تکرر ادرار در شب خبر از چه بیماری می دهد؟

 نیاز به ادرار در شب بیش از یک بار که با نام علمی نوکتوریا (nocturia) شناخته می‌شود؛ یکی از موارد شکایت افراد به ویژه سالمندان یا بیماران است. افرادی که در طول هشت ساعت خواب نیازی به دفع ادرار ندارند، به نوکتوریا مبتلا نیستند. یک بار دفع ادرار نیز در محدوده طبیعی قرار دارد؛ ولی بیش از یک بار می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. انسداد مثانه، مصرف مایعات زیاد در شب و اختلال خواب، از شایع‌ترین علل تکرر ادرار در شب است. فتق مثانه، تومور در مثانه یا پروستات و سایر اختلالات اسفنکتر کنترل‌کننده نیز در این عارضه دخیل هستند. نارسایی قلبی و کبدی، دیابت و بارداری نیز می‌توانند عامل تکرر ادرار باشند.

با افزایش سن میزان ترشح هورمونی به نام Vasopressin کاهش می‌یابد. این هورمون به حفظ مایعات بدن کمک می‌کند و کاهش آن باعث تکرر ادرار در سالمندان می‌شود.

فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می‌شود تا خون در سراسر رگ‌ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می‌شود.

به طور متوسط از بین هر سه فرد میانسال، یک نفر به این عارضه مبتلاست. کاهش مصرف نمک در وعده غذایی، کاهش وزن، ورزش منظم، استفاده از مواد معدنی مفید مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم، نوشیدن آب کافی، مصرف سبزیجات، اجتناب از تنش و استرس و خواب کافی، مهمترین راهکارهای کاهش فشار خون هستند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 468133 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟