عفونت‌های قارچی و کودک شما

به گزارش رکنا ، هنگامی که عبارت « عفونت قارچی» را می‌شنوید عموماً فکر نمی‌کنید که ممکن است مربوط به مسئله شیردهی باشد، اما شیردهی و قارچ با یکدیگر ترکیب شده و باعث یک عفونت دردناک به نام «برفک» در مادر و کودک می‌شود.

برفک چیست؟

این بیماری نوعی عفونت دهان است. مکان مرطوب و تاریک دهان کودکان بهترین محل برای رشد این‌گونه قارچ‌ها محسوب می‌شود. یک متخصص کودکان می‌گوید: «کودکان نمی‌توانند توضیح دهند که چه حسی دارند و کجایشان درد می‌کند مگر اینکه چیزی باشد که بتوانید ببینید.

تکه‌های کوچک سفیدرنگی که روی سقف دهان و زبان کودک دیده می‌شود و با انگشت پاک نمی‌شود، «برفک» است. وقتی کودکتان نق می‌زند و بدخلق می‌شود و در خوردن و بلعیدن مشکل دارد، احتمالاً دچار برفک شده است.

هنگامی که مادر هنگام شیردهی احساس درد نمی‌کند، اما نوک سینه احساس زخم خراش و سوزش دارد باید احتمال دهد که ممکن است بیماری برفک وجود داشته باشد.

علائم این بیماری در مادران شامل سوزش نوک سینه و فرستاده شدن در داخل سینه است که گاهی بدون درد است. در حالی که هیچ‌گونه علائم برفک در دهان کودک وجود ندارد.

دلایل مبتلا شدن کودکان به این بیماری

کودکان به چند روش ممکن است که مبتلا به برفک بشوند. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است در کودکان منجر به ابتلا به این بیماری شود. زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها باعث کشته شدن بعضی از باکتری‌های مفید بدن می‌شوند. گاهی اوقات وقتی نوزاد در حال خارج شدن از رحم مادر است، در طول این کانال ممکن است مبتلا به این بیماری شود. بعضی دیگر از کودکان ممکن است به دلیل آلوده بودن نوک پستانک مبتلا شوند. در مورد این بیماری کودکان بسیار مستعد هستند زیرا سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و به‌طور کامل به بلوغ نرسیده است.

راه درمان

بعضی از والدین هنگام مواجه با این بیماری در کودکانشان دچار شک و تردید می‌شوند که آیا می‌بایست فوراً با دکتر مشورت کنند یا خیر؟ تمام این موارد بستگی به علائم ظاهری کودک دارد. اگر مشاهده کردید به دلیل درد کودک قادر به خوردن نیست بلافاصله او را پیش دکتر ببرید. اما اگر این علامت در او وجود ندارد و تنها تکه‌های سفیدرنگ در دهان کودک دیده می‌شود و اختلالی در خوردن کودک به وجود نیامده،مطمئن باشید که سیستم ایمنی بدن فرزند شما خود با این مسئله کنار آمده است.

یک متخصص اطفال می‌گوید: از لحاظ تئوری برفک جزو امراضی است که احتیاج به درمان ندارد، مگر اینکه مادر و کودک را دچار مشکل و ناراحتی بکند.

چند روش برای خلاص شدن از شر بیماری برفک وجود دارد. «نیستاتین» یک روش درمان بسیار معمول است . این کرم حاوی ماده‌ای به نام نیستاتین است که باید مادران آن را استفاده کنند. (آن را به نوک سینه بمالند.) برای کودکان نیز فرم مایع نیستاتین وجود دارد که باید یک پنبه را به آن آغشته کرد و در دهان کودک به جایی که آن قسمت‌های سفیدرنگ وجود دارد مالیده شود. این مایع را به وسایلی که کودکان استفاده می‌کنند آغشته می‌کنند.

بهترین روش برای درمان برفک

یک متخصص می گوید: بهترین روش برای درمان برفک همان باکتری‌های مفید و یا flora است. این باکتری‌ها به میزان زیادی در شیر مادر وجود دارد. بنابراین وقتی کودک دچار این مشکل می‌شود بهترین راه درمان این است تا آنجا که کودک میل دارد و می‌تواند از شیر مادر تغذیه کند. اسیدوفیلس، سیر و روغن اورگانو (پونه کوهی) بسیار مؤثر هستند زیرا باعث کشته شدن قارچ‌ها می‌شوند که باید توسط مادر استفاده شود. حتی مادرانی که شیردهی ندارند دچار این مشکل می‌شوند. می‌توانند از این مواد استفاده کنند برای مبارزه با این بیماری و هنگامی که کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند این مواد وارد بدنش می‌شود. پزشکان معتقدند یکی از بهترین روش‌ها داشتن یک رژیم غذایی مناسب است. بیشتر از سبزیجات استفاده کنید و در مورد مصرف ویتامین‌های مکمل با پزشک خود صحبت کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مهسا مقدمی

کدخبر: 635197 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟