باکتری‌های روده عامل سندرم خستگی مزمن

تنوع کمتر

بیمارانی که سندرم خستگی مزمن دارند، پروفایل گونه‌های باکتری روده‌شان در مقایسه با افراد سالم، متفاوت است.

در مطالعه‌ای کوچک محققان دریافتند افرادی که دچار سندرم خستگی مزمن هستند، تنوع گونه‌های باکتری در روده‌شان کمتر از بقیه است. این افراد تعداد بیشتری از باکتری‌هایی دارند که التهاب را بیشتر می‌کند و تعداد کمتری از باکتری‌هایی دارند که التهاب را سرکوب می‌کند.

یافته‌های جدید شواهدی ارائه دادند که این تئوری را رد کرد که سندرم خستگی مزمن در اصل روحی و روانی است. سال‌های سال همه فکر می‌کردند سندرم خستگی مزمن صرفاً یک بیماری روحی است و با مشاوره برطرف می‌شود. هر چند هنوز علت دقیق این بیماری شناخته نشده اما این تیم تحقیقاتی، اختلال بیولوژیکی دیگری نیز پیدا کردند. همه‌ی افرادی که سندرم خستگی مزمن دارند، میکروبیوم‌شان مشکل‌دار نیست. چون بعضی از افراد مورد آزمایش، میکروبیوم نسبتاً نرمالی داشتند.

شاخص‌های التهابی

افراد زیادی دچار سندرم خستگی مزمن هستند اما طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، تنها ۲۰ درصد از آن‌ها تشخیص داده می‌شوند.

علائم این بیماری عبارتند از: خستگی آشفته کننده که استراحت کمکی به آن نمی‌کند، خوابی که انرژی‌بخش نیست، احساس رخوت، عضله و مفصل درد، سردرد و مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر.

در مطالعه‌ی انجام شده، محققان ۴۸ فرد دچار سندرم خستگی مزمن و ۳۹ فرد سالم (به عنوان گروه کنترل) را مورد آزمایش قرار دادند.

از همه‌ی آن‌ها آزمایش خون و نمونه مدفوع گرفته شد. محققان، نمونه‌های مدفوع را از جهت DNA باکتریایی آزمایش کردند.

در بیماران دچار سندرم خستگی مزمن، دانشمندان دریافتند پروفایل میکروبیوم آن‌ها تنوع کمتری دارد. این مشابه چیزی بود که در افراد دچار مشکلات گوارشی مانند بیماری کرون و کولیت زخمی روده دیده شد.

اگر بیماران دچار سندرم خستگی مزمن، باکتری‌های گوارشی متنوعی نداشته باشند، دچار مشکل خواهند شد.

محققان شاخص‌های التهابی را در نمونه خون‌های افراد دچار سندرم خستگی مزمن نیز پیدا کردند که احتمالاً به دلیل نشت روده ناشی از مشکلات روده‌ای است که اجازه می‌دهد باکتری‌ها وارد خون شوند. باکتری‌های موجود در خون می‌توانند واکنش ایمنی ایجاد کرده و علائم را تشدید کنند.

ضمناً تحقیق جدید مطالعه‌ی دیگری است که ثابت می‌کند سندرم خستگی مزمن، یک بیماری روانی نیست.

بهبود محیط روده

تحقیقات و پژوهش‌های فراوان مربوط به بیماری‌های گوناگون روی چیزی متمرکز شده‌اند که کارشناسان به آن محور مغز – روده می‌گویند. میکروبیوم روده می‌تواند با اضطراب، افسردگی، اوتیسم و سایر بیماری‌ها مرتبط باشد. بنابراین رژیم غذایی می‌تواند یکی از راه‌های کمک به تسکین علائم باشد.

اغلب به بیماران مصرف پروبیوتیک‌ها توصیه می‌شود. پروبیوتیک‌ها، غذاها یا مکمل‌هایی هستند که دارای باکتری‌های مفید زنده بوده و می‌توانند سلامت روده را با بهبود محیط آن تقویت کنند. اما هنوز برای تصمیم‌گیری قطعی زود است. ما هنوز نمی‌دانیم پروبیوتیک‌ها واقعاً کمک می‌کنند یا نه و نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.

منبع: تبیان

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 463666 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟