زنان با این بیماری ها زشت می شوند !

چرا جوش می‌زنید؟

جوش‌ها علل مختلفی دارند و درمان هر کدام هم راه‌حل خاصی دارد. بنابراین بهتر است اول علت بروز جوش صورت خود را پیدا کنید. به اعتقاد دکتر هادلی‌کینگ، متخصص پوست بیمارستان پرزیبلترین نیویورک گاهی اوقات بالا و پایین شدن هورمونی اصلی‌ترین علت بروز آکنه در زنان است. عوامل ژنتیکی یا پوست‌های چرب هم می‌تواند سرمنشای بروز جوش‌های پوستی باشد. یکی دیگر از علل بروز آکنه، سندروم کیست‌های تخمدانی است که سبب افزایش هورمون‌های زنانه و به دنبال آن ایجاد جوش‌ در صورت می‌شود. پس نمی‌توانیم همه جوش‌ها را با روش درمانی جوش‌های جوانی مداوا کنیم.

چطور درمانش کنید؟

برای درمان آکنه‌های ناشی از تغییرات هورمونی باید ابتدا سراغ متخصص زنان بروید تا با تنظیم ترشح هورمون‌ها از بروز ضایعات پوستی جلوگیری کنید. پس از آن باید با مشورت و کمک متخصص پوست آسیب‌های پوستی خود را مداوا کنید.

پس از شناسایی و در صورت نیاز، برطرف کردن علت جوش و آکنه‌های پوستی خود، می‌توانید از روش‌های درمانی که نیازی به نسخه پزشک ندارند برای پاک‌سازی پوست‌تان استفاده کنید. قبل از هر چیز یادتان باشد از مرطوب‌کننده‌های غیر روغنی و محصولات آرایشی غیرکمودوژنیک non-comedogenic استفاده کنید تا کمتر دچار آسیب‌های پوستی این‌چنینی شوید.

سراغ چه محصولاتی بروید؟

یکی از بهترین روش‌های درمان جوش‌های چرکی استفاده از محصولات حاوی بنزیل‌پراکسید است که باکتری تشکیل‌دهنده جوش‌های چرکی را از بین می‌برند؛ زنان باردار به‌جای استفاده از بنزیل‌پراکسید بهتر است از کرم‌های موضعی آزلائیک‌اسید استفاده کنند. محصولات حاوی سالسیلیک‌اسید هم برای برداشتن سلول‌های مرده از روی پوست، قبل از آن‌که تجمع آن‌ها سبب حساس شدن پوست و آسیب آن شود، مفید هستند. اگر پوست شما دچار آکنه و جوش‌های چرکی می‌شود، به یاد داشته باشید که هرگز روی آن‌ها را نکنید. در این مواقع توصیه می‌کنیم حتما به متخصص پوست مراجعه کنید، اگر وضعیت آکنه به‌گونه‌ای باشد که باید برداشته یا پاک شود، متخصص پوست می‌تواند با تزریق کورتن به بهبود آن کمک کند. بعد از برداشته شدن لایه روی جوش، کرم‌های حاوی بنزیل‌پراکسید به ترمیم پوست آسیب‌دیده بسیار کمک می‌کنند. هرگز فریب تبلیغ داروهای بسیار قوی یا تبلیغ‌هایی که می‌گویند: «بهترین داروی ضد جوش» را نخورید. یادتان باشد به‌مرور زمان از میزان چربی پوست کاسته می‌شود و پوست یک فرد 35 ساله به‌مراتب چربی کمتری نسبت به یک فرد 16ساله دارد؛ بنابراین ممکن است داروهای ضد جوش جوانی، در فرد 35ساله التهاب و ضایعه پوستی ایجاد کنند.

چرا لکه‌های بارداری ظاهر می‌شوند؟

ملاسما همان «ماسک بارداری» است که در زنان باردار به علت ازدیاد هورمون‌های زنانه ایجاد می‌شود. درواقع با افزایش هورمون‌های زنانه، سلول‌های مخصوص رنگدانه‌سازی پوست را مجبور می‌کنند تا به‌رنگ پوست بیفزایند که با شکل معمول رنگ گرفتن پوست فرق دارد. این عارضه که در زنان آسیایی (چه شرق آسیا و چه خاورمیانه) و لاتین‌ها و مدیترانه‌‌ای‌ها بیشتر دیده می‌شود، لک‌های پوستی است که در برخی نقاط پررنگ و در برخی نقاط دیگر دانه‌دانه است. همان‌طور که گفته شد هورمون‌های زنانه در ایجاد ملاسما یا ماسک بارداری تاثیر زیادی دارند، پس مصرف برخی از قرص‌های پیشگیری هم می‌تواند در ایجاد این عارضه پوستی دخیل باشد. از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان است، باید دید آیا راهی برای جلوگیری از بروز ملاسما وجود دارد یا خیر؟ دکتر ملانی آوسا محقق مرکز درمانی سن‌جیمز در نیوآرک، توصیه می‌کند برای جلوگیری از ایجاد ماسک بارداری، هرروز از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید و حتی اگر هوا سرد یا بارانی بود هم ضد آفتاب را فراموش نکنید. او استفاده از ضد آفتاب را بهترین راه پیشگیری از ملاسما دانسته و بر آن تاکید می‌کند.

چطور درمان‌شان کنیم؟

خب سوال اینجاست که اگر نتوانستیم از ایجاد این عارضه پیشگیری کنیم راه درمان آن چیست و چطور مداوا می‌شود؟ با توجه به اینکه افزایش هورمون‌های زنانه در ایجاد ملاسما نقش موثری دارند در بیشتر مواقع با تجویز داروهای ضدبارداری یا قطع آن‌ها، ملاسما کم‌رنگ یا محو می‌شود. اما گاهی هم این روش درمانی پاسخ نداده و بی‌فایده است؛ در این مواقع می‌توان از درمان با لیزر استفاده کرد. همان‌طور که دکتر فریدمن گفته است به کمک پیشرفت فوق‌العاده در زمینه علم لیزر اخیرا درمان‌های جدیدی برای افراد مبتلا به ملاسما در دسترس است. به‌طور مثال استفاده از روش درمانی لیزر فراکشنال امکان دوباره‌سازی پوست شما فراهم می‌کند. درواقع لیزر فراکشنال لکه‌ها و دانه‌های اضافی روی پوست را برمی‌دارد؛ درست مانند همان کاری که با نرم‌افزار فتوشاپ روی عکس‌ها انجام شده و لک‌وپیس صورت را روتوش می‌کنند. البته ناگفته نماند این روش درمانی فارغ از میزان تاثیرش تا حدودی دردناک است.

از روزاسه و درمانش چه می‌دانید؟

احتمالا شما هم دیده‌اید که گاهی اوقات صورت برخی افراد به‌ویژه آن‌ها که پوست نازک‌تر و سفیدتری دارند با قرار گرفتن در هوای گرم یا زیر تابش مستقیم آفتاب گل می‌اندازد. گاهی برخی‌ نوشیدنی‌های گرم هم سبب گل انداختن صورت و سرخی گونه‌ها، دماغ و پیشانی می‌شود. در واقع این قرمزی پوست و گل انداختن آن ناشی از باز شدن مویرگ‌های زیرپوستی و جریان بیشتر خون در آن‌هاست که به‌طور معمول پس از چند دقیقه از بین رفته و رنگ پوست به حالت طبیعی خود باز‌می‌گردد. اما گاهی گلگون شدن پوست و باز شدن رگ‌ها به شکسته شدن و مشکل‌دار شدن آن‌ها می‌انجامد و رده‌های قرمز نازک و خطوطی زیرپوست به‌جای می‌گذارد که به این عارضه روزاسه می‌گویند که گاهی هم با خشکی و خارش چشم‌ها همراه است. این حالت معمولا در افرادی که پوستی حساس، نازک و سفید دارند بیشتر دیده می‌شود. به گفته دکتر آوسا برای پیشگیری از ایجاد روزاسه باید از تمام عواملی که ممکن است سبب قرمز و گلگون شدن پوست شود، جلوگیری کنیم. از آنجا که گرما و آفتاب نقش مهمی در ایجاد این عارضه پوستی دارند نباید استفاده روزانه از کرم‌ها و محصولات ضدآفتاب را فراموش کنید. محافظ‌های پوست به‌ویژه آن‌ها که سایه سبز دارند هم در پیشگیری از روزاسه موثر هستند. اگر پوست‌تان حساس و لطیف است با آن مهربان باشید و بعد از شستن صورت با ملایمت و نرمی پوست خود را خشک کنید زیرا ممکن است به رگ‌های پوستی آسیب وارد کرده و دچار قرمزی و گلگونی صورت شوید. اگر بدشانسی آورده و دچار روزاسه شدید، لیزر از نوع پالس- دای می‌تواند طی 3 تا 5 جلسه درمان، کاملا خطوط قرمزرنگ پوست (ناشی از شکسته شدن عروق خونی) را پاک کند. اما قبل از اینکه سراغ لیزر درمانی بروید باید بدانید مطالعات نشان داده است مصرف آنتی‌بیوتیک‌های موضعی مثل کرم مترونیدازول می‌تواند در بهبود این حالت، موثر باشد.

با تعریق گاه و بی‌گاه چه کنیم؟

واقعیت این است که علاوه بر عوامل ژنتیکی، تغییرات هورمونی در زنان جوان و میان‌سال علت‌های اصلی به وجود آمدن پوست چرب هستند. پس اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که گمان می‌کنید خوردن سس‌های مختلف، غذاهای چرب و خامه سبب چربی پوست‌تان می‌شود، باید بدانید تصورتان اشتباه است. برای پیشگیری از تشدید یا ایجاد پوست چرب از گرما دوری کنید. خوب است بدانید قرار گرفتن در شرایطی که باعث تعریق، به‌ویژه عرق ریختن در ناحیه صورت می‌شود، چربی پوست را تشدید می‌کند. پس حواس‌تان باشد برای طولانی‌مدت در هوای گرم قرار نگیرید. از آنجا که ورزش Sport کردن هم سبب تعریق بدن و صورت می‌شود می‌تواند چربی پوست را افزایش دهد.

حال سوال این است که چاره چیست؟ چون طبیعی است که همه دوست دارند در روزهای خوب بهار یا تابستان پیاده‌روی و تفریح کنند یا نمی‌توان همیشه از ورزش فاصله گرفت. از آنجا که مواد حاوی سالسیلیک‌اسید از میزان چربی پوست می‌کاهد، دکتر فریدمن استفاده از محصولات شست‌وشو دهنده بدون چربی که سالسیلیک‌اسید دارند را به‌عنوان یک راه درمانی توصیه می‌کند. او کرم‌های حاوی بنزیل‌پراکسید را هم در درمان این عارضه موثر می‌داند، اما یادتان باشد در استفاده از این کرم‌ها زیاده‌روی نکنید زیرا سبب خشکی پوست خواهد شد. دکتر کینگ هم معتقد استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم و فاقد چربی و مرطوب‌کننده‌های غیر چرب در درمان پوست چرب موثر هستند.

اگزما یا التهاب پوستی را دست کم نگیرید

اگزما یک عارضه پوستی است که گاهی در صورت هم بروز می‌کند و علل مختلفی دارد. تماس با مواد حساسیت‌زا مثل صابون‌های غیراستاندارد، فاکتورهای روحی مثل استرس برای پیشگیری از اگزما و دچار نشدن به این التهاب پوستی به توصیه دکتر کینگ توجه کرده و از حمام کردن طولانی‌مدت با آب داغ اجتناب کنید. ضمن اینکه برای مدت طولانی هم در هوای سرد نمانید. دکتر کینگ معتقد است خیلی از اوقات استفاده از مرطوب‌کننده‌هایی مثل بخور آب در خانه یا محل کار می‌تواند حالت پوستی افراد مبتلا به اگزما را بهتر کند. اگزما ممکن است با خارش همراه باشد، اما یادتان باشد تا جایی که ممکن است از خاراندن موضع پرهیز کنید، چراکه خاراندن سبب شکننده شدن پوست شده و باعث می‌شود باکتری‌های سطح پوست به داخل آن نفوذ کرده و روند درمان و بهبود را مختل کنند. دکتر آوسا برای درمان اگزما استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های استروئیدی را پیشنهاد می‌کند و می‌گوید این محصولات به بهبود این حالت کمک می‌کنند. او توصیه می‌کند حتی وقتی اگزما از بین رفت، استفاده از مرطوب‌کننده‌ها را ادامه دهید و اگر پزشک برایتان دارویی تجویز کرد، بعد از برطرف شدن اگزما هم دوره کامل آن را مصرف کنید.

تغییرات هورمونی و پوست چرب

واقعیت این است که علاوه بر عوامل ژنتیکی، تغییرات هورمونی در زنان جوان و میان‌سال علت‌های اصلی به وجود آمدن پوست چرب هستند. پس اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که گمان می‌کنید خوردن سس‌های مختلف، غذاهای چرب و خامه سبب چربی پوست‌تان می‌شود، باید بدانید تصورتان اشتباه است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 525075 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟