خواص آلو؛ از کاهش قند خون تا  سلامت استخوان ها

 آلو را می‌توان به‌شکل تازه یا خشک‌‌شده (آلوخشک یا آلوبخارا) مصرف کرد. آلوخشک خواص بسیاری برای سلامتی دارد که ازجمله آنها می‌توان به درمان یبوست و پوکی‌استخوان اشاره کرد. در ادامه با خواص آلو آشنا می‌شوید.

کمک به کاهش قند خون

آلو با ویژگی‌های خاص خود می‌تواند در کاهش قندخون موثر باشد. آلو و آلوخشک به‌رغم داشتن کربوهیدرات نسبتا بالا، پس از مصرف، باعث افزایش چشمگیر قند خون نمی‌شوند.این امر به‌خاطر خاصیت آنها در افزایش سطح آدینوپکتین است. این هورمون نقش مهمی ‌در تنظیم قند خون دارد. علاوه‌بر‌این فیبر موجود در آلو می‌تواند تا حدی مسئول تاثیر آن بر قندخون باشد. فیبر می‌تواند میزان جذب کربوهیدرات را پس از وعده غذایی در بدن کاهش بدهد.

کمک به سلامت استخوان

برخی مطالعات از تاثیر مصرف آلو در کاهش بروز بیماری‌های ناشی از ضعف استخوان مانند پوکی‌استخوان کاهش تراکم استخوان حکایت دارند. آلوخشک نه‌تنها می‌تواند از بروز مشکلات استخوان جلوگیری کرده، بلکه در بهبود آنها نیز موثر است.همچنین مطالعات نشان داده‌اند که آلوخشک می‌تواند سطح برخی هورمون‌های موثر در تشکیل استخوان‌ها را افزایش بدهد. به‌نظر می‌رسد درقیاس با سایر میوه‌ها، آلوخشک در پیشگیری از مشکلات استخوان و بهبود آنها نقش بیشتری داشته باشد.

کمک به سلامت قلب از خواص آلو محسوب می‌شود.مصرف منظم آلو و آلوخشک به سلامت قلب کمک می‌کند. آلو و آلوخشک به‌خاطر خاصیت بالقوه‌شان در کاهش فشارخون و کاهش کلسترول مطالعه شده‌اند. این دو، از عوامل عمده بروز بیماری‌های قلبی هستند.در مطالعه‌ای، شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه، هر صبح و ناشتا، به‌مدت ۸ هفته، آب آلو و ۳ تا ۶ عدد آلو داده شد. درحالی‌که به گروه دیگر تنها یک لیوان آب داده می‌شد. در پایان مشاهده شد فشارخون، کلسترول بد (LDL) و کلسترول کامل افرادی که آلو و آبِ آلو استفاده کردند، به‌طور چشمگیری کمتر از گروه دیگر بود.در چندین مطالعه حیوانی نیز نتایج مشابهی یافت شد.در مطالعه‌ای دیگر مصرف پودر آلوخشک و آب آلو توسط موش‌ها توانست سطح کلسترول بد آنها را کاهش و کلسترول خوب‌شان را افزایش دهد. اگرچه الزاما نمی‌توان این نتایج را به انسان‌ها تعمیم داد.تاثیرات مثبت آلو و آلوخشک بر بیماری‌های قلبی احتمالا به‌خاطر وجود فیبر، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌هاست.

آلو و آلوخشک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که در کاهش التهابات و محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد موثرند. آلو و آلوخشک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنلی هستند که تاثیر مثبتی بر سلامت استخوان و کاهش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت دارند. براساس برخی مطالعات میزان پلی‌فنل‌ها در آلو بیش از دو برابر شلیل و هلو است.بسیاری از مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی از خاصیت ضدالتهابی پلی‌فنل‌های آلو و آلوخشک حکایت دارند. همین ویژگی آلو می‌تواند به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌ها و پیشگیری از بیماری‌های مزمن کمک بکند.در یک مطالعه درون‌کشتگاهی (مطالعه‌ای که در آن از بخشی از بدن جانداران استفاده می‌شود) پلی‌فنل‌های موجود در آلو به‌طور چشمگیری توانستند شاخص‌های التهابی مرتبط با بیماری‌های مفصل و ریه را کاهش بدهند.به‌نظر می‌رسد آنتوسیانین‌ها که شکل خاصی از پلی‌فنل‌ها هستند، فعال‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آلو و آلوخشک باشند. این آنتی‌اکسیدان‌ها خواص بسیاری برای سلامتی دارند.

کمک به بهبود یبوست از خواص آلو محسوب می‌شود.آلو و آب‌ِ آلو به بهبود یبوست معروف‌ هستند. این امر تا حدی به‌خاطر فیبر موجود در آلو است. هر عدد آلو محتوی تقریبا یک گرم فیبر است. بیشتر فیبر موجود در آلو از نوع غیرمحلول است. یعنی در آب حل نمی‌شود. آلو با افزایش حجم مدفوع موجب پیشگیری از یبوست و افزایش سرعت حرکت ضایعات در دستگاه گوارش می‌شود.همچنین آلو و آب آلو محتوی سوربیتول است. سوربیتول یک نوع قند که خاصیت ملین دارد. مصرف آلو در درمان یبوست از بسیاری از ملین‌ها مانند پسیلیوم (نوعی فیبر است که برای بهبود یبوست استفاده می‌شود) موثرتر است.در مطالعه‌ای غلظت و دفعات مدفوع افرادی که به‌مدت سه هفته، هر روز ۵۰ گرم آلو مصرف می‌کردند، بهتر از گروهی بود که به‌طور منظم پسیلیوم مصرف می‌کردند.البته نباید فراموش کرد که مصرف زیاد آلو در یک زمان می‌تواند تاثیرات نامطلوبی، مانند اسهال، داشته باشد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است به مصرف یک‌چهارم تا نصف فنجان (۴۴-۸۷ گرم) آلو در روز اکتفا کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 479513 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟