خواص عناب؛ از رشد مو تا پیشگیری از سرطان های کشنده

در طب سنتی از خواص عناب خشک برای درمان بیماری‌هایی فراوانی مانند سردرد، مشکلات کبدی، مشکلات اعصاب، سرما خوردگی، فشار و چربی خون استفاده زیادی می‌شود.

 آیا با خواص بی نظیر عناب خشک برای کمک به درمان و کاهش بیماری‌ها آشنایی دارید؟ این میوه با طبعی معتدل، سرشار از ویتامین و دیگر املاح مفید بوده و از قدیم الایام تاکنون در طب سنتی مصارف فراوان داشته است. در این مقاله درباره خواص عناب خشک برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مطالبی ارائه خواهد شد.

ترکیبات و مواد موجود در عناب خشک

از جمله اصلی‌ترین ترکیبات و مواد مغذی موجود در این گیاه می‌توان موارد زیر را نام برد:

پتاسیم، کلسیم، آهن و فسفر

ویتامین‌های C ،B2 و A

کربوهبدرات‌های مفید و فیبر

مقدار کمی چربی

طیف وسیعی از مواد شیمیایی غنی از آنتی اکسیدان

لیستی از مهم‌ترین خواص عناب خشک

عناب میوه‌ای قرمز رنگ، بیضی شکل و کوچک به همراه یک هسته است. این میوه طعم شیرینی داشته و گاهی با نام خرمای قرمز، خرمای چینی و یا خرمای هندی نیز شناخته می‌شود. از جمله خواص عناب خشک به صورت خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مفید برای پوست و مو

افزایش توان و قدرت ماهیچه‌ها

آرام بخش و ضد اضطراب

درمان بی خوابی

درمان اسهال و یبوست

درمان آلرژی پوستی

درمان سرماخوردگی

تقویت حافظه

مفید برای کبد و کلیه

کاهش چربی و قند خون

کاهش فشار خون بالا

کاهش تنگی نفس

رفع سرگیجه و سر درد

شرح خواص عناب خشک برای درمان برخی از بیماری‌ها

۱. درمان سرما خوردگی

مداومت بر مصرف عناب به دلیل برخوردار بودن این گیاه از ویتامین C و A و نیز مواد معدنی مانند پتاسیم باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن خواهد شد. تقویت سیستم ایمنی بدن کاهش احتمال ابتلا به سرما خوردگی و نیز کاهش ابتلا به سرفه را به دنبال خواهد داشت.

۲. درمان اختلالات خواب و اعصاب

تحقیقات نشان داده که عناب خشک برای تقویت اعصاب بسیار مفید است. در برخی از کشور‌ها مانند چین برای پیشگیری از افسردگی و اضطراب و نیز برای رفع بی خوابی از عناب و حتی هسته‌اش استفاده می‌کنند.

۳. کمک به رفع مشکلات کبدی

وجود مقادیر بسیار زیادی آنتی اکسیدان مفید باعث شده تا این میوه برای درمان کبد چرب بسیار مفید واقع شود. همچنین از این میوه می‌توان برای درمان زردی در کودکان نیز استفاده کرد.

۴. درمان اسهال و یبوست

عصاره عناب به طور طبیعی دارای فیبر فراوان است و به همین دلیل مصرف آن به صورت جوشانده می‌تواند برای رفع یبوست بسیار مفید باشد. همچنین از دانه‌های این میوه می‌توان برای درمان اسهال بهره برد.

۵. خواص عناب خشک برای پوست

در صورتی که دچار آفتاب سوختگی شدید شده‌اید می‌توانید برای رفع آن از عناب خشک استفاده کنید. همچنین از آنجاییکه عناب سرشار از آنتی اکسیدان است، مصرف آن به شفافیت و جوانی پوست کمک شایانی می‌کند چرا که آنتی اکسیدان‌ها دارای خاصیت ضد پیری هستند.

۶. خواص ضد سرطانی عناب خشک

عناب خشک به دلیل برخورداری از ویتامین C و نیز مقادیر فراوان از آنتی اکسیدان می‌تواند از رشد رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری کند بنابراین این میوه سبب رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی و تومور‌ها در بدن خواهد شد.

فواید روغن عناب خشک

از روغن هسته عناب که به روغن جوجوبا معروف است استفاده‌های فراوانی می‌شود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رفع مشکل نازکی مو

افزایش رشد مو

درمان جوش و آکنه

رفع آفتاب سوختگی

درمان بیماری‌های کبدی

خواص عناب خشک در بارداری

عناب خشک برای استفاده در دوران بارداری نه تنها ضرری ندارد بلکه می‌تواند برای سلامت جنین و تقویت سیستم ایمنی مادران باردار نیز مفید باشد. همچنین این ماده خوراکی می‌تواند مقدار آهن مورد نیاز برای زنان باردار را تامین کرده و به رشد سیستم عصبی جنین نیز کمک زیادی کند. البته بهتر است که برای اطلاع از مقدار صحیح مصرف آن در دوران بارداری با یک متخصص در طب سنتی مشورت شود.

خواص عناب خشک در لاغری

وجود مقادیر فراوانی فیبر و پروتئین باعث شده مصرف مداوم این میوه به صورت روزانه جلوی اضافه وزن و چاقی را بگیرد. این مواد باعث کاهش احساس گرسنگی و ایجاد حس سیری برای مدت زیادی خواهند شد.

مقادیر و نوع مصرف عناب خشک برای برخی از درمان بیماری‌ها

در صورت ابتلا به ورم کیسه صفرا ۱۰ عدد عناب خشک را به مدت یک شب در آب خیسانده و سپس به صورت ناشتا میل کنید.

برای رفع خلط، سرفه و درد سینه مقداری کشمش، انجیر، عناب خشک و خرما به میزان هر کدام ۵۰ گرم را در یک لیتر آب بجوشانید و سپس آن را صاف کرده و در روز ۳ فنجان از آن را میل کنید.

برای درمان سرگیجه و یا سر درد می‌توانید تعداد ۵ عناب را به صورت روزانه به مدت ۱۴ روز مصرف کنید.

برای تقویت استخوان و رفع کمر درد می‌توانید ۷ عدد عناب را به صورت روزانه بجوید.

در صورت ابتلا به زخم معده و ورم روده می‌توانید عناب را با هسته بکوبید و بعد از هر وعده غذایی یک قاشق چای خوری از آن میل کنید.

برای کاهش فشار خون می‌توانید ۵۰ گرم عناب بدون هسته را به همراه ۵۰ گرم زرشک پودر کرده و بعد از هر وعده غذایی از آن یک قاشق مربا خوری میل کنید.

همچنین برای درمان حساسیت‌های پوستی مانند کهیر می‌توانید از دم کرده مقداری عناب استفاده کنید.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 464420 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟