به گزارش گروه سلامت رکنا، ما برای مراقبت از قلب توصیه‌‌های زیادی شنیده‌‌ایم، مثلا می‌‌دانیم دود سیگار و قلیان باعث آسیب به این ماهیچه می‌‌شود یا خوردن غذاهای چرب احتمال بسته شدن عروق قلبی را افزایش می‌‌دهد، اما برای سلامت پا باید چه توصیه‌‌هایی را در دستور کار خود قرار دهیم؟ باید چگونه از آن محافظت کنیم تا مانند قلب دچار سکته یا امراض دیگر نشود؟ در این شماره قصد داریم کفش‌‌هایی را معرفی کنیم که پوشیدن‌‌شان باعث آسیب کم‌تر به پای افراد می‌‌شود. با ما همراه باشید تا خصوصیات یک کفش مناسب را از زبان کارشناس‌مان بدانیم.

همان‌طور که کفش‌‌های پاشنه‌دار آسیب‌رسان است، استفاده از کفش‌‌های تخت و بدون لژ هم می‌‌تواند صدمه‌زننده باشد. افرادی که کف پای صاف دارند، باید تا حد امکان از کفش‌‌هایی استفاده کنند که کف‌شان انحنا داشته باشد، این انحنا می‌‌تواند تا حد زیادی به ترمیم کف پای صاف کمک کند. البته بد نیست بدانید کفش تخت فقط برای افرادی که کف پای صاف دارند، مضر نیست و نپوشیدن آن فقط در فصل زمستان توصیه نمی‌‌شود. بیماری‌هایی مانند تنوسینویت یا نوریت هم در کمین افرادی است که بیشتر از این‌گونه کفش‌‌ها استفاده می‌‌کنند (در اعصاب نوریت و در مورد ارتوپدی تنوسینویت گفته می‌‌شود و التهاب تاندون پا و تاندونیت ترجمه نام این بیماری است). اگر جزو افرادی هستید که پس از پوشیدن کفش بلافاصله دچار درد می‌شوید، به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است پای شما دچار شکستگی یا کشیدگی تاندون شده باشد (نوریت یا تنوسینویت) و از آن بی‌اطلاع باشید که فقط با مراجعه به پزشک و عکس‌برداری می‌توانید از آن مطلع شوید.

چرا در فصل زمستان، کفش‌‌ها مهم می‌‌شوند؟

کفش‌‌ها و پوشیدن درست آن‌‌ها (مقصود نبستن بند کفش دور ساق پا و اندازه بودن کفش است) در هر فصلی مقوله‌‌ای مهم است، اما در فصل زمستان به دلیل برودت، خشکی هوا و از بین رفتن رطوبت، بیشتر از هر وقتی اهمیت می‌یابد و باید در انتخاب‌شان دقت فراوان به عمل آورد.

چه موقع پای‌مان آسیب می‌‌بیند؟

یکی دیگر از عواملی که پوشیدن کفش مناسب در این فصل را حائز اهمیت می‌کند، کاهش عروق سطحی پوست، انقباض رگ‌‌ها و کاهش جریان خون در بدن است. این فرآیند معمولا سبب سرد شدن نوک انگشت‌‌های دست و پا می‌‌شود. علاوه بر این احتمال ساییدگی مفاصل دست و پا هم در این فصل معمولا زیاد است. البته مفصل پا بیشتر از دست دچار آسیب‌دیدگی می‌‌شود و علت آن هم حرکت زیاد و بلندتر بودن آن است.

خوش‌رنگ و ایمن

انتخاب رنگ کفش، علاوه بر این‌که می‌‌تواند باعث زیبایی ظاهری شود، در گرم شدن استخوان پا، مفاصل زانو و مچ پا نیز تاثیر دارد، رنگ‌‌های تیره به‌‌دلیل جذب گرمای حداکثری خورشید، پا را گرم نگه می‌‌دارد، جنس چرمی، یکی از مهم‌‌ترین جنس‌‌های مورد استفاده در فصل زمستان است، چرم هم به‌‌دلیل جذب نور و نگه‌داشتن گرما در خودش، از بروز آسیب و احتمال ایجاد تروما خودداری می‌‌کند.

کفش‌‌های طبی مناسب برای کف پای گود و تخت

اگر کف پای بیش از حد گود دارید هم باید از پوشیدن کفش‌‌های بسیار تخت یا غیر لژدار امتناع کنید. کفش‌‌های طبی قالب‌‌دار می‌‌توانند مناسب پای گود یا تخت باشند. کفش‌‌هایی که انحنای استاندارد دارند ،هم برای افرادی با کف پای تخت و هم برای آن‌ها که کف پای‌شان بیش از حد گودی دارد، مناسب است.

کفش‌‌های گرم و نرم

اگر کفشی که استفاده می‌کنید در داخل خز و پشم داشته باشد، می‌تواند به گرم نگه‌ ماندن پای‌تان کمک کند. فقط حواس‌تان باشد کفش‌‌های چندلایه این‌چنینی معمولا باید حدود نیم سایز بزرگ‌تر از سایز واقعی پا انتخاب شوند تا به پا آسیبی وارد نکنند. کفش‌‌های ساپورت‌دار یا ساق‌‌دار در این فصل به‌وفور مورد استفاده قرار می‌‌گیرند و اتفاقا انتخاب درستی هم هستند. ساق‌‌ها و ساپورت‌‌ها می‌‌توانند استخوان پا و نواحی روی پا را گرم نگه دارند. همان‌طور که اشاره کردیم، در فصل زمستان ممکن است خون‌رسانی در پا خیلی خوب انجام نشود، بنابراین هرچه کفش‌‌ها گرم‌‌تر و لایه‌‌دارتر باشند، خون‌رسانی بهتر انجام شده و جریان خون در این قلب دوم سریع‌‌تر می‌شود.

کفش‌‌هایی که تخت نیستند

کفش‌‌های لژدار که کف بدون عاج دارند هم در این فصل مورد قبول نیستند، زیرا باعث بروز تروما به مچ و پاشنه پا می‌‌شوند. وجود اندکی عاج یا خلل و فرج در سطح زیرین کفش می‌‌تواند از بروز آسیب به ستون فقرات جلوگیری کند.

دیابتی‌‌ها توجه کنند

استفاده از کفش خوب برای بیماران دیابتی یک ضرورت است، دیده شده که برخی از این بیماران به دلیل عدم توجه به سلامت پا و استفاده از کفش‌ نامناسب دچار زخم شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید زخم افراد دیابتی به راحتی بهبود پیدا نمی‌کند و بی‌توجهی به آن می‌تواند سبب از دست دادن عضو شود. این گروه باید بدانند اگر پای‌شان دچار زخم شود، زمان زیادی برای بهبود نیاز دارند. اگر بیماری دیابت دارید یا در اطرافیان‌تان کسی را مشاهده می‌‌کنید که از این بیماری رنج می‌‌برد، حدالامکان او را ترغیب کنید که از پوشیدن کفش تنگ یا پاشنه‌دار خودداری کند. به این افراد توصیه می‌کنیم از پوشیدن بوت‌‌های بسیار بلند که به قسمت پاشنه و ساق پا آسیب زیادی وارد می‌‌کنند هم پرهیز کنند.

پاشنه‌‌ها کوتاه شوند

این روزها متاسفانه پاشنه به یک معیار برای خرید کفش تبدیل شده است. به عقیده پزشکان کفش مناسب اصلا نباید پاشنه‌‌ای داشته باشد. بیماری‌‌‌‌های زیادی مختص افرادی است که کفش پاشنه‌دار می‌‌پوشند، شانس تروما معمولا در افرادی که کفش پاشنه‌دار می‌‌پوشند؛ بیشتر است. بیماری تروما که از قدیم تاکنون وجود داشته است، به هرگونه ضربه و جراحتی که عامل درونی نداشته باشد، اطلاق می‌شود. وقتی شما کفش پاشنه بلند می‌‌پوشید، مجبور هستید سطح پای خود را روی مساحت کم‌تری (به اندازه پاشنه پا) قرار دهید و احتمال آسیب‌دیدگی و ایجاد ضربه در مساحت کم‌تر بیشتر است. علاوه بر احتمال تروما و پیچ‌خوردگی مفصل زانو و مچ پا، احتمال بیماری پوکی استخوان هم در افرادی که کفش پاشنه‌دار می‌‌پوشند، زیاد است. در فصل زمستان به دلیل وجود برف و یخبندان، پوشیدن کفش پاشنه بلند و نوک تیز اصلا توصیه نمی‌‌شود، زیرا احتمال سرخوردن و آسیب به ناحیه کمر در این شرایط زیاد است. غیر از این مواردی که نام بردیم، احتمال شکستگی استخوان هم بین افرادی که دچار بیماری پوکی استخوان هستند، زیاد مشاهده می‌‌شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 519851 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟