اگر کودک تان آسم دارد این مطلب را بخوانید

آسم با توجه به بررسی‌های اخیر متأسفانه در جوامع امروزی رو به افزایش است و این خود زنگ خطری برای کودکان زیر پنج سال به حساب می‌آید.

به گزارش رکنا ، بیماری آسم همراه خود علامت‌هایی دارد که در صورت جدی نگرفتن آن؛ آسم گریبانگیر کودکانی با ریه‌های تحریک‌پذیر می‌شود. البته با شروع فصل پاییز و به‌تبع پیش رو داشتن زمستان آمار این بیماری با توجه به آلودگی هوا بالاتر خواهد رفت. دکتر اکبر کوشانفر، متخصص نوزادان و کودکان در گفت‌وگو با تندرستی به بررسی این موضوع پرداخته است. با علائم این بیماری و راه‌های درمان آن در کودکان بیشتر آشنا شوید.

آسم کودکان چیست؟

دکتر اکبر کوشانفر به تندرستی می‌گوید: «آسم یا همان تنگی نفس، شایع‌ترین بیماری مزمن جدی دوران کودکی به شمار می‌آید که گاهی اوقات توأم با سرفه و خلط است؛ که متأسفانه در بین بسیاری از کودکان مشاهده می‌شود. این بیماری ریه و مجاری تنفسی کودک را ملتهب کرده و پس از هر بار سرفه، این قسمت‌ها را به‌شدت تحریک می‌کند. البته این بیماری را می‌توان واکنش غیرعادی مجاری تنفسی نسبت به محرک‌های مختلف مانند عوامل حساسیت‌‌زای هوا، دود سیگار و آلودگی هوا دانست.»‌

علت مبتلا شدن کودکان به بیماری آسم چیست؟

دکتر اکبر کوشانفر در این باره می‌گوید:« علت‌های زیادی دست در دست هم می‌دهند تا این بیماری گریبانگیر کودکان شود. یکی از مهم‌ترین علت‌ها حساسیت به مواد و ادویه‌های غذایی است. اصولا غذاهای پر ادویه می‌تواند مجاری تنفسی کودکان را به‌ راحتی تحریک و متورم کند به همین منظور در سنین کودکی باید غذاهای با ادویه مشخص یا کم به کودکان داده شود. البته نباید از این نکته گذشت که آسم دو سوم از کودکان ارثی است و اغلب بیماری‌های آسمی ریشه خانوادگی دارند و خانواده‌هایی که این بیماری را در زندگی خود تجربه کرده‌اند ممکن است کودکانی آسمی داشته باشند.

سومین یا شاید بگوییم پراهمیت‌ترین علت که باعث شیوع روزافزون این بیماری در برخی از کشورها شده آلودگی هواست. آلودگی‌ای که حتی ریه‌های قوی بزرگسالان را تحریک می‌کند و باعث سرفه‌های خشک و تحریک‌پذیر در بین افراد در این سال‌ها شده است. ترافیک، دود کارخانه‌ها، سیگار و صدها آلاینده دیگر می‌تواند ریه‌های کوچک نوزاد یا کودک دلبند شما را به ‌راحتی درگیر بیماری مخربی به نام آسم کند.

پس توصیه می‌شود کودکانی که شرایط نامناسب ریوی دارند در برابر عوامل آلرژن هوا قرار نگیرند تا بهبودی آن‌ها سریع‌تر انجام شود. علت دیگری که در روزهای خشک و سرد پاییز و زمستان می‌تواند عامل تحریک‌کننده‌ای باشد عفونت‌های مجرای تنفسی است که در صورت درمان نشدن آن، اثراتی جبران‌ناپذیر را در ریه کودکان به‌جا می‌گذارد. همچنین آلودگی هوا در این دو فصل افزایش‌ یافته و به‌راحتی در روزهای پرخطر آلودگی می‌تواند روی ریه اطفال بنشیند و آن‌ها را دچار بیماری مدت‌دار کند.»

علائم آسم در کودکان

دکتر اکبر کوشانفر در مورد علائم بیماری آسم در کودکان می‌گوید: «همه بچه‌ها علائم یکسانی ندارند. این علائم حتی در یک کودک در دوره‌های متفاوت، مختلف است. سرفه رکن اصلی بیماری آسم به شمار می‌آید که در اغلب کودکان در شب یا در حین بازی کردن بیشتر رخ می‌دهد. این سرفه‌ها نه‌تنها باعث آزار سیستم تنفسی بلکه کاهش انرژی در کودکان می‌شود.

علاوه بر این حدود ۸۰ درصد موارد آسم با حساسیت‌های تنفسی همراه است. نفس‌نفس زدن‌های سریع، درد در قفسه سینه را افزایش داده و مجاری تنفسی را خشک می‌کند و کودک به ‌تبع آن نفس کم می‌آورد و احساس خستگی و ضعف می‌کند. البته این علائم ممکن است متناوب یا دائمی باشند.

راه‌های پیشگیری از آسم

دکتر اکبر کوشانفر متخصص کودکان به تندرستی می‌گوید: «مراقبت دقیق از کودک در برابر آلودگی هوا، غذاهای پرکالری و تند تأثیر بسیار زیادی در جلوگیری از رشد این بیماری دارد. علاوه بر این در صورتی ‌که والدین نشانه‌ها و علائمی هرچند کوچک مانند بیدارشدن از خواب در اثر سرفه یا گرفتگی سینه، افزایش سرفه، خس‌خس یا اشکال در نفس‌کشیدن طی ورزش و کاهش توان انجام فعالیت بدنی به علت سرفه یا خس‌خس به هنگام استراحت را ببینند که به‌طور مثال همزمان با انجام تکالیف یا تماشای تلویزیون در کودک رخ می‌دهد حتما باید برای درمان و پیشگیری از آسم به پزشک مراجعه کرد تا این بیماری تشدید نشود.»

آسم در کودکان به چه میزان شایع است؟

دکتر کوشانفر درباره شیوع آسم بین کودکان به تندرستی می‌گوید: «آسم می‌تواند در هر سنی انسان را به خود مبتلا کند؛ اما بهتر است بدانیم که این بیماری بیشتر در کودکان زیر پنج سال علائم خود را هرچند کوچک نشان می‌دهد و لازم است بدانید که از هر هشت کودک، یکی دچار علائم آن می‌شود.» دکتر کوشانفر متخصص کودکان همچنین در ادامه اینطور توضیح می‌دهد: «این بیماری بیشتر در سنین 5 تا 10 سال در بین کودکان شایع است و بیشترین مراجعه کودک به بیمارستان‌ها در همین رده سنی اتفاق می‌افتد. نکته حائز اهمیت این است که اغلب این بیماری در خانواده‌های باسابقه حساسیت و تنگی نفس بیشتر دیده می‌شود تا خانواده‌های باسابقه پزشکی عادی و عاری از بیماری.»

چطور می‌توان آسم را در کودکان شناسایی کرد؟

تشخیص آسم در کودکان حتما باید توسط یک متخصص کودک انجام شود؛ زیرا گاهی خس‌خس سینه هم به‌اشتباه در برخی از نوزادان و کودکان آسم تشخیص داده می‌شود. پس والدین باید دقت داشته باشند تا تمامی علائم را به همراه سوابق پزشکی به پزشک متخصص انتقال دهند تا تشخیص به درستی انجام شود.

درمان آسم کودکان چگونه است؟

برای جلوگیری و درمان حملات آسم لازم است که با پزشک کودک‌تان همکاری کنید. با داروهای مناسب و پیگیری پزشکی منظم، بیشتر کودکان مبتلابه آسم بدون مشکل زندگی می‌کنند. دکتر اکبر کوشانفر در این باره می‌گوید: «درمان اصلی بیماری آسم در کودکان، دوری از مواد غذایی پر ادویه یا تند بخصوص غذاهایی مانند سوسیس و کالباس است.

البته آلودگی هوا را نباید نادیده گرفت. علاوه بر این، در موارد تنگی نفس در مراحل حاد داروهایی وجود دارد که پزشک معالج برای کندتر شدن روند این بیماری تجویز می‌کند. کودکان مبتلا به آسم همیشه باید دور از منابع تولید دود نگه ‌داشته شوند. مصرف درست داروها هم نقش مهمی در کنترل آسم کودکان دارد. پزشک معالج بر اساس سوابق پزشکی کودک و همچنین شدت آسم او، راهکارهایی برای کنترل آسم ارائه خواهد داد. در نوزادان شیرخوار تغذیه با شیر مادر می‌تواند کمک شایانی در بهبود بیماری داشته باشد.»

درمان دارویی آسم

ممکن است شما هم به‌عنوان والدین با مشکل دادن دارو به کودک خود روبه‌رو شده باشید و این کار یکی از سخت‌ترین مراحل درمان برای شما باشد. حال اگر کودک مبتلابه آسم دارید این مرحله درمانی برای شما سخت‌تر هم می‌شود. داروهای استنشاقی یکی از این نوع داروهاست که کودک به‌سختی قبول می‌کند تا آن را روی دهان و بینی خود به مدت چند دقیقه نگه دارد.

دکتر کوشانفر اینطور توضیح می‌دهد که داروهایی مانند سالبوتامول و برخی از شربت‌های مخصوصی که برای ریه تجویز می‌شود مختصر بهبودی در کودکان ایجاد می‌کند. جالب است بدانید که شایع‌ترین مورد استفاده از سالبوتامول در بیماری آسم است. باز هم بسته به سن کودک، ممکن است که استفاده از اسپری‌های استنشاقی مدرج همراه با دم‌یار تجویز شود. دم‌یار محفظه‌ای است که به اسپری متصل می‌شود و حجم داروی تنفسی را کنترل می‌کند. این وسیله به کودک کمک می‌کند تا دارو را با سرعت طبیعی تنفس خود به‌ داخل ریه‌ها بکشد. این نوع استفاده از دارو هم به توصیه‌ پزشک نیاز دارد؛ اما به‌طورکلی، بهتر است که از هرگونه اقدام درمانی خودسرانه بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

وضعیت کودکان مبتلا به آسم در بزرگسالی چگونه خواهد بود؟

دکتر کوشانفر به تندرستی می‌گوید: «آسم یکی از بیماری‌هایی است که ریشه در دوران کودکی دارد و ممکن است براثر درمان نشدن بیماری، به بیماری ادامه‌دار در دوران بزرگسالی تبدیل شود. پس والدین دقت داشته باشند که دوران کودکی یکی از مراحل مهم در زندگی هر فرد محسوب می‌شود که کیفیت و چگونگی گذران آن تأثیر بسیار زیادی در آینده فرد دارد و خانواده‌ها نقشی اساسی در این امر بازی می‌کنند.

همچنین عوامل مؤثر در ارتباط با سلامت کودکان مانند رژیم غذایی، بهداشت محیط و تغذیه باید موردتوجه خانواده‌ها قرار گیرد چرا که زمینه بسیاری از بیماری‌های دوران بزرگسالی در کودکی فرد نهفته است و به دلیل بی‌توجهی، سالیان سال فرد را درگیر می‌کند. توجه داشته باشید که آسم کنترل نشده در دوران کودکی ممکن است علائم همیشگی را داشته باشد و در موارد نادر به دلیل مشکلات حاد تنفسی حیات فرد را در آینده به خطر بیندازد.»آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639324 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟