وقتی جلبک دریایی کرونا را نازا می کند

به گزارش رکنا ، محققان موسسه پلی تکنیک رنسلیر واقع در نیویورک آمریکا با انجام آزمایشات سلولی دریافتند عصاره جلبک دریایی در مقایسه با داروی رمدسیویر که داروی اصلی مورد استفاده برای مقابله با کووید ۱۹ است، کارآیی بالاتری دارد.

پروتئین تاجدار ویروس کرونا به گیرنده‌های ACE-۲ روی سطح سلول‌های انسان متصل شده و سپس ویروس مواد ژنتیکی خود را به درون سلول وارد می‌کند.

به اعتقاد محققان با استفاده از مولکول‌های دارای گیرنده‌های مشابه ACE-۲ می‌توان ویروس را فریب داد و به دام انداخت تا به صورت طبیعی از بین برود. در تحقیقات قبلی کارآیی این مولکول‌های فریبنده در مورد زیکا و آنفلوآنزا به اثبات رسیده است.

محققان سه گونه مختلف از هپارین و دو نوع فکویدان را که از جلبک دریایی گرفته می‌شود، مورد آزمایش قرار دادند. تمام این ترکیبات، زنجیره‌های بلندی از مولکول‌های قندی هستند که با عنوان پلی ساکاریدهای سولفاته شناخته می‌شوند.

در این آزمایشات مشخص شد پلی ساکاریدهای سولفاته قادرند ویروس SARS-CoV-۲ را در آزمایشگاه به نحو موثر مهار کنند و قابلیت این ترکیبات در مهار ویروس حتی بیشتر از داروی رمدسیویر است.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، تاکنون ۱۵ میلیون و ۹۴۱ هزار و۸۰۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، ۹ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۲۸۹ نفر بهبود یافته‌اند و ۶۴۲ هزار و ۷۵۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

دانشمندان بسیاری در سراسر جهان به دنبال ساخت واکسن این پاندمی هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 590229 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟