاده‌روی ۲۰ دقیقه‌ای بروید، چندتا شنا بروید یا کمی باغبانی کنید. هورمون‌، اندروفین و جریان خون اضافی می‌تواند باعث افزایش میل جنسی هم بشود.

پس حرکت کنید اما زیاد هم زیاده‌روی نکنید. فعالیت‌های فیزیکی شدید به‌ویژه دوچرخه‌سواری، دو و کوهنوردی با کاهش کیفیت اسپرم در ارتباط‌اند. این مسئله ممکن

است به دلیل آسیب ناشی از صندلی دوچرخه یا حرکت کیسه بیضه یا تغییرات هورمونی ناشی از استرس باشد. تحقیقی که در سال ۲۰۰۳ روی موش‌های نر انجام شد، نشان داد که تعداد اسپرم آن‌ها در ارتفاع بالا با کاهش مواجه شد.

مراقب لباس‌تان باشید

تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان داد که هیچ ارتباطی بین نوع لباس زیر و تعداد اسپرم وجود ندارد اما بعد تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۸ مشخص کرد مردانی که لباس زیر پاچه‌دار می‌پوشند، در مقایسه با آن‌ها که لباس زیر معمولی می‌پوشند، ۱۷ درصد اسپرم بیشتری دارند.

اما هنوز لازم نیست لباس زیرهایتان را دور بیندازید. محققان این تحقیق هشدار داده‌اند که این نتایج به‌طور کامل قطعی نیست؛ زیرا آن‌ها بقیه عواملی که می‌تواند بر تعداد اسپرم تاثیر بگذارد نظیر جنس و مواد تشکیل‌دهنده آن را بررسی نکردند. آن‌ها همچنین ادعا کردند که بدن‌تان ممکن است برای مقابله با گرمای اضافی که لباس زیر معمولی به بیضه‌ها وارد می‌کند، هورمون تحریک‌کننده فولیکول تولیدکننده اسپرم بیشتری آزاد کند.

پیش از مصرف کافئین فکر کنید

یک بررسی در سال ۲۰۱۷ روی تقریبا ۲۰ هزار مرد انجام شد که نشان داد کافئین موجود در نوشیدنی‌ها می‌تواند به دی‌ان‌ای اسپرم صدمه زده و تعداد اسپرم را کاهش دهد.

نوشیدن بیش از سه فنجان نوشیدنی کافئین‌دار، چه قهوه، چه نوشابه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. مهم نیست که زن یا مرد کدام‌شان این نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنند، این عامل در هر دو، خطرزاست. البته این مطالعه می‌گوید که مصرف دو فنجان کافئین کاملا بی‌خطر است.

مکمل مصرف کنید

اگر در حال تلاش برای بهبود کیفیت اسپرم خود هستید، می‌توانید چندین ویتامین و مواد معدنی را از طریق غذایی که می‌خورید دریافت کنید. همچنین می‌توانید روزانه یک مکمل بخورید تا همه مواد لازم را کمی راحت‌تر به بدن‌تان برسانید. با پزشک‌تان درباره دُزی صحبت کنید که از آن مکمل برایتان مناسب است. پزشک همچنین می‌تواند شما را مطمئن کند مکملی که می‌خواهید بخورید‌ با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید تداخل نداشته باشد.

از مواد شیمیایی دوری کنید

موادشیمیایی هورمون- خراب‌کن می‌تواند در محل کار، در هوا و حتی در محصولات مراقبت شخصی‌تان وجود داشته باشد. این موادشیمیایی به‌عنوان تهدیدکننده‌های تولیدمثل شناخته می‌شوند. مراکز کنترل بیماری فهرست جامعی از این مواد تهیه کرده‌اند که از تمامی جوانب می‌توانند روی اسپرم تاثیر بگذارند: تعداد، حجم، جنبش و شکل.

موارد اصلی که باید اجتناب کنید:

سرب: در لوله‌ها، رنگ‌ها، خاک و گردوغبار، به‌خصوص داخل یا نزدیک خانه‌های قدیمی وجود دارد.

استایرن و استون: درپلاستیک موجود در ظروف پلاستیکی، بسته‌بندی‌ها، عایق‌بندی و مصالح ساختمانی معمول وجود دارد.

بخار جیوه: در آلیاژهای صنعتی و گرد فلزات دیده می‌شود.

دی برومو کلروپروپان:‌ در بعضی آفت‌کش‌ها و امکانات تحقیقاتی دیده می‌شود.

بیشتر این موادشیمیایی در غلظت بالا در کارخانجات یا دیگر مکان‌های صنعتی سنگین یافت می‌شوند اما بعضی از آن‌ها در خانه‌تان هم وجود دارند یا جزئی از مواد تشکیل‌دهنده صابون، شوینده بدن یا دستکش‌های پلاستیکی‌اند که روزانه استفاده می‌کنید.

در بعضی مناطق قانونی وضع شده که تولیدکنندگان را موظف می‌کند درباره هرگونه ماده سرطان‌زایی که در تولید آن محصول به کار رفته به مصرف‌کننده هشدار دهند.

اگر شما و همسرتان تصمیم به لقاح مصنوعی دارید

اگر شما و شریک زندگی‌تان پس از تلاش برای تغییر سبک زندگی و گزینه‌های پزشکی همچنان مشکل دارید، می‌توانید لقاح مصنوعی (IVF) را به‌عنوان یک گزینه در نظر بگیرید. لقاح مصنوعی شامل استفاده از نمونه اسپرم برای بارور کردن سلول تخم همسر یا یک اهداکننده است که بعدها در رحم قرار می‌گیرد و اگر همه چیز خوب پیش برود به زودی پدر می‌شوید.

برای بالا رفتن احتمال باروری هنگام لقاح مصنوعی، تمام نکاتی را که پیش از این مطرح شد، رعایت کنید. این تغییرات را در بلندمدت بر شیوه زندگی‌تان اعمال کنید. لقاح مصنوعی یک تلاش پرهزینه است، بنابراین بهتر است بیشترین شانس را برای بارداری مهیا کنید.

چه می‌توان کرد؟

پیش از خرید هر محصولی،شیوه مصرف مواداولیه آن را بخوانید.

تمام محصولات حاوی این موادشیمیایی را با محصولات طبیعی جایگزین کنید.

سعی کنید اقلام پلاستیکی را با جایگزین‌هایی نظیر شیشه، فولاد ضدزنگ، سیلیکون یا حتی پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر عوض کنید.

چطور بفهمم که این روش جواب می‌دهد؟

پیش از آن‌که هرگونه تغییری در رژیم غذایی و شیوه زندگی‌تان اعمال کنید با پزشک‌تان مشورت کنید. این موضوع مهم است که تعداد اسپرم پیش و پس از این تغییرات اندازه گرفته شود تا بفهمید این روش جوابگو است یا خیر.

به یاد داشته باشید، این تصمیمات را برای خود و شریک زندگی‌تان بگیرید، نه به این خاطر که به اندازه کافی احساس «مردانگی» نمی‌کنید یا تصور می‌کنید تعداد اسپرم ربطی به قوای جنسی‌تان دارد.

با این تغییرات و احتمالا کمی کمک از سوی فناوری می‌توانید راه خود را برای رشد خانواده هموار کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 645769 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟