در سرما برای مبارزه با کرونا چه بخوریم؟

به گزارش رکنا ، چند ماه است که ویروس کرونا در جهان شیوع یافته است و نقش تغذیه در کاهش ابتلا به این بیماری همچنان مورد بحث است، به گونه‌ای که یک متخصص تغذیه در چهارمحال و بختیاری تاکید دارد، اگر چه تاکنون هیچ راه قطعی درمان کرونا از نظر پزشکی و تغذیه‌ای حاصل نشده است، اما می‌توان با رعایت رژیم غذایی، ایمنی بدن را در برابر کرونا تا حد زیادی افزایش داد.

متخصصان حوزه سلامت توصیه می‌کنند در دوران شیوع ویروس کرونا و با توجه به ورود به فصل سرما و بروز بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا، رعایت رژیم غذایی و افزایش سیستم ایمنی بدن با مصرف مواد غذایی سالم و مناسب ضروری است و این مساله می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا نقش ایفا کند.

به گفته برخی از کارشناسان و مسئولان حوزه سلامت، مردم بی‌شک به دلیل شیوع این ویروس ، پاییز و زمستان سختی را در پیش خواهند داشت چرا که علاوه ‌بر شیوع حساسیت‌های فصلی، سرماخوردگی و شیوع ویروس آنفلوآنزا، کوویدا ۱۹ نیز در فصل سرما تشدید می‌شود و از همین‌رو خطر همزمانی کرونا و آنفلوآنزا تهدید جدی برای سلامت افراد به شمار می‌رود.

به عقیده این کارشناسان، کار زمانی سخت‌تر می‌شود که علائم این ۲ بیماری بسیار شبیه به یکدیگر است و از آنجا که کرونا به طو ر دائم در حال تغییر رفتار است و تحقیقات پزشکی هنوز در خصوص پیشگیری و درمان این ویروس به نتایج کاملی نرسیده است، از همین‌رو باید سعی شود از ابتلا به این بیماری‌های پرهیز شود.

با این وجود تجربه پزشکی در ماه‌های گذشته به نتیجه رسیده که بیشتر قربانیان و مبتلایان به کرونا افرادی هستند که از نظر سیستم ایمنی دچار ضعف بوده و ایمنی لازم را در برابر این ویروس نداشته‌اند.

از همین‌رو می‌توان گفت در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده همگانی از ماسک ، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی، تقویت مستمر سیستم ایمنی بدن اصل مهمی است که اهمیت آن در فصل سرما دوچندان می‌شود.

تغذیه سالم در زمان شیوع ویروس کرونا چگونه است

یک پزشک متخصص تغذیه در همین خصوص گفت: اگر چه تاکنون هیچ راه قطعی درمان کرونا از نظر پزشکی و تغذیه‌ای حاصل نشده است اما می‌توان با رعایت رژیم غذایی، ایمنی بدن در برابر کرونا را تا حد زیادی افزایش داد.

تینا جعفری، با توصیه نسبت به مصرف میوه و سبزی افزود: یکی از مهمترین مواد غذایی که به عنوان سپر ایمنی از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند، میوه‌ها و سبزی‌ها به ویژه مصرف بیشتر مرکبات و سبزیجات حاوی ویتامین C است.

وی تصریح کرد: مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها نیز تاثیر بسیاری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد که به فور آن را می‌توان در میوه‌ها و سبزی‌ها دریافت کرد و از سوی دیگر با مصرف روی که شامل مواد غذایی گوشتی و حبوبات است می‌توان این رژیم غذایی را تکمیل کرد.

این پزشک متخصص تغذیه با تاکید بر پرهیز از فست‌فودها و غذاهای آماده بیرون، اظهار داشت:غذاهایی نظیر سوسیس و کالباس که بیشتر توصیه به پرهیز از مصرف آن می‌شود، مصرف آن به ویژه در شرایط کنونی، بدن مصرف‌کنندگان را در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیر کرده و میزان ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

پوست انار ضد کروناست!

جعفری، با بیان اینکه علائم سه بیماری سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا بسیار شبیه به یکدیگر است، افزود: این موضوع سبب شده تا توصیه‌های تغذیه‌ای برای مقابله با این سه بیماری نیز شبیه با یکدیگر باشد از این‌رو نمی‌توان تجویز جداگانه‌ای برای مقابله یا پیشگیری از این بیماری‌ها در نظر گرفت.

وی خاطر نشان کرد: با این وجود، با توجه به شیوع کرونا و ورود به فصل سرما و بروز بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، افزایش سیستم ایمنی بدن یک اصل مهم و ضروری برای مقابله با این بیماری‌ها به شمار می‌رود و مصرف مایعات گرم، سوپ، نوشیدن آب به اندازه نیاز بدن، باید بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گیرد.

به گفته جعفری، در کنار تغذیه صحیح، تحرک و فعالیت بدنی همانند طناب‌زدن و خواب کافی به مدت هشت ساعت در شبانه‌روز در افزایش سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی دارد.

خطر مصرف بیش از اندازه قند، نمک و چربی

از سوی دیگر مصرف برخی مواد غذایی در کاهش سیستم ایمنی مضر است و عادت‌های غذایی نادرست در کمین سلامت مردم قرار دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با هشدار نسبت به مصرف استاندارد قند، نمک و چربی، نقش این مواد غذایی در تضعیف سیستم ایمنی بدن را بسیار با اهمیت دانست.

رضا محمدی با اشاره به بالا بدون سرانه مصرف قند، نمک و چربی در سبد غذایی خانواده‌ها، اظهار داشت: با وجود اطلاع‌رسانی بسیار در خصوص کاهش مصرف این نوع مواد غذایی، سرانه مصرف این مواد در کشور و استان بالاتر از استانداردهای موجود است.

وی تصریح کرد: مصرف بیش از اندازه این مواد، تضعیف سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد و در شرایط کنونی که با موج جدید از بیماری کرونا درگیر هستیم می‌تواند توان افراد را در مقابله با این بیماری کاهش دهد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: شهروندان هنگام خرید مواد غذایی بسته‌بندی شده ،به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای درج شده روی بسته‎بندی مواد غذایی دقت کنند و با توجه به میزان قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس آن ماده غذایی، سالم‌ترین محصولات را انتخاب کنند.

تغدیه ناسالم، بیماری‌های قلبی و عروقی و خطر کرونا

بر اساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نیمی از مرگ و میرهای این استان ناشی از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است که تغذیه ناسالم یکی از مهمترین عوامل ابتلاء به این بیماری‌ها اعلام شده است و توجه به این موضوع در شرایط ناشی از کرونا که بیماران قلبی و عروقی یکی از گروه‌های پرخطر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند از اهمیت دوچندانی برخوردار می‌شود.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در همین رابطه گفت: بر اساس آخرین گزارش‌های موجود ۲۸.۳ درصد جمعیت استان فشار خون بالا، حدود ۹ درصد جمعیت مبتلا به دیابت هستند و ۵۲.۶ درصد مردم چاقی و اضافه وزن دارند که عادات غذایی نادرست در شکل‌گیری این بیماری‌های بسیار موثر بوده است.

سید راشد جزایری خاطر نشان کرد: پرهیز از مصرف زیاد نمک و شکر، پرهیز از خوردن غذاهای آماده و فراوری شده نظیر سوسیس و کالباس و نوشابه‌های گازدار و گنجاندن میوه و سبزی در رژیم غذایی می‌تواند از بروز بسیاری از این بیماری‌ها پیشگیری کند.

پیشگیری از کرونا با تقویت سیستم ایمنی بدن

وی ادامه داد:با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت تقویت ایمنی بدن در برابر این ویروس و فرارسیدن فصل سرما و جلوگیری از بروز سرماخوردگی باید نسبت به تغذیه سالم توجه بیشتری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با توصیه نسبت به مصرف روزانه میوه و سبزی تازه، استفاده از مقدار زیاد منابع غذایی ویتامین A که سبب یکپارچگی مخاط تنفسی می‌شود مانند زرده تخم‌مرغ، گوشت، ماهی، جگر، میوه‌ها و سبزیجات زردرنگ مانند کدوحلوایی، هویج، فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی، برگ‌های تیره رنگ کاهو و اسفناج را برای تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران شیوع کرونا موثر دانست.

جزایری خاطر نشان کرد: استفاده از منابع غذایی دارای ویتامین C به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدان مانند مرکبات و سبزیجات سبزرنگ همچون فلفل دلمه‌ای یا آب نارنج، آب لیموترش تازه همراه غذا و سالاد، استفاده از مواد غذایی حاوی پروتئین، روی، آهن،سلنیوم مانند گوشت تخم‌مرغ، ماهی، جبوبات، غلات کامل، انوع مغز و خشکبار از دیگر توصیه‌های برای افزایش سیستم ایمنی بدن به ویژه در فصل سرما است.

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری کرونا تاکنون ۳۳۸ قربانی در این استان گرفته و هم‌اینک ۲۵۱ بیمار در بخش‌های ویژه کرونا مراکز درمانی این استان بستری هستند.

ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 637577 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟