بیماری هایی که زنان یائسه را تهدید می کند

برخی از این عوارض با هورمون‌ها مرتبط‌اند اما سایر مشکلاتی که برای سلامتی پیش می‌آید فقط به این دلیل است که یک زن یائسه سن و سالش بالا می‌رود.

در این مطلب برایتان می‌گوییم به عنوان یک خانم یائسه چگونه می‌توانید ریسک بیماری‌هایتان را کاهش داده و از سلامت خود بیشتر مراقبت کنید.

اگر سیگاری هستید ترک کنید

اگر تا به حال متقاعد نشده‌اید که سیگار را کنار بگذارید حالا دیگر وقتش است که این کار را بکنید. ترک سیگار برای استخوان‌ها، قلب و حفظ زیبایی صورتتان مفید است. اگر باز هم راضی نشدید به این آمار توجه کنید: تقریباً نیمی از زنانِ در سنین یائسگی در سال‌های باقیمانده‌ی زندگی خود دچار پوکی استخوانِ منجر به شکستن استخوان می‌شوند، بیماری قلبی عامل نیمی از مرگ‌ها در زنان بالای ۵۰ سال است و حالا چه کسی دوست دارد خطوط چین و چروک را هم به مشکلاتش اضافه کند؟

هر سال ماموگرافی انجام دهید

طبق آمار انجمن سرطان آمریکا، دوسوم تمام سرطان‌های تهاجمی سینه در زنان یائسه‌ای که بالای ۵۵ سال سن دارند مشاهده می‌شود. ماموگرافی کمک می‌کند تا این سرطان در مرحله‌ی اولیه شناسایی شود. به طور کلی توصیه می‌شود زنان در دهه‌ی چهل زندگی خود هر سال ماموگرافی انجام دهند.

از جهت سرطان کولون بررسی شوید

در سن ۵۰ سالگی که معمولاً سن یائسگی است باید از جهت سرطان روده بزرگ بررسی و معاینه شوید، مگر اینکه سال‌ها پیش از این به دلیل در معرض این بیماری بودن، آزمایشات را شروع کرده باشید. روش‌های مختلفی برای بررسی سرطان کولون وجود دارد که شامل کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی می‌شود. آزمایش و آنالیز مدفوع هم می‌تواند شواهد سرطان را بررسی کند.

از جهت سرطان پوست بررسی شوید

فرقی نمی‌کند به پزشک خانواده‌تان مراجعه کنید یا به یک متخصص پوست؛ به هر حال پزشک باید ضایعات پوستی تمام بدنتان را بررسی کند و اگر نیاز به نمونه‌برداری برای سرطان پوست وجود داشت این کار را انجام دهد.

بیشتر سرطان‌های پوست بعد از ۵۰ سالگی بروز می‌کنند. ضمناً زنان یائسه باید از پوست خود در برابر آفتاب، مراقبت‌های ویژه‌ای به عمل بیاورند.

وزنتان را کنترل کنید

یکی از ناخوشایندترین اتفاق‌هایی که در دروان یائسگی روی می‌دهد، افزایش وزن است. تقریباً هر زن یائسه‌ای دچار افزایش وزن می‌شود. اگر مراقب تغذیه‌تان باشید و به طور منظم ورزش کنید، می‌توانید از این افزایش وزن ناخواسته جلوگیری کنید. این کار بسیار ساده‌تر از این است که بخواهید وزن اضافه شده را کاهش بدهید.

از استخوان‌هایتان مراقبت کنید

کارشناسان توصیه می‌کنند زنان بعد از سنین یائسگی آزمایشات مربوط به پوکی استخوان را انجام دهند چون در این سنین ریسک پوکی استخوان بسیار بالاست. فاکتورهایی که می‌تواند شما را مستعد پوکی استخوان کند شامل سابقه‌ی خانوادگی، سابقه‌ی شکستگی استخوان، سبک زندگی غیرفعال و سیگار کشیدن می‌شود. ضمناً مطمئن شوید که کلسیم و ویتامین D کافی دریافت می‌کنید و ورزش می‌کنید تا از ریسک پوکی استخوانتان کم کنید.

حواستان به علائم افسردگی باشد

این‌طور نیست که یائسگی احتمال افسردگی را بالا ببرد، بلکه اگر زنی مستعد افسردگی باشد و دچار سندرم شدید پیش از یائسگی شود، بیشتر احتمال دارد که طی دوران یائسگی افسرده شود. در مورد علائمی چون احساس ناامیدی، مشکل در تمرکز و توجه و یا از دست دادن علاقه نسبت به کارهایی که قبلاً برایتان جالب و جذاب بوده با پزشکتان صحبت کنید.

مصرف قرص‌های ضد بارداری را فراموش نکنید

حتی اگر به دلیل ورود به یائسگی، پریودتان نامنظم و یا متوقف شده باشد باز هم باید نسبت به پیشگیری از بارداری حساس باشید. خیلی از خانم‌هایی که در این سنین این موضوع را جدی نگرفته‌اند، دچار بارداری‌های ناخواسته شده‌اند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459189 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟