کنترل اشتهای کاذب را در دست بگیرید/ ترفندهایی ساده اما موثر

یک بشقاب غذای کامل خورده‌اید اما پرونده خوردن، هنوز در ذهنتان بسته نشده. سراغ یک دسر شیرین می‌روید، اما حتی یک تکه کیک شکلاتی هم نمی‌تواند میان شما و یخچال فاصله بیندازد. موضوع تازه‌ای نیست. اشتهای کاذب همراه هر روزه شماست. همراهی که نه تنها تصویر ذهنی شما نسبت به ظاهرتان را خدشه دار می‌کند، بلکه به سلامتتان هم آسیبی جدی می‌زند.

تکلیفتان را با غذا روشن کنید

بی‌دقتی در جویدن غذا و تند تند بلعیدن آن، یکی از دلایل اصلی سوءهاضمه است. مشکلی که می‌تواند حتی بعد از خوردن یک وعده کامل غذایی، به شما احساس گرسنگی را القا کند. اولین قدم برای مهار اشتهای کاذب، تنظیم ساعت برای هر وعده غذایی و اصلاح عادات رفتاری در زمان صرف غذاست.

هر روز در یک ساعت مشخص غذایتان را میل کنید و در هنگام خوردن آن، از موبایل بازی، سریال بینی یا تعریف خاطرات طولانی هم پرهیز کنید. اجازه دهید که در یک ربع تا نیم ساعتی که سر سفره می‌گذرانید، تمام حواستان به غذا خوردنتان باشد.

شام سالاد میوه نخورید

یکی از اشتباهات رایج در میان افرادی که قصد کاهش وزن یا سالم زندگی کردن را دارند، حذف وعده شام یا جایگزین کردنش با میوه است. قند میوه، به جای آنکه شما را سیر نگه‌دارد، باعث دوباره گرسنه شدنتان می‌شود. اگر می‌خواهید وزن کم کنید و شب‌ها سبکتر بخوابید و اشتهای کاذب را مهار کنید، غذاهایی مثل سالاد سزار را امتحان کنید که هم فیبر موجود در کاهو را دارند و هم پروتئین موجود در سینه مرغ و پنیر پارمسان را.

احساساتتان را بشناسید

وقتی عصبی، نگران یا خسته هستید، میلتان به هله‌هوله خوری بیشتر می‌شود؟ برای بسیاری از افراد، پرخوری یک واکنش عصبی است. اگر شما هم یکی از آنها هستید، پس خوب می‌دانید که در این لحظات گرسنه نیستید، بلکه به دنبال راهی برای کاهش اضطراب یا عصبانیتتان می‌گردید.

پس چطور است یک راه دیگر را امتحان کنید؟ اگر وضعیت روانی خودتان را بشناسید و بتوانید رفتارهایتان را پیش‌بینی کنید، کمک بزرگی به خودتان کرده‌اید. شستن ظرفها، پیاده روی، دویدن یا انجام بازی‌های تمرکزی می‌تواند بدون چاق کردنتان به شما آرامش دهد.

قبل از خواب موبایل‌بازی نکنید

نور آبی صفحه نمایش تلفن همراه، لپ‌تاپ یا حتی تلویزیون، شما را بی‌خواب می‌کند. اگر هر شب به دلیل استفاده از این دستگاه‌ها کیفیت خوابتان را پایین بیاورید، میلتان به هله‌هوله خوری بیشتر می‌شود. بی‌خوابی و کم‌خوابی، شما را با اشتهاب کاذب درگیر می‌کند. پس بیشتر به نظم ساعات خوابتان توجه کنید. شما به 7 ساعت خواب در شب نیاز دارید.

آب بنوشید تا اشتهای کاذب رهایتان کند

گاهی بخاطر احساس گرسنگی، سراغ یخچال می‌روید اما واقعیت این است که همیشه گرسنگی نیست که شام را به سمت خوردن غذای بیشتر هدایت می‌کند. در بسیاری موارد، مغز شما سیگنال‌هایی که از تشنگی خبر می‌دهند را به عنوان پیام گرسنگی ارزیابی می‌کند. در چنین شرایطی، با نوشیدن یک لیوان آب، می‌توانید از گرسنگی کاذب خلاص شوید.

به داروهایتان نگاه کنید

مصرف بعضی از داروها، شما را گرسنه می‌کند. برخی از داروهای درمان آرتریت، آلرژی و حتی مراقبت از پوست، یا بعضی از داروهای روانپزشکی، باعث پراشتهایی کاذب می‌شوند. اگر شما هم یکی از مصرف کنندگان این داروها هستید، موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید. شاید داروی جایگزینی برای خلاص شدن از اشتهای کاذب وجود داشته باشد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459535 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟