اگر پرنده خانگی دارید حتما این مطلب را بخوانید

نگهداری از حیوانات از آن دست موضوع‌هایی است که جنبه‌های خوب و بد زیادی دارد.

به گزارش رکنا ، گروهی‌ از روان‌شناسان کودک نگهداری از حیوانات خانگی مثل ماهی، پرنده و حتی گیاهان را یکی از بهترین‌ روش‌ها برای آموزش مسئولیت‌پذیری به کودکان می‌دانند اما نگهداری از این حیوانات سلسله مراتبی دارد که اگر به درستی رعایت نشود یا سهل‌انگاری هنگام اجرای آن به وجود آید، ممکن است سلامت فرزند دلبندتان را به خطر بیندازد. پس اگر تصمیم دارید این حیوانات را در خانه نگهداری کنید، حتما دستورهای زیر را به دقت بخوانید.

شاید آلرژی سراغ‌تان بیاید

اگرچه حساسیت به پرندگان در مقایسه با حیوانات دیگر بسیار اندک است اما به هیچ‌وجه نمی‌توان از آن غفلت کرد. اگر علایمی نظیر سرخی چشم، سوزش چشم، قرمزی پوست، عطسه و گلودرد سراغ فرزندتان آمد، باید نگران ابتلای او به حساسیت باشید. حتی اگر یک یا دو مورد از این موارد را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید و از این بابت مطمئن شوید. به گفته کارشناسان دلایل مختلفی برای ابتلا به آلرژی وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توانند به پوسته‌های جدا شده از پوست و پر پرندگان، بزاق و فضولات آن‌ها اشاره کرد.

اگر کودک‌تان آلرژی دارد؟

اگر کودک‌ شما به پرنده‌ها آلرژی داشته باشد، چاره‌ای ندارید که از نگهداری پرنده در خانه صرف‌نظر کنید. پیشگیری از عوامل آلرژی‌زای پرندگان کار دشواری است. هربار که پرنده پرهایش را تکان می‌دهد یا به قصد پرآرایی آن‌ها را می‌گشاید، صدهاهزار ذره نامریی آلرژی‌زا در هوای اطراف او پخش می‌شود. این ذرات به‌راحتی می‌توانند به ریه و دستگاه تنفسی کودک نفوذ کنند.

اولین دردسرها در این لحظه بروز می‌کند. کودک ممکن است دچار تنگی‌نفس، ســــرفه، عطسه، آبریزش و خارش شوند. قاعدتا کنترل پرآرایی پرندگان کار بسیار دشواری است. شما نمی‌توانید با او هماهنگ کنید که چه زمانی این کار را انجام دهد. بنابراین پیشگیری تقریبا کار محالی است. مگر آن‌که پرنده را خارج از فضای خانه نگهداری کنید.

عفونت‌های قارچی را جدی بگیرید

یکی دیگر از بیماری‌های مشترک بین انسان و پرندگان بیماری‌های قارچی است که بیشتر از طریق فضولات پرندگان به انسان منتقل می‌شود. این بیماری‌ برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطرناک‌تر است. این عفونت قارچی ریه انسان را درگیر می‌کند و در افرادی که بدن مستعدتری دارند، هاگ‌های این قارچ از طریق جریان گردش خون به دیگر قسمت‌های بدن منتقل می‌شود و دردسرهای بزرگ‌تری را به وجود می‌آورند. علایم این بیماری تب، سردرد، استفراغ و گرفتگی گردن است و برای درمان آن باید حتما با پزشک مشاوره کرد.

شپش‌ها را دست کم نگیرید

ابتلا به بیماری‌های انگلی مانند شپش‌ها از دیگر بیماری‌های مشترک بین پرندگان و انسان است. تقریبا همه پرندگان در معرض ابتلا به شپش یا شپشک هستند و به‌راحتی می‌توانند آن را به انسان منتقل کنند. مهم‌ترین نشانه‌های ابتلای پرندگان به شپش ریختن پرها و خالی بودن بدن قناری از پر است. کم‌تحرکی، خارش و لاغر شدن پرنده هم از دیگر علایمی است که نشان می‌دهد شپش‌ها بلای جان او شده‌اند. برای درمان بیماری پرنده باید او را نزد دامپزشک ببرید و از داروها و قطره‌های ضدشپش که تجویز می‌کند به موقع استفاده کنید.

علایمی که باید نگران‌تان کند

نگهداری از پرنده از هر نوعی که باشد، دشوار است. شاید برای عهده‌ای این‌طور به نظر برسد که تهیه آب و خوراک یک پرنده کوچک و تمیز کردن جای او چندان دردسری ندارد اما ماجرا پیچیده‌تر از این صحبت‌هاست. علاوه بر این‌که مسئولیت خورد و خوراک حیوان به عهده شماست، شما باید مراقبت‌های گسترده‌ای برای پیشگیری از ابتلای پرنده به انواع بیماری‌ها داشته باشید یا با انواع بیماری‌های پرندگان و علایم آن‌ها آشنا باشید تا بتوانید درمواقع لزوم خیلی سریع پرنده را به دامپزشکی ببرید و زودتر از آن‌که بیماری‌های مشترک پرنده و انسان، اعضای خانواده‌تان را تهدید کند، دست به کار شوید.

کاهش وزن

در شرایطی که پرنده شما با کاهش وزن و احساس ضعف روبه‌رو شد باید او را زیر نظر بگیرید که آیا به موقع غذایش را دریافت می‌کند آیا دچار بی‌اشتهایی شده یا این مسئله نشانه ابتلایش به یک بیماری دیگر است.

آداب نگهداری از پرنده در منزل

اگر قصد نگهداری از پرنده در خانه را دارید یا از پرنده‌ای در خانه نگهداری می‌کنید، باید آداب نگهداری از او را هم بلد باشید. مراقبت از پرنده‌ها و رعایت بهداشت و کنترل سلامتی آن‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت و نشاط اعضای خانواده‌تان دارد.

سعی کنید پرنده را در فضایی نگهداری کنید که کف آن به‌راحتی قابل تمیز کردن و ضدعفونی کردن باشد. کف‌پوش‌هایی مثل فرش و موکت آلودگی و ذرات معلق را به خود جذب می‌کنند و پاکسازی آن‌ها بسیار دشوار است.

نکته دیگری که نباید از آن غافل شد نگهداری از پرنده در یک فضای خاص است. نباید مدام جای پرنده را عوض کنید. بهتر است یک موقعیت ثابت را به او اختصاص دهید تا رسیدگی و پاکسازی آن کار ساده‌ای باشد.تا حد امکان در فضایی که در آن می‌خوابید از پرنده مراقبت نکنید.به هنگام جارو کردن از فیلترهای ضدحساسیت یا فیلترهای معروف به «hepa» استفاده کنید. از دوش هر روزه برای تمیز کردن پرنده استفاده کنید.

مراقب تب سیتاکوزیس باشید

اگر از کبوتر، اردک یا انواع طوطی‌ها در خانه مراقبت می‌کنید، باید مراقب این بیماری باشید. این بیماری علایمی مانند اسهال، سرفه و ترشحات مخاطی دارد و قابل انتقال از پرنده به انسان هست اما علایم آن در انسان چیزی شبیه آنفلوآنزاست و باید در اولین فرصت برای درمان آن اقدام کرد. نوزادان، کودکان، افراد سالمند و مبتلایان به بیماری‌های عفونی یا بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی هستند باید بیش از هر کسی مراقب باشند تا در معرض این بیماری قرار نگیرند.

تغییر فرم فضولات

یکی از نکاتی که باید همیشه به آن توجه کنید، فرم و رنگ فضولات پرنده است. فضولات زرد، قهوه‌ای، سیاه باید توجه شما را به خود جلب کند این رنگ‌ها نشان‌دهنده یک مشکل داخلی برای پرنده است. اگر مدفوع پرنده بیش از اندازه سفت یا آبکی باشد، باید این موضوع را با دامپزشک مطرح کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.

تغییر صدا

پرندگان هم آوای مخصوص به خود را دارند. هر گاه احساس کردید که صدای پرنده‌تان تغییر کرده یا عادت‌های خواندنش عوض شده یا تغییری در فرکانس صدایش ایجاد شده باید گوش به زنگ شوید و درباره این تغییر با دامپزشک مشورت کنید.

پرهای پریشان

اگر پرهای پرنده ریخته یا ژولیده و پریشان باشد، می‌تواند نشان‌دهنده بی‌قراری پرنده و ابتلای او به یک بیماری یا اختلال درونی باشد. علاوه بر این موضوع همیشه به این نکته توجه کنید پرنده در شرایطی که سلامت کامل داشته باشد به نظافت خود خیلی اهمیت می‌دهد مخصوصا پرهای انتهایی خود را با نوکش تمیز می‌کند. بنابراین اگر دیدید چند روزی است که این پرها کثیف‌ و به هم چسبیده‌اند، باید نگران شوید. در شرایطی که پرنده بیش از چند روز با این پریشانی همراه بود، باید او را به دامپزشک نشان دهید.

تغییرات ظاهری

هر تغییر و نشانه‌ای در ظاهر پرنده باید توجه شما را به خود جلب کند. عدم قرینگی سر، از بین رفتن تقارن چشم‌ها، بی‌رنگ شدن منقار، عدم تعادل سر، پوسته‌ پوسته شدن منقار، مشاهده ترشحات چشمی و بینی همگی از علایمی است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639256 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟