نکاتی که باید در مورد موهای تان بدانید

حفاظت از موها / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اگر آرایشگرشان کراتین کردن مو را پیشنهاد کند، برای رسیدن به زیبابی آن را انجام می دهند و اگر همسایه‌شان یک نسخه من درآوردی برای رشد مو بدهد سریع وارد عمل می شوند، در حالی که این نسخه های بی نام و نشان می تواند عوارض جبران ناپذیری روی موها داشته باشد.روزی 100 تا طبیعی است

اگر به یکباره متوجه ریزش شدید موها شدید نباید نگران وجود مشکل در بدنتان باشید چون حتما شنیده ­اید که از دست دادن 100 تار مو در روز طبیعی است اما حتی بیشتر از آن هم نگران کننده نیست چون پوست سر بیش از 100 هزار فولیکول مو دارد که این مقدار ریزش به ظاهر آن صدمه­ ای وارد نمی کند. نکته مهم اینجاست که اگر موهای قدیمی در حال ریزش باشند از سوی دیگر تار موهای جدید در حال جوانه زدن هستند بنابراین ریزش مو طبیعی است. اما اگر کم پشتی مو به صورت طاسی خود را نشان دهد باید به پزشک مراجعه کنید.

موها چطور سفید می شوند؟

گاهی در داستان ها و فیلم ها دیده اید که قهرمان داستان با یک ضربه عاطفی شدید، ناگهان همه موهایش سفید می شود اما این در واقعیت اتفاق نمی افتد. اگر می‌خواهید بدانید مو چطور سفید می شود باید بدانید که کاهش تدریجی تولید ملانین در ریشه عامل آن است و هیچ فرایند بیولوژیکی نمی تواند رنگدانه را مستقیم از ساقه مو خارج کند. شک نکنید که ضربه عاطفی هم می‌تواند مو را هم تحت تاثیر قرار دهد. استرس باعث می‌شود مو وارد فاز استراحت شود و بعد از حدود 2 ماه بریزد. به همین دلیل است که توصیه می شود زندگی تان را عاری از استرس و اضطراب کنید.

کراتین، دوست موهاست یا دشمن آنها

از جمله نشانه های داشتن موی سالم، درخشش و پرپشتی آن است؛ مویی که هیچ وزی ندارد و شوره هم کف آن پیدا نمی شود. اما گاهی اینطور نیست و فکر می کنید موهایتان از نرمی و لطافت گذشته فاصله گرفته است و این باعث می شود به کراتین کردن مو فکر کنید در حالی که این کار باعث می شود کلاژن سازی در ریشه مو کاهش پیدا کرده و دیگر تولید نشود و این خود آسیب دائمی به دنبال دارد.

برفی که روی سر می نشیند

برخی فکر می کنند وقتی پوست سر حسابی خشک شد، شوره سر سراغ شان می آید و در صورت مرطوب نگه داشتن کف سر دیگر این اتفاق نمی ­افتد. اما واقعیت این است که شوره سر هیچ ارتباطی با خشکی پوست سر ندارد و در حقیقت التهاب پوست سر به دلیل فعالیت بیش از حد غدد چربی است که قرمزی و پوسته شدن پوست را منجر می شود. البته در اگزما و پسوریازیس نیز چنین اتفاقی می ­افتد. در این حالت پوست قرمز شده، خارش دارد و شوره می زند. در چنین حالتی بهترین راه­ حل مراجعه به پزشک و استفاده از شامپوهای مخصوص برای درمان پوست سر است.

سفیدها زود سفید می شوند

روند سفیدی مو بسیار متغیر است و گاهی فرد تا دهه 40 زندگی اش رنگ موی طبیعی دارد اما به طور معمول سفید شدن مو از دهه 20 زندگی آغاز می شود. این اتفاق ربطی به سبک زندگی و رژیم غذایی تان ندارد و ژنتیک است که نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند. در صورتی که پدر و مادر شما سفید شدن موهایشان را زود تجربه کرده باشند این انتظار وجود دارد که شما هم وضعیتی مشابه داشته باشید. لازم است بدانید این موهای موجود روی سرتان نیستند که سفید می شوند بلکه با بالا رفتن سن ملانین کمتری در ریشه مو تولید می شود و حالا تولید موی جدید با رنگدانه کمتر همراه است و موها رو به سفیدی می رود. نکته جالب این است که سفیدپوستان و اروپایی ها خیلی زودتر از سایر نژادها سفید شدن مو را تجربه می کنند به طوری که گاهی برخی از آنها در 50 سالگی بیشتر موهایشان سفید است.

مهم ترین عارضه فر کردن موها

خانم هایی که مدام موهایشان را رنگ، فر یا کراتینه می کنند یا حتی هر روز سشوار به دست در حال حالت دادن به موهایشان هستند بیشترین آسیب را به موهایشان وارد می کنند. به این ترتیب کوتیکول مو از بین می رود و مو در معرض آسیب جدی قرار می گیرد. همه این موارد باعث چند شاخه شدن نوک موها و رشد آنها به سمت بالای مو می شود. حتی بستن موها یا سفت بافتن مو می تواند به مو آسیب وارد کند و حتی باعث ریزش موی منطقه ای شود. علاوه بر این، رژیم غذایی بد و داشتن عادت های غذایی نادرست می تواند روی موها اثر بگذارد. آنچه به تقویت مو کمک می کند پروتئین است و بدون آن مو قدرت و حالت فنری مناسبی نخواهد داشت. از سوی دیگر اسید‌های چرب ضروری که معمولا در روغن ماهی، ماهی سالمون تخم کتان یافت می شوند نقش بسیار مهمی در استحکام و درخشندگی موها ایفا می کنند بنابراین اضافه کردن پروتئین و اسیدهای چرب ضروری به رژیم غذایی تأثیر مثبتی بر موهای‌تان می گذارد و بهتر است در رژیم غذایی ­تان آن را رعایت کنید.

مراقب باشید طاس نشوید

کمبود دریافت برخی مواد غذایی مانند آهن و پروتئین یا داشتن عادت غذایی بد، می تواند منجر به ریزش مو شود. وقتی شما دچار سوءتغذیه می شوید بدن با توقف رشد مو، پروتئین بدن را ذخیره می کند و ریزش مو بدون رشد موی جدید ادامه پیدا می کند و موها به تدریج کم پشت می شوند. یکی از بیماری هایی که می تواند منجر به این اتفاق شود، تیروئید پرکار و کم کار است که با درمان آن رشد مو دوباره آغاز می شود. در مورد طاسی باید گفت این بیماری ارثی است اما ممکن است بر اثر بروز نوعی بیماری نیز بروز کند. به طور کلی یک سوم مردان از طلاسی ارثی رنج می برند. در این نوع طاسی ریزش مو در بالای سر و شقیقه­ ها اتفاق می­ افتد و اطراف آن رشد مو را دارد. طاسی نوع دیگری هم دارد که طاسی منطقه­ ای نامیده میشود و در اصل نوعی بیماری خودایمنی است و در آن بخش های مختلفی از پوست سر ریزش دارد. علت این نوع طاسی معلوم نیست اما همچنان برخی متخصصان آن را وابسته به ژن می دانند هرچند که امکان رشد مجدد موها وجود دارد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 525057 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟