شب زنده داری برای چه زنانی ممنوع است؟

به گزارش رکنا،همه مادران پا به ماه خصوصا مادرانی که برای اولین‌بار است که بارداری را تجربه می‌کنند، ممکن است درگیر اشتباهات یا توصیه‌هایی شوند که نسل به نسل و دهان به دهان بین خانم‌های فامیل منتقل می‌شود  فعلا خودتان را نگران نکنید، چراکه همچنان وقت دارید اشتباهات احتمالی را که مرتکب شده‌اید. جبران کنید و دوباره به روال عادی بازگردید. در اینجا به برخی از شایع‌ترین اشتباهاتی که خانم‌ها در دوران بارداری انجام می‌دهند، می‌پردازیم. این مطلب را بخوانید تا بی‌دردسر، مادر شوید. اما فراموش نکنید برای ایجاد هر تغییری حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

1.خوردن به‌جای دو نفر

مصرف کالری روزانه شما تقریبا چیزی حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰کالری است. آیا واقعا فکر می‌کنید که جنین کوچک داخل شکم‌تان که در حال رشد است به این میزان کالری برای رشد و تکامل نیاز دارد؟ پاسخ منفی است. چیزی که نوزاد شما نیاز دارد تغذیه مناسب است. درواقع نکته اصلی این است که شما تنها به ۳۰۰کالری بیشتر از میزان مصرف روزانه‌تان نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که اضافه شدن وزن در دوران بارداری می‌تواند خطر بروز بیماری‌هایی مانند پری‌اکلامپسیا (فشارخون بارداری) و دیابت بارداری را افزایش دهد و ممکن است مجبور شوید برای زایمان، عمل سزارین انجام دهید. از طرفی این وضعیت می‌تواند به سایر بیماری‌های پس از زایمان هم منتهی شود.

چه باید کرد؟

در وهله اول بهتر است بلافاصله وضعیت غذایی خود را چک کرده و اصلاح کنید. سه وعده میوه را فراموش نکنید؛ سبزیجات خام و مواد گیاهی بخورید و برای تامین پروتئین موردنیاز بدن، خوردن آجیل و تخم‌مرغ را فراموش نکنید. ایده اصلی این است که در طول روز، 6وعده متعادل و مختصر غذایی داشته و بدن‌تان را هیدراته نگه دارید. با خوردن غذای درست و گرسنه نماندن، می‌توانید رژیم غذایی‌تان را منحصر به چیزهایی کنید که واقعا نیاز دارید و میزان ویار و هوس خوردن چیزهای مختلف را هم با این کار کنترل خواهید کرد.

۲.خوددرمانی نکنید

آیا می‌دانستید زمانی که باردار هستید باید از مصرف داروهای ضداسید معده، پاراستامول و حتی کرم‌های آکنه پرهیز کنید؟ مصرف خودسرانه دارو می‌تواند اثرات مضری بر بارداری شما داشته باشد. استفاده از داروهای بدون نسخه، خوددرمانی یا استفاده از محصولاتی که اثرات شدیدی به همراه دارند، می‌تواند منجر به بروز ناهنجاری‌های مادرزادی در کودک شود.

چه باید کرد؟

به خاطر داشته باشید که نباید به هر بها و هزینه‌ای به شکل خودسرانه دارو مصرف کنید. بهتر است فقط قرص‌هایی بخورید که پزشک‌ برای‌تان تجویز می‌کند. اگر متوجه شدید که ویتامین‌های پیش از زایمان شما و آهن موردنیاز بدن باعث می‌شود حالت تهوع داشته باشید، برای تغییر دارو حتما به پزشک مراجعه کنید. این ویتامین‌ها و مکمل‌های آهن برای برطرف کردن نیازهای شما تجویز شده و حتما باید آنها را مصرف کنید. اگر اسیدی شدن معده، سردرد و آکنه اذیت‌تان می‌کند باید به متخصص یا ماما مراجعه کنید.

۳.شب‌زنده‌داری ممنوع

اگر فکر می‌کردید که گذشتن از خیر خواب باعث می‌شود تا تعادلی بین کار و زندگی‌تان ایجاد شود، بهتر است بدانید که بارداری اصلا زمان خوبی برای این‌جور مانورها نیست. تغییرات هورمونی و فیزیکی که در دوران بارداری داخل بدن‌تان رخ می‌دهد، باعث می‌شود به استراحت بیشتری نیاز داشته باشید. درواقع کمبود خواب به خستگی دوران بارداری شما می‌افزاید. همچنین سعی کنید به هر طریقی که شده کمبود خواب خود را جبران کنید، چراکه بدن‌تان باید به لحاظ فیزیکی آمادگی کامل داشته باشد تا بتواند فشارهای بارداری و زایمان را به خوبی تحمل کند. درحالی ‌که استراحت و خوابیدن کافی جزء کارهای ضروری در دوران بارداری محسوب می‌شود، ورزش هم در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه بدن‌تان را برای سفر دشوار بارداری آماده می‌کند.

چه باید کرد؟

اگر کمتر از 5 یا 6ساعت در روز می‌خوابید، دیگر وقت آن است که تغییری در اوضاع ایجاد کنید. سعی کنید زودتر به تختخواب بروید و یک ساعت دیرتر بیدار شوید. برای انجام کارهای خانه، بهتر است یک پیشخدمت استخدام کنید یا از یکی از اعضای خانواده خود بخواهید کمک‌حال‌تان باشد. ببینید آیا رئیس‌تان می‌گذارد در زمان‌های استراحت، ‌چرت عمیقی داشته باشید. اگر نشد، سعی کنید در طول هفته حتما زمان‌هایی را به چرت زدن اختصاص دهید. نکته مهم قضیه این است که بتوانید بین زمان استراحت و خوابیدن بیش از حد، تعادلی ایجاد کنید. خوابیدن بیش از حد باعث می‌شود تا بدن‌تان به خواب بیشتری نیاز پیدا کند. این مسئله می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی خصوصا بعد از زایمان شود ازجمله زمانی که بچه بدخواب شده و بدن شما به خواب بیشتری نیاز دارد.

۴.قطع ارتباط با شکم برآمده‌تان

بارداری می‌تواند دورانی سرشار از استرس باشد و شما را خسته و بی‌حال کند. تمام این خستگی را می‌توانید باتوجه بیشتر به شکم برآمده‌تان ازبین ببرید. متخصصان می‌گویند که برقراری پیوند محبت‌آمیز با نوزادی که در شکم برآمده‌تان وجود دارد پیش از تولد از اهمیت بالایی برخوردار است.

چه باید کرد؟

دست‌تان را روی شکم‌تان بگذارید و درحالی‌که دارید به آرامی آن را نوازش می‌کنید، سعی کنید با نوزادی که در آن است، صحبت کنید. توجه به شکم برآمده باعث می‌شود حس محبت بیشتری بین شما و نوزادتان ایجاد شده و احساسات او را هم تحریک کنید. هرگز برای انجام این کار دیر نیست، حتی اگر در سه ماهه سوم بارداری باشید، می‌توانید از این لحظات استفاده کنید.

۵. دور شیرینی‌ها خط بکشید

اگر عادت به خوردن غذاهای شیرین دارید، دوران بارداری بهترین زمان برای کم کردن میزان مصرف آن خصوصا بعد از سه ماهه دوم است. چک کردن میزان مصرف شیرینی‌ها باعث می‌شود که احتمال بروز دیابت‌های بارداری و سایر مشکلات مرتبط با آن در شما کاهش یابد. اما اگر به خاطر نخوردن یک تکه کوچک از یک خوراکی شیرین به خودتان استرس وارد کنید، این کار تنها میزان تشویش شما را زیاد خواهد کرد که درنهایت به سلامت نوزادتان آسیب می‌زند. پس بهتر است در کمال آرامش میزان مصرف شیرینی را کم کنید.

چه باید کرد؟

هر وقت هوس شیرینی کردید، یک بسته شکلات بخورید اما به خاطر داشته باشید که همیشه تعادل را رعایت کنید. این حرکت را برای غذاهای ادویه‌دار و سرخ‌کردنی هم انجام دهید. اگر دیدید که نمی‌توانید به یک بسته شکلات اکتفا کنید، از همسر، مادر یا دوست‌تان بخواهید که کنار شما بنشیند و حواسش به شکلات خوردن‌تان باشد. هر وقت دیدید به شما هشدار دادند دیگر دست از خوردن بردارید. تقلب کردن یا پنهانی خوردن هیچ دردی را دوا نمی‌کند جز آنکه دودش به چشم خودتان برود.

۶.یکجا ننشینید

اگر فردی هستید که عادت به ورزش ندارید، بهانه‌های زیادی برای لم دادن و خوابیدن خواهید داشت. اکثر زنان می‌گویند که جابه‌جا کردن‌های روزانه آنها، بالا رفتن از پله‌ها سر کار، پله‌های خانه یا انجام کارهای خانه خودش به اندازه کافی ورزش محسوب می‌شود و به سوزاندن کالری اضافی بدن کمک می‌کند. اما ورزش نکردن در دوران بارداری می‌تواند به بدن‌تان آسیب وارد کند. درواقع ورزش می‌تواند با تغییرات هورمونی مبارزه کرده، جریان خون را افزایش داده و بدن را برای بارداری و زایمان آماده کرده و به رشد و تکامل جنین کمک کند.

چه باید کرد؟

از نخستین روزهای بارداری ورزش را آغاز کنید. اگر در این زمینه مبتدی هستید، درباره برنامه‌تان با پزشک متخصص صحبت کنید تا شما را راهنمایی کند که چطور این کار را انجام دهید. اگر قبلا باشگاه می‌رفتید، با مربی خود درباره جزئیات ورزش در این دوران صحبت کنید تا ببینید چه تغییراتی باید در برنامه‌تان انجام دهید تا متناسب با نیازهای‌تان باشد. به خاطر داشته باشید که حرکات طاقت‌فرسا انجام ندهید یا چالش‌های جدیدی در دوران بارداری برای خود نسازید. از همه مهم‌تر اینکه از وارد آوردن هر نوع فشار به بالاتنه‌ پرهیز کنید. می‌توانید بعد از شام یا صبح‌ها قدم بزنید و به مرور در کلاس‌های یوگای بارداری شرکت کنید، اما حتما مربی مجربی داشته باشید تا کمک‌تان کند در مسیر درستی پیش بروید.

۷.کلاس‌های پیش از زایمان

احتمالا همه به شما گفته‌اند که در این کلاس‌ها هیچ چیز جدیدی برای یادگیری وجود ندارد و خودتان می‌توانید همه چیز را تجربه کرده و یاد بگیرید. اما بهتر است از خودتان بپرسید که «آیا اطلاعات کافی درباره مراقبت‌های پس از زایمان دارید؟ نحوه صحیح شیر دادن چگونه است؟ در دوران بارداری چه ورزش‌هایی باید انجام داد؟ چطور باید بچه‌داری کرد؟» مسلما اعضای خانواده اطراف شما هستند تا به شما کمک کنند. با اینکه ممکن است تجربه شخصی هیچ مشکلی برای‌تان پیش نیاورد، اما بهتر است در این کلاس‌ها شرکت کنید.

چه باید کرد؟

در سه ماهه نخست، یعنی همان شروع کار در یکی از این کلاس‌ها شرکت کنید. با این کار، زمان زیادی برای یادگیری خواهید داشت و می‌توانید کارهای زیادی برای خود و فرزندتان انجام دهید. اگر این کلاس‌ها را از دست دادید، به‌دنبال کلاس‌های فشرده باشید.

ورزش و بارداری

اگر قبلا باشگاه می‌رفتید، با مربی خود درباره جزئیات ورزش در این دوران صحبت کنید تا ببینید چه تغییراتی باید در برنامه‌تان انجام دهید تا متناسب با نیازهای‌تان باشد. به خاطر داشته باشید که حرکات طاقت‌فرسا انجام ندهید یا چالش‌های جدیدی در دوران بارداری برای خود نسازید. از همه مهم‌تر اینکه از وارد آوردن هر نوع فشار به بالاتنه‌ پرهیز کنید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 529104 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟