10 دارویی که نباید بدون نسخه بخریم !

دارو / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، واقعیت این است که در همه جای دنیا افرادی هستند که فکر می‌‌کنند بیشتر قرص‌‌ها و داروها را باید بدون نسخه پزشک استفاده کنند. در پاسخ به این باور غلط بهتر است گزارش زیر را مطالعه کنید و نظر کارشناسان داروسازی را در این باره بدانید. در پایان گزارش خودتان متوجه می شوید برای استفاده از کدام داروها باید نسخه پزشک را مدنظر قرار داد.

بی‌نسخه‌‌های پر دردسر

در تمام کشورها داروهایی وجود دارند که به خانواده «او تی سی» مشهور هستند منظور از این خانواده داروهایی است که بدون مجوز پزشک و حتی با استفاده از نسخه قبلی بیمار هم قابل دستیابی هستند و ممانعتی برای استفاده روزانه از آن‌‌ها وجود ندارد. در کشورهای آمریکایی و اروپایی آن اعضای کمتری دارد .

ورزشکاران، دلاوران

اگر ورزشکار حرفه‌‌ای هستید بهتر است بدانید نیاز بدن‌تان به ترکیب ویتامین‌های C، D، A و B و عناصری مانند زینک (روی) و دیگر ترکیبات موجود در مکمل‌‌های غذایی تا حدود 25 درصد بیشتر از افراد معمولی است. شاید به همین دلیل باشد که بعضی متخصصان تغذیه به ورزشکاران توصیه می‌‌کنند از مکمل‌‌های غذایی، بیشتر از افراد معمولی استفاده کنند. با این توضیحات، شما باید مکمل مصرف کنید البته مکمل‌‌های شما باید قوی‌‌تر از مکمل‌‌هایی باشد که افراد معمولی مصرف می‌‌کنند.

نسخه نپیچیم

پیش از بررسی داروها باید به یک نکته توجه کرد؛ فیزیولوژی بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است ویروس و میکروب در بدن هر فرد عملکرد متفاوتی دارد. پس نسخه خودمان را برای دیگران نپیچیم و از طبابت‌‌های سرخود برای اطرافیان پرهیز کنیم.

در فصل سرما، خودمان را سرما ندهیم

یکی دیگر از عادات بد دارویی ما خوردن داروهای سرماخوردگی است. اغلب ما تا اندکی سوزش و یا خارش در گلوی‌مان احساس می‌‌کنیم بدون این‌که علت بیماری‌‌مان را بدانیم اقدام به خوردن دارو و قرص سرماخوردگی می‌‌کنیم. «ادولت کلد» از جمله مهم‌‌ترین داروهایی است که در این مواقع مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. البته این دارو عارضه کمی دارد اما باید در بازه زمانی مشخص استفاده شود؛ به طور مثال هر 8 ساعت یک‌بار.

مواد مغذی برای گروه‌‌های سنی

این مکمل‌‌های غذایی فقط برای خانم‌‌های جوان مناسب نیستند؛ سالمندان، خردسالان و در مواردی آقایان بالای چهل سال هم باید از مکمل‌ها استفاده کنند تا کمبودهای مواد مغذی بدن‌شان را رفع کنند. استفاده از «کلسیم»، «آهن»، «روی»، ویتامین‌‌های گروه B، گروه D ‌‌و گروه A و «آمینو اسیدها» از جمله مواد مغذی هستند که در صورت کمبود آن در بدن، می‌‌توانند بدون نسخه پزشک مورد استفاده باشند. توجه داشته باشید مولتی‌‌‌ویتامین‌‌ها باید استاندارد سازمان غذا و داروی کشور خودمان را داشته باشند.

ویتامین C، مشت‌مشت

از دیگر ویتامین‌‌هایی که می‌‌توان بدون نسخه پزشک استفاده کرد، گروه ویتامین‌‌های محلول در آب است. این دسته از ویتامین‌‌ها چون در کلیه و کبد رسوب نمی‌کنند و مقدار اضافی‌‌تر از حد مجازشان از راه ادرار دفع می‌شود، می‌‌توانند در وعده‌‌های مختلف به همراه مواد غذایی استفاده شوند. مثلا ویتامین C به‌دلیل خاصیت ضدسرماخوردگی که دارد باید در فصل‌های سرد و قبل از ابتلا به سرماخوردگی در وعده صبحانه و عصرانه مصرف شود.

سالمندان را دریابید

یکی از متداول‌‌ترین داروهایی که استفاده از آن معمولا به سالمندان توصیه می‌‌شود، آمپول تقویتی B کمپلکس B12 است. هرچند این آمپول تقویتی، بدون نسخه در دسترس افراد قرار می‌‌گیرد، نمی‌‌تواند نشان از نداشتن عوارض جانبی داشته باشد، توجه کنید که استفاده از این آمپول بدون مشاهده علائم ضعف و کرختی آسیب‌رسان است. پس تا حد امکان این داروی مفید را هم بدون مشورت پزشک و یا پرستار استفاده نکنید.

مسکن‌‌‌‌ یا نقل و نبات

سردرد، دل‌درد، دردهای عضلانی و پریودیک جزو مواردی هستند که ما را به استفاده از مسکن‌‌ها مجاب می‌‌کنند. هرچه این مسکن‌‌ها قوی‌‌تر باشند و یا به اصطلاح دوز دارویی بالاتری داشته باشند عوارض جانبی‌‌شان هم بیشتر می‌‌شود. کم‌ضررترین گروه مسکن‌‌ها «استامینوفن‌‌ها» هستند. داروسازان معتقدند «استامینوفن‌‌ها» در عین بی‌‌خطر بودن، می‌‌توانند بسیار سمی باشند؛ البته اگر در موعد نامناسب یا بی‌‌رویه مصرف شوند. استامینوفنی که بدون نسخه استفاده می‌‌شود باید حتما دوز دارویی پایینی داشته باشد و (خواب‌آور) نباشد.

تقویت‌‌تان می‌‌کند

همه افراد در سنین مختلف دچار کمبود ویتامین و پروتئین یا حتی آهن می‌‌شوند که فقط مکمل‌‌های غذایی می‌‌تواند کمبود آن را جبران کند. استفاده از داروهای مکمل مانعی برای افراد ندارد البته به شرط‌‌ها و شروط‌‌ها! مکمل‌‌هایی شامل فولیک اسید، آهن و ویتامین D که جزو کمبودهای بدن بانوان ایرانی است از جمله تقویت‌کننده‌‌هایی هستند که می‌‌توان بدون نسخه پزشک از آن‌‌ها استفاده کرد.

یک حقیقت

شاید برای‌تان سوال شده باشد که به چه علت در داروخانه‌‌های ایرانی داروهای «او تی سی»، خانواده بزرگ‌تری دارند. بهتر است اشاره کنیم سود دارو در ایران حدود 13 درصد و در کشور پیشرفته‌‌‌‌ای مانند آلمان حدود 35 درصد است. سود پایین باعث می‌‌شود داروخانه‌‌های ایرانی، داروهای زیادی را بدون نسخه در اختیار بیماران خود قرار دهند. فروش سرخود باعث می‌‌شود داروهای بیشتری فروخته شود و از آن طرف داروهایی که هیچ پزشکی تجویز نمی‌‌کند، در انبار داروخانه ذخیره نشود!

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 521342 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟