پشیگیری از ابتلا به آلزایمر با مسواک زدن

به گزارش رکنا، محققان در مطالعات جدید و آزمایش‌های گسترده در مورد فواید "مسواک زدن" به نتایجی مبنی بر جلوگیری از ابتلاء به "آلزایمر" در اثر استفاده از مسواک رسیده‌اند.

پایگاه خبری "ایندیپندنت" در گزارشی از نتایج این تحقیق توضیح می‌دهد؛ یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهند، بیماری لثه (ژنژیویت) نقش تعیین‌کننده‌ای در ابتلاء به آلزایمر دارد.

یکی از پژوهشگران با نام "مایدل" در آزمایشگاه تحقیقاتی گروه علوم بالینی دانشگاه (UiB) در شهر برگن نروژ می‌گوید: «ما براساس شواهد مبتنی بر DNA کشف کردیم، باکتری‌هایی که باعث ایجاد بیماری لثه هستند، از دهان به مغز منتقل می‌شوند؛ این باکتری، پروتئینی تولید می‌کند که منجر به تخریب سلول‌های عصبی مغز می‌شود و به از دست دادن حافظه و در نهایت، ابتلاء به آلزایمر می‌انجامد.»

این پژوهشگر معتقد است باکتری، به‌تنهایی باعث آلزایمر نمی‌شود اما خطر ابتلاء به بیماری را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد همچنین باعث پیشرفت سریع بیماری آلزایمر می‌شود؛ با این اوصاف، مطالعات نشان می‌دهند برخی از راهکارهایی که می‌توانید برای کاهش سرعت رشد آلزایمر به‌کار ببندید، در نزدیکی شما وجود دارد.

پیشتر ثابت شده بود، باکتری‌های بیماری لثه می‌توانند از دهان به سمت مغز حرکت کنند و منجر به انتشار آنزیم‌هایی شوند که سلول‌های عصبی مغز را تخریب می‌کند؛ حالا این موضوع توسط مایدل برای نخستین بار از طریق شواهد DNA اثبات شده است.

مایدل و همکارانش 53 نفر مبتلاء به آلزایمر را بررسی و آنزیم مورد‌نظر را در 96 درصد از آن‌ها کشف کردند! این پژوهش‌ها، امید تازه‌ای به دانشمندان داده است تا به جنگ آلزایمر بروند.

مایدل اضافه می‌کند: «دندان‌های خود را بشویید و از نخ دندان استفاده کنید؛ اگر در معرض بیماری لثه هستید و افراد مبتلا به آلزایمر در خانواده‌ دارید، به‌طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و دندان‌هایتان را به خوبی تمیز کنید.»

این نتایج تحقیقات جدید علمی در حالیست که در دین مبین اسلام تاکید مضاعفی بر مسواک زدن روازنه و مستمر شده است

مسئله بهداشت دهان و دندان از مواردی بوده که دین اسلام، تأکید بسیار زیادی بر آن داشته است ؛ از زمان‌های بسیار دور، اسلام، مسلمانان را به استفاده از چوب مسواک توصیه می‌کرد و پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) و ائمه(ع)، بارها مسلمانان و مردم جامعه را به استفاده از مسواک تشویق می‌کردند.

پیامبر اسلام و ائمه در قالب احادیث متعدد و متواتر از فواید مسواک زدن و و تمیزی دهان و دندان با مسلمانان صحبت کرده‌اند؛ ایشان بسیار نسبت به این امر تاکید داشته و در موارد گوناگون از فواید مسواک از جمله جلوگیری از "زوال عقل" تاکید کرده‌اند.

در ادامه برخی از احادیث درباره ضرورت مسواک زدن آمده است:

ـ پیامبر اکرم(ص): «مسواک زدن بر زبان‌آورى مرد مى‌افزاید.»

ـ امام على علیه‌السلام: «مسواک زدن نور چشم را زیاد می‌کند.»

ـ امام صادق علیه السلام: «مسواک زدن دوازده ویژگى دارد: از سنّت است، دهان را تمیز مى‌سازد، نور چشم را زیاد مى‌کند، خداى رحمان را خشنود مى‌گرداند، دندانها را سفید مى‌کند، پوسیدگى آنها را از بین مى‌برد، لثه را محکم مى‌سازد، اشتها را باز مى‌کند، بلغم را مى‌برد، حافظه را زیاد مى‌کند، حسنات دو چندان مى‌شوند و فرشتگان شاد مى‌گردند.»

ـ امام رضا علیه السلام: «مسواک زدن نور چشم را زیاد مى‌کند، مو را پرپشت مى‌کند و آبریزش چشم را برطرف مى‌سازد.»

ـ امام باقر علیه‌السلام‌: «اگر مردم نتایج و خواص مسواک کردن را بدانند هیچ‌گاه مسواک را از خود جدا نمى‌کنند.»

ـ رسول اکرم(ص): «مسواک کنید که مسواک زدن خوب چیزى است که لثه را محکم مى‌کند، بوى دهان را مى‌برد، معده را اصلاح مى‌کند، درجات بهشت را مى‌افزاید، پروردگار را خشنود مى‌کند و شیطان را به خشم مى‌آورد.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 521699 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟