روش های تشخیص و درمان بیماری کرونا در کودکان

به گزارش رکنا، با توجه به این نشانه ها و به کارگیری این دستورالعمل ها می توانید بیماری کرونا را در کودکان تشخیص داده و به موقع اقدامات  درمانی را برای کودکان به کار گیرید.

 تریاژ چیست؟

کودک مشکوک به علایم شبه کرونا به تریاژ مخصوص این بیماران منتقل شده و خود بیماران و همراهان وی ماسک جراحی بپوشند. پرستار تریاژ با ماسک جراحی بیمار را ارزیابی میکند.

تاکی پنه چیست؟

تعدادتنفس بیش از60 در دقیقه درسن زیر2 ماه، بیش از50 در سن2ماه تایکسال،بیش از 40 برای سن یک تا 4 سال و بیش از 30 برای سن بالای 5 سال به عنوان تاکی پنه تعریف می شود. البته تعداد تنفس بیش از 70 در دقیقه در سن زیر یک سال و بیش از 50 در دقیقه در سن بالای یک سال، به نفع پنومونی ( عفونت ریه)شدید است.

علائم نیاز کودک مبتلا به کرونا به شوک

  در صورت وجود علایم زیر به فکر شوک باشید:

افت فشارخون بر اساس سن (کمتر از صدک پنجم)، تاکی پنه، تاکی کاردی(ضربان بالای قلب) و یا برادی کاردی(ضربان پایین قلب) بر اساس سن، هایپوترمی(کاهش دمای بدن) یا هایپرترمی(افزایش دمای بدن)، کاهش سطح هوشیاری، زمان بازگشت مویرگی بیشتر از دو ثانیه، شطرنجی شدن پوست، کاهش حجم ادرار، پتشی یا پورپورا(لکه های پوستی)

چه زمانی کودک کرونایی باید بستری شود؟

 بیمار در هنگام بستری در ICU در اتاق ایزوله فشارمنفی بستری میگردد، در صورت نبود اتاق ایزوله فشار منفی کودک در اتاق ایزوله با درب بسته قرار می گیرد.

 درمان حمایتی: اکسیژن، تنظیم آب و الکترولیت و درمانهای علامتی

درمان اختصاصی:دارو درمانی

لازم به یادآوری است که درمان کرونا بر اساس شواهد قوی بالینی نیست و در مورد کودکان با توجه به نبودن اطلاعات کافی، از شواهد درمان برای بالغین استفاده شده است و در صورتی که مطالعات بیشتری صورت بگیرد ممکن است پروتکل درمانی تغییر کند.

 در موارد بستری در ICU : درمان با داروهای دارای اثر ضد ویروس ( اسلتامیویر+ kaletra + هیدروکسی کلروکین ± ریباویرین) و در صورت لزوم درمان آنتی بیوتیکی شامل سفالوسپورین نسل سوم (یا کارباپنم بسته به وضعیت بیمار) + ونکومایسین ± ماکرولید

 در موارد پنومونی( عفونت ریه) متوسط تا شدید: درمان با داروهای دارای اثر ضد ویروس ( اسلتامیویر+ kaletra + هیدروکسی کلروکین) و در صورت لزوم درمان آنتی بیوتیکی شامل سفالوسپورین نسل سوم + ونکومایسین ± ماکرولید

 در موارد سرپایی: درمان با داروهای دارای اثر ضد ویروس (اسلتامیویر ± هیدروکسی کلروکین) و در صورت لزوم درمان آنتی بیوتیکی با ماکرولید

یافته های پاراکلینیک درباره بیماری کرونا در کودکان

رادیوگرافی قفسه سینه: حساسیت عکس قفسه سینه در این بیماران کم است. در مراحل اولیه بیماری ممکن است طبیعی باشد ،ولی در موارد شدید ضایعات دیده میشود

 CT اسکن ریه: حساسیت بالایی دارد و یافته های آن شامل کدورتهایی دو طرفه دیده میشود. معمولا لنفادنوپاتی (تورم غدد لنفی)دیده نمی شود .

اندیکاسیون هایCT اسکن ریه عبارت است از:

درگیری دو طرفه ریه در عکس قفسه صدری. - بیمار انتقالی بهICU. - در بیماری که به درمان های ابتدایی پاسخ نداده و مشکل تنفسی در حال پیشرفت است. - عکس سینه در حال بدتر شدن باشد. - بیمار علامت دار در تماس با بیمار قطعی مبتلا به کرونا

آزمایش خون: وجود لکوپنی یا لنفوپنی(کاهش سلولهای خونی) بر اساس سن ( لنفوسیت کمتر از 3000 زیر یک سال، کمتر از 2000 در سن یکسال تا 5 سال و بالای 5 سال کمتر از 1100 ).

آزمایش

CRP و LDH: مقادیر غیرطبیعی براساس سن و کیت آزمایشگاهی مورد استفاده. سایر آزمایشات بر اساس شرایط بیمار درخواست میشود.

 اندیکاسیون نمونه گیری: در این مرحله در هر کودک مشکوک نمونه برای کرونا و آنفلوانزا ارسال شود و در صورت عدم دسترسی، فقط در بیماران بستری در ICU و یا بیماران بستری با پنومونی متوسط تا شدید و یا خفیف با فاکتور خطر انجام شود.

ارسال نمونه و نحوه نمونه گیری:

اخذ نمونه از راه تنفسی.

برای تهیه نمونه فوقانی از احتیاطات تماسی و قطره ای استفاده شود و برای تهیه نمونه تحتانی حتما احتیاطات تماسی و هوابرد ( ماسک N95 و ...) مدنظر قرار گیرد.

تمام نمونه هایی که از بیماران مشکوک به کرونا تهیه می شود، باید عفونی فرض شوند و کسانی که نمونه گیری مینمایند و در حمل و نقل آن نقش دارند باید احتیاطات استاندارد را به دقت رعایت نمایند.

کسیکه نمونه را تهیه میکند، باید از وسایل حفاظت فردی مناسب (محافظ چشم، ماسک طبی، گان آستین بلند و دستکش) استفاده نماید. باید از ماسک N95 مناسب استفاده شود.

تمام افرادی که در انتقال نمونه نقش دارند باید در مورد احتیاطات لازم در زمان انتقال و اقدامات لازم در شرایط اضطراری (شکستن ظرف و ریختن احتمالی نمونه ) آموزش دیده و تمرین کافی نموده باشند.

انتقال نمونه باید در ظروف سه لایه مخصوص حمل نمونه های عفونی خطرناک انجام شود.

آزمایشگاه نیز باید از مشکوک بودن بیمار به کرونا مطلع باشد تا احتیاطات لازم را انجام دهد و نمونه های ارسالی بیماران را در محل مجزا از سایر نمونه ها جمع آوری نماید.

 احتیاطات در اتاق معاینه: کودک مشکوک به علایم شبه کرونا به اتاق معاینه مخصوص این بیماران در اوژانس منتقل شده و خود بیماران و همراهان وی ماسک جراحی می پوشند. پزشک معاینه کننده نیز احتیاطات استاندارد و قطره ای را در حین معاینه رعایت میکند.

 توصیه های بهداشتی در منزل هنگام نگهداری از بیمار مشکوک به کرونا رعایت نکات بهداشت فردی شامل جداسازی لوازم بهداشتی شخصی مانند مسواک و حوله و شستشوی مکرر دستها ماندن در منزل و پرهیز از حضور در مراکز عمومی ،بقیه افراد خانواده حداقل فاصله یک متری را در تماس با وی رعایت کنند.

مراقب کودک از ماسک جراحی که به خوبی بر روی صورت بسته شده باشد استفاده کند و از تماس مستقیم با ترشحات تنفسی، دهانی و مدفوع خودداری کند. ضمن شستشوی مرتب دست با آب و صابون در صورت نیاز از دستکش یکبار مصرف پلاستیکی یا لاتکس استفاده نماید.

سطح میز، تخت و سایر مکانهایی که بهصورت مکرر لمس میشوند و دستشویی و حمام باید بهصورت مکرر ابتدا با آب و صابون معمولی و سپس وایتکس (آبژاول) با غلظت 0/5درصد سدیم هیپوکلریت شسته شود.

لباس، حوله و ملحفه های بیمار باید ابتدا در نایلون محافظ نگهداری و سپس با آب دارای دمای 60 تا 90 درجه سانتیگراد شسته شوند. در زمان تماس با لباس شسته نشده باید دستکش پوشیده شود.

در هنگام تمیز کردن سطوح و یا جمع آوری البسه بیمار باید فرد پیشبند محافظ و دستکش یکبار مصرف بپوشد. پیشبند محافظ باید مثل لباس های بیمار تمیز شود.

علائم هشدار: کبودی زبان و لبها، ناتوانی در خوردن یا آشامیدن، عدم برقراری ارتباط در هنگام بیداری، یا بیقراری بیش از اندازه، خشکی مخاط دهان و عدم وجود اشک یا کاهش حجم ادرار، تب بیشتر از 40 درجه سانتی گراد یا تب پایدار برای سه تا پنج روز، عود علائم بعد از بهبود نسبی می باشد.

 ویژگی های بالینی پنومونی عفونت ریه)شدید : تب بالاتر یا مساوی C° 38/5، مشکل تنفسی متوسط تا شدید، تنفس بسیار سطحی و یا افت اشباع اکسیژن خون شریانی زیر 93% علیرغم دریافت اکسیژن و یا زیر 90% در هوای اتاق).

 فاکتورهای خطر: داشتن شرح حال بیماری زمینه ای شامل سابقه هرگونه نقص ایمنی یا مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی، سابقه بیماری های مزمن نظیر دیابت، بیماریهای کلیوی، قلبی، تنفسی، خونی و متابولیک.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

وجیهه طزری کارشناس سلامت

کدخبر: 580002 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟