تولید داروی هپاتیت c در کشور با قیمت ارزان

به گزارش رکنا، دکتر محمدمهدی گویا در سفر به جهرم اظهار داشت: در ابتدا برای بیماری هپاتیت C درمان قطعی وجود نداشت و بیماران مبالغ هنگفتی را برای درمان هزینه می‌کردند، ولی خوشبختانه در سه سال گذشته تولید داروی هپاتیت C در ایران آغاز شد.

به گفته وی شایع‌ترین راه انتقال هپاتیت C روش تزریقی است و ۸۵ درصد افراد که به ویروس هپاتیت C مبتلا می‌شوند از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و وارد مرحله پیشرفته و طولانی بیماری می‌شوند.

گویا افزود: هپاتیت C بیشتر در افراد پرخطر مانند معتادان تزریقی، افرادی که مدت‌ها در زندان بوده یا روابط ناصحیح جنسی داشته‌اند، وجود دارد.

رییس اداره هپاتیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور همچنین گفت: این تصور وجود دارد که مراحل حذف یک بیماری پروسه‌ای ساده است در حالی که این بیماری مانند بیماری هپاتیت‌های ویروسی، چنین نیست. این بیماری بسیار پیچیده و پرعارضه است که با بیماری‌یابی و تشخیص به موقع آن می‌توان از بسیاری از عواقب بد آن مانند انتقال بیماری به دیگران، هزینه‌های بالای درمان و در نهایت پیوند کبد جلوگیری کرد.

گویا بیان کرد: راه‌های انتقال هپاتیت B مانند هپاتیت C است، اما با این تفاوت که این ویروس مختص افراد پرخطر نیست و انتقال دهنده آن می‌تواند تک تک افراد جامعه باشند.

به گفته وی انجام خدمات پزشکی و دندان‌پزشکی در مکان‌های نامطمئن و آلوده، استفاده از وسایل مشترک در آرایشگاه‌ها، زالو درمانی، حجامت و روابط جنسی نامشروع از موارد انتقال هپاتیت B است.

گویا، پیشگیری و مراقبت را مهم‌ترین عامل در حذف بیماری هپاتیت B دانست و گفت: هپاتیت B مانند هپاتیت C درمان قطعی ندارد، اما می‌توان با خوردن دارو این بیماری را کنترل کرد.

وی تأکید کرد: اهداف ما برای حذف این بیماری مهلک تنها بیماری‌یابی و تشخیص نیست، بلکه انجام مکرر آزمایشات و درمان کامل افرادی است که به این بیماری مبتلا شده‌اند.

رییس اداره هپاتیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به واکسیناسینه شدن پرسنل درمانی در مواجه شغلی با این بیماری گفت: متاسفانه بسیاری از افراد در مواجهه شغلی مبتلا به این بیماری شدند که بحث واکسیناسیون و آموزش آن‌ها در چگونگی مراقبت از خود مهم است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 535993 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟