مراقبت‌های ویژه 3 ماه اول بارداری

به گزارش رکنا ، قبل از اینکه متوجه شدید این ماه قائدگی نداشته‌اید و قبل از اینکه تخمک بارور در حفره رحمی کاشته شود بهتر است به 9 ماه آتی فکر کنید و دنبال بهترین روش‌ها باشید. نوبت شما است تا به کودکتان بهترین شانس را بدهید و مناسب‌ترین شرایط را ایجاد کنید تا بتواند با سلامتی کامل زندگی جدید خود را آغاز کند.

به عنوان مثال در مورد میزان اضافه وزنی که پیدا خواهید کرد، ویتامین‌هایی که باید مصرف کنید. مواد غذایی که باید در رژیم خود وارد کنید و صدها موضوع دیگر باید اطلاعات کافی به‌دست آورید.

در مطلب زیر آنچه را که لازم است در سه ماهه اول بارداری رعایت کنید، آمده است.

این مواد را بخورید!

پرتقال و انواع مرکبات و آب مرکبات، سبزیجات که دارای برگ‌های تیره هستند، گیاهان قابل خوردن، گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی. این میوه‌ها و گیاهان حاوی مواد ضد سم هستند.

فولیک‌اسید

حتی اگر شما باردار نباشید، احتمالاً می‌دانید که فولیک‌اسید از صدمات بافت عصبی و اعصاب جلوگیری می‌کند. بنابراین حتماً اسفناج بخورید.

مولتی‌ویتامین

تمام مواد مغذی که بدن به آنها احتیاج دارد را احتمالاً به‌طور کامل و صحیح مصرف نمی‌کنیم بنابراین باید از ویتامین‌های مکمل استفاده کنید.

سبزیجات

به میزان ویتامین B12 ، B2 ، D ، آهن و کلسیمی که مصرف می‌کنید توجه داشته باشید. اگر شما مواد غذایی را که دارای ویتامین C و آهن هستند با یکدیگر مصرف کنید جذب آهن در بدن شما افزایش پیدا می‌کند. پس تخم‌مرغ و اسفناج را که حاوی مقادیر زیادی آهن هستند، همراه گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی و پرتقال که سرشار از ویتامین C است، مصرف کنید.

لاکتوز بخورید

زنان باردار بهتر است که ماست را نیز در رژیم خود قرار دهند زیرا ماست دارای ماده‌ای به نام اسیدوفیلوس «acidophilus» (که حالت اسیدی دارد) است و باعث هضم لاکتوز می‌شود.

مواد غذایی سالم

مواد غذایی را با نکات زیر می‌توانید در اختیار داشته باشید.

ـ حتماً برای یخچال خود دماسنج تهیه کنید تا مطمئن شوید که مواد غذایی درون یخچال دمای مناسبی دارند.

ـ سعی کنید مواد غذایی را که تهیه می‌کنید در مدت کوتاهی بعد از خرید استفاده کنید. زیرا نگهداری طولانی مدت آنها در یخچال یا فریزر باعث از بین رفتن مواد مغذی‌شان می‌شود.

ـ موادی مانند سوسیس ، هات‌داگ، کالباس و همچنین موادی مانند شیر یا پنیر محلی که دارای شیر غیرپاستوریزه دارای باکتری هستند که لیستریا (listeria) نام دارد. این باکتری باعث عفونت‌های جدی و خطرناکی می‌شود که منجر به سقط جنین و یا به دنیا آمدن جنین مرده می‌شود پس از آنها پرهیز کنید!

ـ گوشت کوسه‌ماهی، اره‌ماهی، ماهی خال‌مخالی دارای میزان زیادی جیوه است که برای توسعه سیستم عصبی کودک مضر است. بنابراین مصرف ماهی را کاهش دهید.

سرماخوردگی و فصول سرد سال

هنوز کاملاً مشخص نشده که داروهای مخصوص سرماخوردگی برای زنان باردار بدون خطرند و یا مضرند. بنابراین اگر در این دوران دچارسرماخوردگی و بیماری‌های این قبیل شدید داروهای قدیمی و گیاهی که مادربزرگ‌ها توصیه می‌کنند بهتر از داروهای شیمیایی است.

درد و کوفتگی

در این زمان یک حمام گرم،‌ماساژ و استراحت بهترین درمان است. پزشکان معتقد هستند که استامینوفن و پزودوفدرین(Pseudoepherine) برای زنان باردار هیچ‌گونه مشکل به‌وجود نمی‌آورند اما از مصرف ایبوپروفن اجتناب کنید.

گلودرد

قرقره کردن آب گرم همراه نمک و نوشیدن مایعات داغ مانند چای و یا خوردن چای یا آب داغ همراه عسل و لیموترش به تسکین گلو درد کمک خواهدکرد.

گرفتگی بینی و سرفه

مایعات بنوشید. از انواع آبمیوه استفاده کنید. آب و چای‌های گیاهی مانند انواع دم‌کردنی‌ها را تا آنجا که می‌توانید مصرف کنید. از سوپ مرغ استفاده کنید که سرشار از ویتامین B6 ، به همراه سیر که منبع آنتی‌بیوتیک طبیعی و هویج که دارای مقدار زیادی ویتامین C است و فلفل تند و ماست، مرطوب کردن فضا را هم فراموش نکنید.

داشتن پوستی زیبا و سالم

از انواع کرم‌ که حاوی سالیسیلک اسید(salicylic Acid)، گلی‌کلیک اسید (Gly colic acid) ، هیدروکسی اسید(Hydroxy Acid) و رتی‌نوئید در سه‌ماهگی اول بارداری استفاده نکنید. اگر می‌خواهید در طول این زمان پوستی شاداب و ظاهری تازه و زیبا و دور از هرگونه خستگی داشته باشید بهتر است مقداری شکر با آب‌لیمو تازه و کمی روغن‌زیتون مخلوط کنید و آن را به روی پوست خود بمالید.

در طول سه‌ماهگی ابتدای بارداری از کرم‌های انتخابی که به نظرتان مناسب می‌آیند بدون تجویز پزشک به‌هیچ‌وجه استفاده نکنید. زیرا در بعضی از کرم‌ها موادی وجود دارد که باعث صدمه زدن به جنین می‌شود.

انجام کارهای پرخطر

مواد شوینده و بهداشتی

قبل از استفاده از این مواد دستورالعمل‌های ایمنی را که حتماً روی جعبه‌ها و قوطی‌ها نوشته شده است، مطالعه کنید. به عنوان مثال بعضی از مواد را باید در مکان‌هایی استفاده کرد که از تهویه بالا و خوبی برخوردار باشند و استفاده آنها در محل‌های بسته و مسدود اکیداً ممنوع است. بعضی از این مواد شوینده از طریق پوست جذب می‌شوند و باعث صدمه زدن به جفت می‌شوند. حتماً پوشیدن دستکش را به‌خاطر داشته باشید، اما بهترین روش این است که از این مواد در دوران بارداری استفاده نکنید.

انجام تست ژنتیکی:

بعضی از امراض جدی و خطرناک و همچنین به‌وجود آمدن ایراد و نقص هنگام تولد نوزاد دلیل ژنتیکی دارند. بنابراین بهتر است اگر احتمال می‌دهید که خودتان یا همسرتان ناقل یک بیماری ژنتیکی هستید از پزشک بخواهید تا شما را مورد آزمایش ژنتیکی قرار دهد.

داروها

پزشک شما باید از تمامی داروهایی که احیاناً شما بدون نسخه تهیه کرده‌ و استفاده می‌کنید، اطلاع داشته باشد. حتی اگر از داروهای گیاهی استفاده می‌کنید، پزشک باید از آن مطلع باشد.

مصونیت دادن

اغلب افراد بزرگسال در مقابل سرخجه و آبله‌مرغان مصون هستند، اما مجدداً از پزشکتان بخواهید این موارد را آزمایش نماید.

وزن ایده‌آل

وزن شما هنگام بارداری نشان می‌دهد که به چه میزان به وزنتان اضافه خواهدشد. با پزشک متخصص صحبت کنید و از او بخواهید که یک رژیم غذایی سالم برایتان در نظر بگیرد.

ترک‌ عادت‌های بد

کافئین و سیگار شما و نوزادتان را به مخاطره می‌اندازد. بنابراین در این دوران اگر عادت به استفاده از این دو ماده دارید‌آن را کنار بگذارید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 645314 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟