کودک تان را با صبحانه آشتی دهید

قبول کنید دشوار است! که بعد از چند ماه خوشگذرانی و رهایی، دوباره استرس بیدارباش صبح را تحمل کنی و در این سرمای هوا، راهی درس و کلاس بشوی. تازه باید صبحانه هم بخوری. وقتی اشتها نداری اما چاره‌ای نیست.

به گزارش رکنا ، خوردن وعده صبحانه ضروری است. به این دلیل که باید بچه‌ها انرژی و فراگیری کافی در ساعت‌ نخست شروع کلاس را  داشته باشند. علاوه براین‌که نخوردن راهی برای رفع خواب‌آلودگی و سرحال کردن بچه‌هاست. اگر فرزندتان هم برای خوردن صبحانه بدقلقی می‌کند، می‌توانید از این راهکارها کمک بگیرید.

از دانه‌ها، غذا بسازید

یکی از بهترین، مغذی‌ترین و البته آسان‌ترین صبحانه‌ها، غلات صبحانه همراه با شیر یا شیرکاکائوی گرم است. اگر غلات را به شیر سرد اضافه کنید، می‌توانید میوه‌های خرد شده هم به آن اضافه کنید. بهتر است میوه‌های شیرین و مغذی مانند سیب، موز و هلو را انتخاب کنید. دانه‌های انگور هم برای این کار خوب است. به این ترتیب با یک کاسه صبحانه ساده و سریع، تمام موادمغذی موردنیاز فرزندتان را برای او تامین کرده‌اید.

پیش از او آماده باشید

درحال حاضر و قبل از شرایط کرونا بیشتر بچه‌ها با سرویس مدرسه می‌روند. بنابراین حداقل یک تا نیم‌ساعت پیش از زنگ مدرسه، سرویس سراغ بچه‌ها می‌آید. پس باید صبحانه زود و به‌موقع آماده شود. اگر تصمیم دارید صبحانه خوب، سرصبر و آرام‌بخشی برای فرزندتان تدارک ببینید، طوری برنامه‌ریزی کنید که وقت بیدار شدن فرزندتان، صبحانه آماده باشد. این کار فرصتی فراهم می‌آورد تا بتوانید همراه با فرزندتان صبحانه بخورید. غذا خوردن همراه هم، باعث افزایش اشتها، احساس امنیت و آرامش کودک می‌شود.

از معلمش کمک بگیرید

بعضی از والدین کارمندند و باید زودتر از فرزندشان سرکار باشند. بعضی دیگر به دلایل مختلف نمی‌توانند صبح زود صبحانه آماده کنند؛ برای مثال فرزند شیرخواره دارند و شب‌بیداری برای نگهداری از او، توان بیدار شدن به موقع را از آن‌ها سلب می‌کند و بعضی دیگر هم دلایل خاص خودشان را دارند و نمی‌توانند برای فرزندشان صبحانه آماده کنند. گاهی هم هیچ دلیل وجود ندارد و والدین از موضوع آگاهند که معمولا بچه‌ها همراه هم اشتهای بهتری دارند.

بنابراین می‌توانید با اولیای مدرسه صحبت کنید. درصورت امکان، برای وعده صبحانه تدارکی در مدرسه دیده شود که بچه‌ها بتوانند همراه هم و در مدرسه صبحانه بخورند. از کیک صبحانه و یک پاکت شیر تا بسیاری گزینه‌های دیگر را می‌توانید برای صبحانه درنظر گرفت.

میوه درمانی کنید

کار دشواری نیست؛ کافی است کمی دقت و سلیقه به‌خرج داده و این خوراکی‌ها را وارد برنامه صبحانه کنید. استفاده از گوجه‌فرنگی، خیار، کاهو، زیتون، جعفری و ریحان همراه با ساندویچ نان و پنیر راحت‌ترین و بهترین راهکار است. برای اضافه کردن میوه‌ها نیز بهترین راهکار، تهیه شِیک (مخلوط میوه و شیر) یا اسموتی( مخلوط چند میوه) است.

از این نوشیدنی‌ها کمک بگیرید

از آن‌جا که همه واکنش‌های بدن؛ دفع مواد و انتقال موادغذایی در محیط آبی انجام می‌شود، بنابراین باید آب موردنیاز بدن آن‌ها همیشه کافی باشد. این کار باید از همان ابتدای صبح با نوشیدن نوشیدنی‌های مناسب مانند چای، شیرقهوه، شیرکاکائو، انواع آبمیوه طبیعی، میوه، اسموتی، شیک و... تامین شود. بهتر است در میانه روز هم علاوه بر نوشیدن آب، از نوشیدنی‌هایی مثل شیر یا آبمیوه بدون شکر هم استفاده کنند. کمبود آب بدن می‌تواند روی عملکرد مغز هم تاثیر منفی بگذارد.

از متخصص طب سنتی بپرسید

اگر مزاج فرزندتان گرم است، در استفاده از خوراکی‌هایی که طبع گرم دارند، مانند خرما، دارچین، گردو و... احتیاط کنید. برای این بچه‌ها بهتر است از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های گرم بیشتر تدارک ببینید. به این دلیل که در فصل پاییز و ساعت‌های اولیه صبح که هوا خنک‌تر است؛ بدن به نوشیدن و خوردن خوراکی‌های گرم بیشتر است.

این خوراکی‌ها به افزایش متابولیسم بدن، بهبود گردش خون و درنهایت فعالیت بهتر مغز کمک می‌کنند. این تاثیر حتی در فعالیت بهتر عضله‌ها نیز دیده می‌شود. اگر طبع فرزندتان گرم نیست، علاوه بر استفاده از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های گرم، از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها با طبع گرم هم کمک بگیرید. برای مثال مخلوط شیر، موز و کمی دارچین گزینه خوب و کاملی برای صبحانه است. خوراکی‌هایی که طبع گرم دارند، برای کودکانی که طبع سرد دارند، بسیار مهم و ضروری است؛ به‌ویژه در فصل پاییز که به سرمای هوا روبه‌رو می‌شویم.

برنامه‌ریزی کنید

اگر می‌توانید، از شب قبل، مقدمات صبحانه فردا را همراه با فرزندتان فراهم کنید. برای مثال می‌توانید از شب قبل سفره صبحانه را روی میز بیندازید. بشقاب، لیوان، چنگال، چاقو و... روی میز بگذارید. اگر لازم است برای فردا صبح شیر، تخم‌مرغ، پنیر و... بخرید، حتما همراه او خرید بروید. این کارهای به ظاهر ساده و کوچک، میل به صبحانه را در بچه‌ها ایجاد می‌کند.

آداب وزن گرفتن

یکی از راهکارهای مهم وزن گرفتن مناسب بچه‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که تحرک بدنی بالایی دارند، خوردن صبحانه کامل، مناسب و سرصبر است. بنابراین اگر فرزندتان به نسبت قد، سن و جنسیت‌اش لاغر است، حتما به صبحانه او دقت کنید. بچه‌هایی که صبحانه کامل می‌خورند، از نظر جسمی، بنیه مناسب داشته و دچار لاغری نامناسب نمی‌شوند. یکی از مهم‌ترین نکته‌ این است که هیدرات کربن، چربی و پروتئین مناسب و مفید در وعده صبحانه، در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

هرزه خوراک نمی‌شوند

یکی از دلایلی که بچه‌ها به خوردن بی‌رویه در طول روز پناه می‌آورند، نخوردن یا درست نخوردن صبحانه است. همین مسئله، اضافه وزن و سوء‌تغذیه آن‌ها را به دنبال دارد. بنابراین سعی کنید تا حد ممکن بچه‌ها صبحانه نخورده از خانه بیرون نروند. از سوی دیگر میان‌وعده مناسب به آن‌ها بدهید تا در ساعت‌های تفریح، بخورند.

خلاق باشید

یکی از راهکارهای ایجاد اشتها در بچه‌ها، تزئین کردن بشقاب صبحانه یا خوراکی‌هاست. این نکته به‌ویژه اگر فرزندتان خوراکی خاصی را دوست ندارد، بسیار مهم است. برای مثال اگر تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی، شیر و... را دوست ندارد، می‌توانید با تزئین نیمرو یا ساندویچ تخم‌مرغ یا اضافه کردن گوجه‌فرنگی به ساندویچ یا اضافه کردن میوه به شیر، ذائقه بصری و خوراکی آن‌ها را گول بزنید! به این ترتیب می‌توانید خوراکی موردنظر را به آن‌ها بدهید؛ بدون این‌که با امتناع و اوقات تلخی آن‌ها روبه‌رو شوید.

فقط خوشحال باشید

اگر می‌خواهید موضوعی را با فرزندتان درمیان بگذارید؛ درباره موضوعی به او تذکر دهید، درباره چیزی از او سوال کنید، هیچ‌وقت سر میز صبحانه، ناهار یا شام را برای این کارها انتخاب نکنید. به این دلیل که باعث ایجاد استرس و اضطراب در کودک شده و اشتهای او را کور می‌کند. سر میز صبحانه فقط حرف‌های شادی‌آور، انرژی‌بخش و امیدوارکننده بزنید.

به سلیقه غذایی بچه‌ها توجه کنید

درست است که فرزندان شما با هم خواهر و برادرند اما الزامی به این نیست که همه آن‌ها از یک خوراکی خوش‌شان بیاید. بنابراین سعی کنید تاحد ممکن، علاقه و اشتیاق بچه‌ها به خوراکی‌های مختلف را شناسایی کرده و برای وعده صبحانه، تاحد ممکن، همان‌ها را آماده کنید. صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی بوده و باید به‌طور کامل و با اشتها خورده شود.

فراموش نکنید

اگر فرزندتان میل به خوردن صبحانه ندارد، به او اصرار نکنید. خوردن با کلافگی تاثیر مثبتی ندارد. خوراکی‌ها را همراه او به مدرسه بفرسید تا در مدرسه آن‌ها را بخورد

اگر هنگام صبح حالت تهوع، دل‌درد و دل‌پیچه دارد، نشانه این است که احتمالا به اضطراب و استرس دچار است. در این شرایط هم اصرار به خوردن صبحانه نکنید. سعی کنید بیشتر روی کسب آرامش او کار کنید. این مسئله به‌ویژه در روزهای نخست مدرسه بسیار مهم است.

اگر با وجود تمام کارهای لازم، فرزندتان میل به خوردن خوراکی یا نوشیدنی‌ای ندارد، به او اصرار نکنید. به این دلیل که آرامش جسمی و روانی او به هم ریخته و نمی‌تواند روز خوبی در مدرسه داشته باشد. برای آشتی کودک با خوراکی یا نوشیدنی موردنظر، فرصت‌های دیگری مانند عصرانه یا صبحانه روزهای تعطیل وجود دارد.

تغییر مکان و وسایلی که برای صبحانه درنظر گرفته‌اید هم می‌تواند در تغییر روحیه و درنتیجه میل و اشتیاق کودک به خوردن صبحانه اثر مثبت داشته باشد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642174 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟