ساده ترین راهکارها برای بهبود حس چشایی

توانایی هر فردی برای حس چشایی، به حس بویایی او وابسته می باشد. هرچه حس بویایی کاهش پیدا کند، حس چشایی هم به تبع آن کاهش می یابد، مثلا زمانی که سرما خورده اید و بینی تان گرفته است، حس چشایی شما مانند قبل نخواهد بود و از طعم غذاها لذت نخواهید برد.

چگونه از حس چشایی خود مراقبت کنیم؟

۱- از مصرف غذاها و نوشیدنی های داغ خودداری کنید، زیرا مصرف موادغذایی داغ، به جوانه های چشایی موجود در روی زبان آسیب می رساند و در درک طعم غذاها مشکل ایجاد می کند.

۲- بلافاصله بعد از تمرینات ورزشی غذامیل کنید، زیرا پس از ورزش کردن حس بویایی افزایش پیدا می کند و به تبع آن، حس چشایی نیز زیاد می شود.

۳- حداقل ۸ لیوان آب در طول شبانه روز بنوشید. اگر از کم آبی بدن و یا خشکی دهان رنج می برید، حس بویایی و چشایی نیز تحت تاثیر کم آبی قرار می گیرند. وجود آب کافی در بدن کمک می کند تا از طعم و بوی غذاها لذت ببرید. این را بدانید که کم آبی موجب کاهش حس چشایی خواهد شد.

۴- دخانیات مصرف نکنید. افرادی که به طور مداوم سیگار می کشند، از کاهش حس چشایی خود شکایت دارند. همچنین حس بویایی سیگاری ها، به مراتب پایین تر از بقیه افرادی است که سیگار نمی کشند.

۵- اگر در مناطق با آب و هوای خشک زندگی می کنید، از دستگاه بخوراستفاده کنید، زیرا خشکی هوا سبب کاهش حس چشایی و بویایی می شود و بر طعم و بوی غذاها اثر دارد.

۶- هنگامی که گرسنه می شوید، حس بویایی و چشایی شما بسیار بالاست و به محض اینکه بوی غذا در فضا بپیچد، حس بویایی سریعا تحریک شده و حس چشایی نیز به تبع آن تحریک می شود. پس می توانید هنگامیکه گرسنه هستید، از طعم و بوی غذا لذت کافی را ببرید.

۷- با پزشک مشورت کنید. ممکن است برخی افراد به دلایل ژنتیکی و یا مشکلات پزشکی، همواره از پایین بودن حس چشایی و بویایی خود شکایت داشته باشند. آلرژی ها و مصرف برخی داروها و برخی شیوه های زندگی ممکن است بر کاهش حس بویایی و چشایی تاثیر بگذارد.

۸- از پزشک در مورد عوارض کمبود روی در بدن سوال کنید. بسیاری از مواقع، کمبود روی سبب کاهش احساس مزه و طعم غذاها در بسیاری از افراد می شود. اگر پزشک تشخیص داد کاهش حس چشایی در شما به علت کمبود روی است، می توانید از رژیم غذایی سرشار از روی استفاده کنید تا از طعم و بوی غذا لذت ببرید.

چند توصیه

- از مصرف غذاهای تند و بسیار داغ بپرهیزید، زیرا جوانه های چشایی روی زبان پس از برخورد با این نوع غذاها از بین می روند و تا زمانی که دوباره ایجاد شوند، شما نمی توانید طعم و مزه برخی غذاها را تشخیص دهید.

- حس چشایی و بویایی علاوه بر اینکه باعث افزایش لذت از خوردن غذا می شوند، از سلامتی بدن نیز محافظت می کنند.

در بسیاری از موارد، افراد از طریق حس بویایی و چشایی خود به خطراتی نظیر غذای فاسد، آتش سوزی، گاز گرفتگی و آلودگی محیط به انواع مواد سمی پی می برند.

بنابراین سعی کنید به خوبی از حس چشایی و بویایی خود محافظت کنید تا بتوانید علاوه بر لذت بردن از طعم خوردنی ها و آشامیدنی ها، از انواع خطرات ذکر شده نیز مصون بمانید.

منبع: تبیان

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 465378 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟